Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Elementi zarobljene države u Srbiji - studija slučaja
  • Indeks percepcije korupcije (CPI) za 2018.
  • When law doesn’t rule - State capture of the judiciary, prosecution, police in Serbia
  • Istraživanje o zloupotrebi inspekcija
  • Ka efikasnijem procesuiranju obelodanjenih sumnji na korupciju
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Statistika gonjenja 2012-2017.
  • Prioriteti u borbi protiv korupcije u Srbiji 2019

Pod lupom

Prev Next

Krivične prijave zbog zloupotrebe javnih resursa u kampanji

Organizacija Crta podnela je krivične prijave protiv odgovornih lica u 11 javnih organa i preduzeća iz Novog Sada, Pančeva, Vrbasa, Vršca, Šida i Ivanjice čija su vozila bila prisutna u Lučanima tokom lokalnih izbora održanih 16. decembra 2018. godine. Prijave nadležnim tužilaštvima su poslate u vezi sa krivičnim delom zloupotrebe položaja odgovornog lica na osnovu čl. 227. Krivičnog zakonika. Reč je o javnim organima i preduzećima Toplana Novi Sad, JKP Lisje, Grad Novi Sad, JKP Čistoća Novi Sad, JP Gradsko saobraćajno Novi Sad, Gradska uprava grada Pančeva, JKP Drugi oktobar Vršac, Poljoprivredna stručna služba Vrbas, Opštinska uprava opštine Šid, Sportski...

Nije počeo postupak izbora novog poverenika

Zvanični odgovor koji je Transparentnost Srbija dobila od Narodne skupštine potvrđuje da nisu bile istinite informacije prema kojima je resorni skupštinski odbor otpočeo postupak za izbor novog poverenika za informacije od javnog značaja, pozivom poslaničkim grupama da predlože kandidate. To znači da ni 55 dana od isteka mandata prethodnog poverenika, Odbor nije započeo postupak za izbor novog, čak ni kroz konsultacije sa poslaničkim grupama. Podsećamo da je više od 60 nevladinih organizacija zatražilo od Odbora da otvori postupak kandidovanja i izbora novog poverenika, kako bi se omogućilo da bude izabran kandidat sa najboljim kvalifikacijama  Naime, u odgovoru Narodne skupštine od 14. februara...

Kako smanjiti korupciju u javnim nabavkama

Od polovine 2020. godine,svi postupci javnih nabavki u Srbiji sprovodiće se isključivo elektronski, preko novog kvalitetnijeg i funkcionalnijeg Portala javnih nabavki - to je najznačajnija novina zakona o javnim nabavkama. Elektronskim sprovođenjem javnih nabavki smanjiće se mogućnost grešaka, kojih ima kada se dokumenti popunjavaju ručno, kada se predaju papiri, takođe, biće veća mogućnost naknadne kontrole, kaže Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija. "Uvek kada se smanjuje lični kontakt, npr. sprovođenje elektronske licitacije, što je jedna od novina, treba da smanji korpuciju u onom središnjem delu javnih nabavki, kada se bira najbolji ponuđač. Mogućnosti ima za korupciju i pre i posle toga o...

Revizija Lokalnog antikorupcijskog plana Vranja

Konstitutivni sastanak članova radne grupe za reviziju LAP Grada Vranja održan je 12. februara, uz prisustvo eskperata TS, Marka Savića i Nemanje Nenadića. Na sastanku je razmotrena situacija u pogledu postojećeg LAP i pitanja po kojima taj plan nije usklađen sa Modelom LAP koji je objavila Agencija za BPK. Nemanja Nenadić je upoznao članove radne grupe sa glavnim zadacima koji predstoje u procesu revizije LAP, sa oblastima koje sadrži Model LAP, sa najnovijim izmenama relevantnih propisa i najavljenim izmenama bitnih propisa za izradu LAP. Ova uvodna upoznavanja su bila neophodna jer velika većina članova radne grupe nije učestvovala u procesu razvijanja...

Pogoršanje neispunjenog plana za borbu protiv korupcije

Transparentnost – Srbija ukazuje da nacrt revidiranog Akcionog plana za Poglavlje 23 pregovora Srbije i EU, koji je trenutno na javnoj raspravi, ne donosi rešenje ni za jedan problem zbog kojeg je realizacija ovog plana do sada bila neuspešna. Akcioni plan za Poglavlje 23, pisan pre četiri godine a usvojen aprila 2016, predstavlja glavni planski dokument Srbije za unapređenje pravosuđa, ljudskih prava i borbe protiv korupcije. Transparentnost – Srbija je argumentovalo kritikovala ovaj dokument u doba pisanja i davala predloge za poboljšanje. Upozoravali smo da svrha aktivnosti (to jest šta treba postići izmenama zakona ili sprovođenjem obuka) nije dovoljno precizno određena, da neka bitna pitanja...

Auto-put BG - ZR ipak preko zemljišta PKB-a ili okolo, pa 25 km duže?

Ni nedelju dana nakon što je resorna ministarka Zorana Mihajlović negirala da će se put od Beograda prema Zrenjaninu širiti otkupom zemljišta PKB-a koje je prodato kompaniji Al Dahra, i najavila da će o trasi odlučivati stručnjaci, potvrda da će put ići preko tog zemljišta stiže "sa najvišeg mesta" političkog odlučivanja - od predsednika Vučića.   Novinari Insajdera su istraživali prodaju zemljišta PKB-a u banatskom delu Beograda, i uočili su mogući propust pri prodaji - za najavljeno i preko potrebno proširenje Zrenjaninskog puta, država bi morala da otkupljuje tek prodate parcele! (https://goo.gl/t6FSKv) Resorna ministarka je to negirala, tvrdeći da se od proširenja...

Osećaj delimične slobode

Već dva dana se objavljuju vesti o rangiranju Srbije na Freedom House listi (prelazak iz grupe „slobodnih“ u grupu „delimično slobodnih“ zemalja, a danas je objavljena i ocena predsednice Vlade, u kojoj se govori o njenom subjektivnom osećaju slobode. Za tumačenje ovog istraživanja biće potrebno pogledati podatke na osnovu kojih je ocena data. U međuvremenu, smisleno se može komentarisati, potvrđivati ili opovrgavati jedino ono što je sam FH objavio kao razlog za nižu ocenu: "Serbia’s status declined from Free to Partly Free due to deterioration in the conduct of elections, continued attempts by the government and allied media outlets to undermine the...

Objaviti celokupnu dokumentaciju

Koridori su poslali redakciji Insajdera deo ugovora sa bugarskom kompanijom Trace za izgradnju putne deonice na Koridoru 10, a u vezi sa obavezama izvođača radova da nabavi automobile i mobilne telefone za naručioca. TS podseća da je jedini način da se situacija oko spornih ugovornih odnosa između državnog preduzeća Koridori Srbije i firme Trace, koja za nju izvodi radove, razjasni, objavljivanje celokupne relevantne dokumentacije: 1) tenderske dokumentacije iz koje bi se moglo videti da li je postojala obaveza izvođača radova da nabave automobile za Koridore; 2) ugovora sa izvođačem radova iz kojeg bi se videlo da li je takva obaveza...

Besplatna pomoć za pisanje zahteva za pristup informacijama i tužbi u upravnom sporu

Obaveštavamo vas da Transparentnost – Srbija (TS) pruža besplatnu pomoć zainteresovanim građanima i udruženjima koji žele da traže informacije u posedu Predsednika Republike, Narodne skupštine, Vlade Srbije, Vrhovnog kasacionog suda, Ustavnog suda Srbije i Republičkog javnog tužioca oko formulisanja zahteva, ali i u slučajevima kada tražioci ostanu uskraćeni za informacije. U takvim slučajevima, na osnovu člana 22. st. 2. Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, jedini pravni lek je vođenje upravnog spora. TS, koja je već vodila mnoge sporove ove vrste, pružiće pomoć tražiocima i u vezi sa time. Sa savetnicima možete komunicirati preko adrese Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli. ili Palmotićeva 27, 11000 Beograd. U toku radnog vremena, za jednostavnije konsultacije ili zakazivanje sastanka možete nas zvati na broj 011 3033827.

Širi kontekst

Organizacija Transparentnost – Srbija u periodu od 01. aprila 2015. do 31. marta 2016. sprovodi projekat Jačanje uloge Upravnog suda u borbi protiv korupcije .

Projekat ima za cilj jačanje odgovornosti vlasti i unapređenje okruženja za rad nezavisnih tela kroz podršku Upravnom sudu u poboljšanju transparentnosti rada, kao i građanima i organizacijama civilnog društva sa ciljem boljeg prepoznavanja uloge Upravnog suda u primeni antikorupcijskog zakonodavstva.

Upravni sud ima značajnu ulogu u primeni nekoliko antikorupcijskih propisa. U vezi sa Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja,Upravni sud je organ kojem se tražioci informacija obraćaju u dve situacije. Oni to mogu učiniti kada im informaciju uskrati Narodne skupština, predsednik Republike, Vlada Republike Srbije, Vrhovni kasacioni sud, Ustavni sud i Republički javni tužilac, jer tada ne mogu izjaviti žalbu Povereniku za informacije od javnog značaja, već jedino pokrenuti upravni spor. Druga moguća situacija je ona kada tražioci nisu zadovoljni rešenjem Poverenika po žalbi, pa protiv te odluke pokreću upravni spor.

Tako, na primer, po tužbi organizacije Transparentnost Srbija, Upravni sud je 27.11.2014 naložio Generalnom sekretarijatu Vlade RS da nam dostavi informacije o usklađivanju osnivačkih akata javnih preduzeća i imenovanju članova nadzornih odbora javnih preduzeća. Te informacije smo iskoristili u opsežnom istraživanju o prvoj godini primene ovog važnog antikorupcijskog Zakona. Istraživanje je inače pokazalo da mnoge obaveze iz Zakona nisu izvršene uopšte, nisu izvršene u propisanim rokovima ili na propisani način. [pogledajte primer ovde]

Šta konkretno možete očekivati od nas?

  1. Ukoliko tragate za nekim informacijama za koje mislite da su u posedu organa vlasti i spremni ste da se koristite Zakonom o slobodnom pristupu informacijama, mi vas možemo uputiti na to kako da zahtev što bolje formulišete i podnesete. Čini se da je podnošenje zahteva jednostavna stvar, zato što se vrlo često na internetu mogu naći formulari. Međutim, mnogo toga zavisi od načina na koji će pitanje biti postavljeno i od toga da li tražite obaveštenje ili određene dokumente. Dakle, mi Vas možemo, na osnovu desetogodišnjeg iskustva, posavetovati na koji način da uobličite zahtev kako biste dobili precizniji i detaljniji odgovor na pitanja koja vas suštinski zanimaju. Osim saveta o samoj sadržini pitanja, možemo sačiniti i konkretan zahtev i posavetovati Vas o načinu slanja.
  2. Organi vlasti često ignorišu primljene zahteve ili ih odbijaju neformalnim obaveštenjima. Ponekada donose rešenja u kojima se pozivaju na neke razloge zbog kojih se zahtev odbija, ali su ti razlozi formalno ili suštinski neispravni. Ponekada nude jedan vid pristupa informacijama, iako ste tražili neki drugi, kojem mogu da udovolje. U takvim slučajevima treba sačiniti žalbu Povereniku za informacije ili tužbu radi pokretanja upravnog spora (ako informaciju uskrati neki od šest organa vlasti iz člana 22. st. 2). Ponekada će pre pisanja tužbe biti nužno poslati i «požurnicu». Na osnovu velikog iskustva Transparentnosti – Srbija u formulisanju kako žalbi tako i tužbi, moći ćemo da vam pomognemo da ove dokumente uobličite tako da što jasnije predstavite problem Povereniku ili Upravnom sudu i da oborite argumente organa vlasti koji uskraćuje informaciju, ukoliko razlozi za uskraćivanje zaista nisu sasvim opravdani i utemeljeni na Zakonu (što je veoma redak slučaj).

Kako da nam se obratite?

Najpogodnije rešenje je da nam pišete na adresu za prijem elektronske pošte ili na adresu Palmotićeva 27, 11000 Beograd. U toku radnog vremena možete nas zvati na broj 011 3033827.

U svakom slučaju, ukoliko nam se obratite za pomoć, sve informacije koje od vas dobijamo ćemo tretirati sa poverenjem i nećemo ih obelodanjivati drugima, osim ako se drugačije dogovorimo.

Opis postupka

U situaciji kada neki od šest najviših državnih organa izčlana 22. st. 2 Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (Sl. glasnik RS, br. 120/2004, 54/2007, 104/2009 i 36/2010), (Narodna skupština, predsednik Republike Srbije, Vlada Republike Srbije, Vrhovni kasacioni sud Srbije, Ustavni sud i Republički javni tužioc) ne postupi po zahtevu za pristup informacijama od javnog značaja, ne može se izjaviti žalba Povereniku za informacije od javnog značaja, već je obezbeđena sudska zaštita u upravnom sporu pred Upravnim sudom Srbije, pa tražilac može podneti tužbu Upravnom sudu.

Tražilac može podneti tužbu Upravnom sudu u situaciji kada neki od šest navedenih državnih organa uopšte ne postupi po zahtevu u propisanom roku, s tim što sud u  ovim situacijama, zahteva da je ispunjen još jedan formalni uslov iz Zakona o upravnim sporovima, a to je da  tražilac ponovi zahtev organu (urgencija) i da ovaj ne odgovori ni u daljem roku od sedam dana po ponovljenom zahtevu.

Druga situacija je da organ vlasti postupi po zahtevu za pristup informacijama i donese rešenje kojim se zahtev delimično ili u celini odbija. Tada tražilac osporava takvo rešenje.

Tužba mora da sadrži ime i prezime, adresu i mesto stanovanja, odnosno naziv i sedište tužioca, označenje upravnog akta protiv koga je tužba podneta, razloge zbog kojih se tužba podnosi, predlog u kom pravcu i obimu se predlaže poništavanje upravnog akta, kao i potpis tužioca.

Tužba se podnosi u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja, odnosno po isteku naknadnog roka od 7 dana (urgencija) u slučaju „ćutanja uprave“.

Sve tužbe se predaju isključivo u sedištu Upravnog suda u Beogradu, neposredno na šalteru za prijem (radno vreme je od 7.30 do 15.30), ili se šalju poštom, na adresu Beograd, Nemanjina 9.

Uz tužbu (u dovoljnom broju primeraka za sud i tuženi organ) se podnosi kopija upućenog zahteva uz dokaz o prijemu, kao i ponovljeni zahtev uz dokaz o prijemu (urgencija), a u slučaju da je organ doneo rešenje koje se osporava uz tužbu se prilaže i kopija tog rešenja.

 

usaidmala

Vesti