Krupni izazovi u javnim nabavkama/ Nedovoljno podataka o javnim finansijama
Transparentnost Srbija predstavila je nalaze istraživanja o proaktivnom objavljivanju informacija o radu i o sprovođenju Zakona o javnim nabavkama.
Slaba proaktivna transparentnost
Istraživanje (Uzorak je obuhvatio 35 organa vlasti iz raznih kategorija) je pokazalo da velika većina organa vlasti ne poštuje obavezu objavljivanja dokumenata u informatorima o radu, čiji je sadržaj propisan Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, i Uputstvom Poverenika za informacije. Rezultati ovog istraživanja pokazuju da i dalje veliki problem predstavlja neažurnost, ali i neobjavljivanje preciznih podataka o rokovima za pružanje usluga, izvršavanju budžeta, dodeljenoj i primljenoj finansijskoj pomoći.
Najveći problem ostaje to što informatori nisu ažurni – u samo 12% slučajeva su podaci ažurirani mesečno, kako nalažu propisi, dok je u više od polovine slučajeva najsvežija informacija poticala iz prošle ili neke još ranije godine. U takvoj situaciji, građani ne mogu da se pouzdaju u informatore, čak ni kada su podaci koji se u njima navode inače detaljni i tačni. Kod objavljivanja podataka o uslugama najčešće izostaju informacije o tome koji je stvarni ili uobičajeni rok za pružanje usluge (samo u oko 7% slučajeva su objavljene precizne informacije ove vrste). Iako je istraživanje rađeno u martu 2015, tek 7% posmatranih organa je imalo objavljene podatke o odobrenom budžetu, a niko o izvršenju tokom ove godine. Podatke o planiranim javnim nabavkama u 2015. objavilo je tek 12% posmatranih organa.
Posebno istraživanje o ministarstvima pokazuje nešto bolju sliku. Tri četvrtine ministarstava je ažuriralo informatore u poslednjih mesec dana. Međutim, i tu postoje problemi – nešto više od polovine je prikazalo podatke o odobrenom budžetu za 2015, a samo oko trećine ima i podatke o izvršenju za tekuću godinu. Najažurnije podatke ima Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine (od 10. marta 2015), a slede Ministarstvo rudarstva i energetike, Ministarstvo rada, zapošljavanja, boračkih i socijalnih pitanja i Ministarstvo kulture i informisanja (do 28. februara 2015).
Podatke o reviziji budžeta nije navelo 10 ministarstava. Postoje i situacije u kojima je došlo do bitnog poboljšanja u odnosu na ranija istraživanja. (Npr. Ministarstvo privrede koje u prethodnom istraživanju nije ni imalo sajt, i MUP koji je primenio neke preporuke TS za unapređenje ovog akta.)
Pogledajte izveštaj i prezentaciju.
Krupni izazovi javnih nabavki
Praćenje sistema i postupaka javnih nabavki pokazalo je da u ovoj oblasti postoje krupni izazovi i pored toga što je Srbija donela kvalitetan Zakon 2012. godine.
Strategija razvoja javnih nabavki iz oktobra 2014, po oceni TS, ne nudi rešenje za sve probleme u ovoj oblasti mada uviđa potrebu za unapređenjem transparentnosti, poboljšanje procesa planiranja, veću odgovornost rukovodilaca i bolje korišćenje interne i eksterne kontrole i revizije. Jedan od ozbiljnih problema za ceo sistem javnih nabavki u Republici Srbiji, jeste činjenica da se i dalje neke krupne nabavke sprovode bez primene tog zakona a na osnovu međudržavnih sporazuma ili sporazuma sa međunarodnim finansijskim institucijama.
Takvi sporazumi i ugovori se zaključuju bez jasnog obrazloženja o isplativosti koja bi eventualno opravdala odstupanje od opštih pravila, što je pokazano na primeru „vezanog aranžmana“ (kredit i nabavka iz Kine) za izgradnju TE Kostolac B i problematičnih rešenja iz „lex specialis-a“ za „Beograd na vodi“, koja nagoveštavaju da će izgradnja javnih objekata na tom prostoru biti poverena bez nadmetanja i plaćena kompenzacijom kroz doprinose za građevinsko zemljište, što je suprotno rešenjima iz Zakona o javnim nabavkama.
Javne nabavke su predmet evropskih integracija. Međutim, još uvek nije objavljeno koje će se mere preduzeti za poboljšanje situacije u pregovaračkim poglavljima 5. i 32, a nacrt akcionog plana za poglavlje 23 (borba protiv korupcije) treba bitno poboljšati, naročito kroz preciziranje indikatora uspešnosti. Još nisu ispunjene sve planirane obaveze iz antikorupcijske strategije. Nedavno objavljeni nacrt Strategije finansijskih istraga takođe mora da se bitno poboljša, naročito kroz preciziranje obaveza za proaktivno postupanje javnih tužilaca i drugih organa. Izmene Zakona o javnim nabavkama u pogledu preferencijala za domaće proizvođače i robu domaćeg porekla nisu rešile sve dileme u vezi sa primenom Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju.
TS je ukazala i na potrebu za preciziranjem Zakona o javnim nabavkama koja proizlazi iz monitoringa nabavki koje su sprovođene nakon poplava, po osnovu posebnog zakona, problema u planiranju i izvršenju pojedinih javnih nabavki (npr. ispumpavanje vode iz kopa „Tamnava-Zapadno polje“), pitanja da li treba sprovoditi javnu nabavku ili zadovoljiti potrebe korisnika na drugi način (npr. nabavka uređaja za digitalizaciju TV signala), nabavke medijskih usluga od strane državnih organa (koje nisu tretirane u nacrtu novog Zakona o oglašavanju).
Na obim problema u javnim nabavkama ukazuju i izveštaji DRI, koja je ponovo utvrdila da je čak 45,81% revidiranih javnih nabavki iz 2013. (po vrednosti) sprovedeno neregularno.
Budžet za 2015. je ponovo usvojen kasnije nego što rokovi predviđaju, ali je po prvi put pripremljen po programskom modelu, što je hvale vredan pokušaj koji će olakšati i praćenje efekata javnih nabavki. Međutim, nefinansijski indikatori uspešnosti nisu dovoljno precizno određeni, niti su obavezujući (sadržani su samo u obrazloženju, a ne i osnovnom tekstu Zakona o budžetu). I izmenjeni Zakon o budžetskom sistemu je ostavio dileme i neka nejasna ili problematična rešenja (npr. prioritet plaćanja kod javnih nabavki, pokretanje prekršajnih postupaka, tajnost podataka za BIA).
Istraživanje poštovanja pojedinih odredaba Zakona o javnim nabavkama pokazalo je određeni napredak u pogledu objavljivanja obaveznih dokumenata u odnosu na 2013 (propusti identifikovani u 7% slučajeva, ranije u oko 10%). Postoji ozbiljna sumnja da naručioci ne poštuju obavezu objavljivanja aneksa ugovora (svega oko 1000 takvih aneksa je objavljeno za dve godine primene novog zakona).
Konkurencija u javnim nabavkama je i dalje slaba jer se godinama kreće između 2,6 i 2,7 ponude po raspisanom tenderu. Ukoliko se uzme u obzir i to da je jedan broj ponuda neprihvatljiv realna konkurencija je čak i manja. Kao glavne razloge za neučestvovanje u postupcima naručioci navode nepoverenje u integritet postupka, neispunjavanje obaveznih uslova (neizmirena poreska zaduženja), nesigurnost plaćanja, nedostatak znanja o procedurama i postupcima, malu zaradu na poslovima javnih nabavki, zahtevnu “papirologiju“ (prikupljanje i pripremanje većeg broja dokumenata), visoke zahteve naručilaca u pogledu dodatnih uslova, nepoverenje u postupak zaštite prava, nedovoljno informacija i nemogućnost pribavljanja bankarskih garancija. TS zato predlaže da se na kroz izmene Zakona, odnosno podzakonskih akata, postave limiti u pogledu traženih kapaciteta koje kompanije i preduzetnici moraju da ispune kao tzv. dodatne uslove.
Pogledajte izveštaj.
Transparentnost – Srbija
Beograd, 27.3.2015.
Vesti
Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora
Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora…
TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR
Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023…
Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno…
Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu…
MUP da objavi podatke o migraciji birača koje je dostavio…
Tvrdnja premijerke u tehničkom mandatu prema kojoj „svako može da proveri“ koliko je bilo slučajeva promene prebivališta građana, ne samo da ne odgovara činjeničnom stanju, već je direktno suprotna zvaničnom…
Zašto su za Srbiju važne preporuke GRECO i šta je…
Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za suzbijanje korupcije…
Sprečavanje korupcije u izvršnoj vlasti – korisne preporuke GRECO još…
Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za…
ODIHR zatražio poboljšanje pravila o finansiranju kampanje i sprečavanju zloupotrebe…
Posmatračka misija ODIHR je i u konačnom izveštaju o decembarskim izborima potvrdila neke od nalaza do kojih je došla Transparentnost Srbija u okviru monitoringa izborne kampanje, a veliki broj preporuka…
Troškovi beogradske kampanje – šta je prikazano, a šta nedostaje
Iako je na beogradskim lokalnim izborima bilo 14 izbornih lista, a rok za predaju konačnih finansijskih izveštaja je istekao pre šest dana, za sada je ih objavljeno samo devet. Sudeći…
Glavni kriterijum za izbor ponuđača u čak 96 odsto tendera…
Jedan od glavnih problema javnih nabavki u Srbiji godinama unazad su transparentnost i fer kriterijumi, zbog kojih je broj ponuđača po tenderu na znatno nižem nivou nego u zemljama EU. Najniža…
Srbija nastavlja pad na svetskoj listi Indeksa percepcije korupcije Transparency…
U Srbiji nema političke volje da se smanji korupcija, vlast zaobilazi zakone o javnim nabavkama, donosi posebne zakone za milionske projekte koji su joj važni, ne donosi strategiju, a sve…
Reagovanje na saopštenje Agencije za sprečavanje korupcije od 12. januara…
Agencija za sprečavanje korupcije je izdala saopštenje pod naslovom „NEUTEMELJENE TVRDNJE DIREKTORA „TRANSPARENTNOST SRBIJA“ u kome se ne citira ni jedna izjava predstavnika TS koja bi za Agenciju sporna. Štaviše…
Raspodela novca iz budžeta parlamentarnim strankama
Izborne liste koje su prešle cenzus na decembarskim izborima svakog meseca će dobijati iz republičkog budžeta nešto više od 1,3 miliona evra – pokazuje proračun organizacije Transparentnost Srbija. Raspodela ovog…
Transparentnost Srbija u 2023. godini
Protekla godina nije Srbiji donela napredak u borbi protiv korupcije, niti promenu u odnosu prema najvažnijim antikorupcijskim mehanizmima. Brižno se negovala netransparentnost, raspiali su se javni resursikoristili su se oprobani…
Neradni dani tokom praznika
Obaveštavamo vas da zbog predstojećih praznika kancelarija TS neće raditi od 31. decembra do 7. januara. Prvi radni dan u 2023. godini biće ponedeljak, 8. januar.
TS poziva MUP i VJT da objave dodatne …
Informacije koje su javnosti predstavili Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, kao i Više javno tužilaštvo u Beogradu, povodom tvrdnji o nezakonitosti u biračkom spisku i kupovini…
Upozorenje na pokazatelje ozbiljnih povreda u vezi sa izborima
Državni organi u Srbiji bi, bez dodatnog odlaganja, trebalo da utvrde da li je vladajuća partija zloupotrebila javne institucije i resurse i da li je organizovala kupovinu glasova u cilju…
U izbornoj kampanji nejasna granica između države i stranke –…
Posmatračka misija ODIHR-a je već u preliminarom izveštaju istakla ne samo nedostatke zakonskih rešenja već i brojna ozbiljna kršenja zakona tokom kampanje i izbornog dana, među kojima su i problemi…
Monitoring izborne kampanje - drugi presek
Transparentnost Srbija predstavila je nalaze iz monitoringa izborne kampanje. Reč je o drugom preseku. Analizirani su troškovi izborne kampanje, preliminarni izveštaji, funkcionerska kampanja, pojavljivanje političkih aktera na naslovnim stranicama štampe…
Konferencija za novinare - Monitoring izborne kampanje 2023
Organizacija Transparentnost Srbija vas poziva da prisustvujete konferenciji za medije "Monitoring izborne kampanje 2023" Konferencija će biti održana u četvrtak, 14. decembra 2023. godine, sa početkom u 12 časova, u Medija centru (Terazije 4…
Neispunjene obaveze i prioriteti za borbu protiv korupcije
Međunarodni dan borbe protiv korupcije, 9. decembar, dobar je povod da se Skupština i Vlada koji će biti formirani posle predstojećih izbora, pozovu da konačno usvoje jedan od najefikasnijih mehanizama…
Prvi nalazi o finansiranju kampanje 2023.
Srbija je ušla u novi izborni proces, a da nije rešen ni jedan od problema u oblasti finansiranja kampanje i sprečavanja zloupotrebe javnih resursa. Štaviše, nije bilo ni pokušaja da…
Monitoring izborne kampanje 2023 – funkcionerska kampanja, prijave zbog kršenja…
Organizacija Transparentnost – Srbija vas poziva da prisustvujete konferenciji za medije Monitoring izborne kampanje 2023 – funkcionerska kampanja, prijave zbog kršenja zakona, finansiranje kampanje – prvi presek Konferencija će biti održana u ponedeljak, 4. decembra…
Izveštaj Koalicije prEUgovor: Srbija devet godina tapka u mestu
Srbija već devet godina tapka u mestu kada je u pitanju članstvo u Evropskoj uniji, a u najvažnijim oblastima koje se tiču vladavine prava konstantno izostaje suštinski napredak, izjavila je…
Predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o stanju vladavine prava u Srbiji
Koalicija prEUgovor Vas poziva na predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o stanju vladavine prava u Srbiji Vreme: sreda, 22. novembar 2023, 11:00-12:30 Mesto: Hotel Metropol Palace, Bulevar kralja Aleksandra 69, Beograd Koalicija prEUgovor predstavlja…
Izveštaj Evropske komisije – blagonaklon zaključak o napretku i brojni…
Ocena Evropske komisije[1] o „ograničenom napretku“ Srbije u borbi protiv korupcije je previše blagonaklona. S druge strane, izveštaj EK je značajan, jer ukazuje na neke od najvažnijih nerešenih problema, uključujući…
Rad privremenih organa tokom izborne kampanje mora da bude transparentan
Transparentnost Srbija ukazala je predsednicima i članovima privremenih organa u 65 gradova i opština da imaju obavezu da obezbede javnost svog rada, omogućavanjem novinarima da prisustvuju sednicama i objavljivanjem obrazloženja…
Uvod u lokalne izbore počeo prekršajima
Informacije o tome da su čelnici oko 70 gradova i opština podneli ostavke, usled čega im je prestao mandat, ne mogu se pronaći na sajtu Agencije za sprečavanje korupcije. To…
Amandman na Zakon o elektronskim medijima ne rešava problem „funkcionerske…
Odredba danas izglasanog Zakona o elektronskim medijima, ni sa amandmanom koji je usvojen na skupštinskom Odboru za informisanje, navodno radi ispunjenja preporuke ODIHR, ne rešava probleme koji se odnose na…
Amandmanom sprečiti da se nabavke za EXPO 2027 sprovode bez…
Transparentnost Srbija uputila je poslaničkim grupama u Skupštini Srbije predlog amandmana kojim bi se otklonio jedan od velikih korupcijskih rizika iz Posebnog zakona o EXPO 2027, time što bi se …
Novi Pazar, Sombor i Veliko Gradište su najtransparentnije lokalne samouprave…
Novi Pazar, Sombor i Veliko Gradište su najtransparentnije lokalne samouprave u ovoj godini prema Indeksu lokalne transparentnosti (LTI) čije je rezultate danas objavila Transparentnost Srbija, uz podršku Američke agencije za…
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5