Srbija i dalje loše ocenjena po otvorenosti budžeta
Osnovni nalazi:
Međunarodno istraživanje Indeks otvorenosti budžeta (Open budget index OBI) svrstava Srbiju na 47. mesto od 102 zemlje. Transparentnost Srbija (deo Transparency International) u vezi sa tim ukazuje da se mesto na ovoj uglednoj listi može popraviti ukoliko bi građani dobili više mogućnosti da utiču na planiranje i da prate izvršenje budžeta, kada bi Vlada striktno poštovala postojeće zakonske rokove za donošenje budžeta. Većem uspehu takođe bi doprinelo ukoliko bi Skupština efikasnije vršila svoju nadzornu ulogu i ako bi se u praksi obezbedio bolji pristup i pretraživost podataka o javnim rashodima.
Prema rezultatima ovog istraživanja, koje je bilo fokusirano na budžet za 2014. godinu, Srbija se sa 47 od mogućih 100 bodova svrstava među zemlje koje pružaju svojim građanima „ograničen broj informacija potrebnih za razumevanje i analiziranje budžeta“. To je nešto ispod proseka regiona (53 boda), ali je nešto bolje nego na prethodnom rangiranju, za 2012. (kada je skor bio 39), lošije nego 2010. (kada smo imali 54 poena) i za nijansu bolje nego 2008 (46).
Na loš plasman je uticala činjenica da Fiskalna strategija nije bila objavljena u propisanom roku, već zajedno sa predlogom budžeta.[1] Na loš indeks je, kao i ranijih godina, uticala činjenica da nije objavljen „građanski budžet“ - dokument u kojem bi predlog budžeta bio približen građanima, kao ni polugodišnji izveštaj o realizaciji budžeta. I pored ovih ozbiljih propusta, skor za 2014. je ipak bolji nego 2012, usled objavljivanja većeg broja informacija u samom Zakonu o budžetu, što je delom posledica korisnih izmena Zakona o budžetskom sistemu iz septembra 2012.
Izuzetno je važno istaći da je u međuvremenu (2015) Srbija po prvi put dobila budžet koji se u potpunosti vodi po programskom principu, što će uticati na popravljanje skora u budućnosti. Međutim, nažalost, i dalje nema nikakvog napretka u pogledu omogućavanja građanima, zainteresovanim grupama i stručnjacima da dobiju potpune i pravovremene informacije u toku pripreme budžeta i da kroz javne rasprave utiču na njegov sadržaj. Rezultat Srbije za 2014. je najporazniji upravo u oblasti „učešća javnosti“ – svega 21% mogućih poena. Za parlamentarni nadzor smo dobili 42% bodova, a za revizorski 67%.
Verujemo da će objavljivanje ovih podataka podstaći diskusiju i uticati na to da se poboljšanjem propisa, striktnim poštovanjem budžetskog kalendara i obaveza iz Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja ostvari napredak u otvorenosti, razumljivosti, sveobuhvatnosti i kontroli budžeta.
Transparentnost – Srbija
Beograd, 16. septembar 2015.
Glavni propusti i preporuke
Indeks otvorenosti budžeta bi bio veći kada bi Vlada izveštavala šta je preduzela povodom preporuka Državne revizorske institucije, odnosno kada bi aktivnosti na ispunjenju tih preporuka pratili i parlament i DRI. Na popravljanje indeksa bi uticalo i objavljivanje podataka o kvazifiskalnim rashodima (kao što je kontrolisanje cena koje su ispod tržišnog nivoa od strane Vlade) i kada bi se smanjila diskreciona ovlašćenja u trošenju budžetske rezerve.
Uključenje parlamenta u proces planiranja budžeta i otvaranje rasprave o budžetskoj politici pre utvrđivanja predloga budžeta doprinelo bi prema oceni Transparentnosti Srbija boljem rangiranju. Mesečne izveštaje o realizaciji budžeta (bilten javnih finansija) potrebno je objavljivati ažurnije (trenutno je poslednja objavljena mesečna publikacija iz maja 2015), kao i polugodišnji izveštaj o realizaciji budžeta. Pored toga, u ovim dokumentima bi trebalo prikazati detaljnije pojedine podatke (npr. rashodi po programima).
Neophodno je u završnom računu budžeta pojasniti eventualna odstupanja prvobitnih makroekonomskih prognoza i ciljeva budžetske politike od ostvarenih rezultata. Većem indeksu bi doprinelo kada bi Državna revizorska institucija detaljno izveštavala kako su podaci dobijeni od javnosti i drugih institucija (kao što su, na primer, izveštaji Uprave za javne nabavke) uticali na izradu plana revizije.
Narodna skupština ima takođe veliki prostor da pomogne poboljšanju rezultata, kroz organizaciju javnih slušanja, razmatranje izveštaja Fiskalnog saveta, insistiranje da se sagledaju budžetski predloženih zakona i obezbeđivanje da se u delo sprovedu preporuke iz izveštaja nezavisnih državnih organa.
Podaci iz drugih zemalja i poređenja
Godišnji Izveštaj o indeksu otvorenosti budžeta organizacije International Budget Partnership donosi i niz primera dobre prakse u svetu. Transparentnost – Srbija će, nakon proučavanja ovih primera predložiti one koji se mogu primeniti u našoj zemlji i organizovati poseban okrugli sto ili konferenciju za štampu na kojoj bi ova rešenja bila predstavljena.
Na vrhu ovogodišnje liste, inače, nalaze se Novi Zeland (OBI 88) i Švedska (OBI 87), slede Južna Afrika, Norveška i Sjedinjene Američke Države sa indeksom iznad 80. Na samomzačelju, sa indeksom nižim od pet nalaze se Čad, Ekvatorijalna Gvineja, Irak, Liban, Mjanmar, Katar i Saudijska Arabija. Srbija deli 47. mesto sa Bocvanom. Od zemalja regiona, Slovenija je najbolje plasirana, sa indeksom 68. Hrvatska ima indeks 53, BiH 43, Albanija 38, a Makedonija 35.
Šta je Indeks otvorenosti budžeta?
Međunarodno istraživanje o otvorenosti budžeta, na osnovu kojeg se svake druge godine sačinjava Indeksa otvorenosti budžeta, osmislila je američka nevladina organizacija International Budget Partnership. Ovo istraživanje sprovode stručne i od vlasti zemalja u kojima rade nezavisne institucije širom sveta.
Kroz Indeks otvorenosti budžeta ispituje se da li u nekoj zemlji postoji osam ključnih budžetskih dokumenata, da li ti dokumenti sadrže sve podatke koje bi trebalo i u kojoj meri su dostupni javnosti. Drugi segment istraživanja je kvalitet pravnog okvira i delotvornost prakse nadzora parlamenta i vrhovne revizorske institucije nad izvršnom vlašću u vezi sa pripremom i trošenjem budžeta. Najzad, Indeks pokazuje i u kojoj meri građani mogu da utiču na donošenje odluka u vezi sa budžetom.
Indeks otvorenosti budžeta nije ni istraživanje o percepciji (utiscima), ni ispitivanje stavova. Nasuprot tome, ovo je istraživanje koje na osnovu unapred utvrđenih kriterijuma i precizne metodologije daje sliku o transparentnosti budžeta i postojanju javne odgovornosti u budžetskim procesima. Osnova za istraživanje je upitnik koji je ove godine sadržao čak 140 pitanja (ranije 95). U okviru svakog pitanja postojeća regulativa ili praksa se ocenjuje u odnosu na stepen dostizanja visokih standarda jednom od pet ocena. Svaka ocena mora biti dokumentovana i obrazložena, a podleže i naknadnoj proveri od strane dvoje nezavisnih stručnjaka iz inostranstva i proveri IBP radi očuvanja konzistentnosti u primeni metodologije. Nakon toga se i predstavnicima vlasti zemlje na koju se istraživanje odnosi daje prilika da ukažu na eventualne propuste istraživača, a istraživaču da koriguje stav ili da argumentovano ostane pri njemu.
Rezultati IBP su prvi put objavljeni 2006, a Srbija je bila rangirana prvi put 2008. U Srbiji, kao partner na projektu, istraživanje sprovodi organizacija Transparentnost - Srbija.
Rangiranje za 2015. godinu načinjeno je na osnovu podataka koji su bili dostupni do 31. decembra 2013. godine.
Dodatne informacije o projektu, metodologiji i rezultatima istraživanja su dostupne na http://www.internationalbudget.org/
[1]U okviru ovog istraživanja smatra se dobrom budžetskom praksom da glavni pravci i pretpostavke budžetske politike budu u potpunosti poznati najmanje mesec dana pre nego što predlog budžeta dođe u Skupštinu.
Vesti
Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno…
Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu…
MUP da objavi podatke o migraciji birača koje je dostavio…
Tvrdnja premijerke u tehničkom mandatu prema kojoj „svako može da proveri“ koliko je bilo slučajeva promene prebivališta građana, ne samo da ne odgovara činjeničnom stanju, već je direktno suprotna zvaničnom…
Zašto su za Srbiju važne preporuke GRECO i šta je…
Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za suzbijanje korupcije…
Sprečavanje korupcije u izvršnoj vlasti – korisne preporuke GRECO još…
Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za…
ODIHR zatražio poboljšanje pravila o finansiranju kampanje i sprečavanju zloupotrebe…
Posmatračka misija ODIHR je i u konačnom izveštaju o decembarskim izborima potvrdila neke od nalaza do kojih je došla Transparentnost Srbija u okviru monitoringa izborne kampanje, a veliki broj preporuka…
Troškovi beogradske kampanje – šta je prikazano, a šta nedostaje
Iako je na beogradskim lokalnim izborima bilo 14 izbornih lista, a rok za predaju konačnih finansijskih izveštaja je istekao pre šest dana, za sada je ih objavljeno samo devet. Sudeći…
Glavni kriterijum za izbor ponuđača u čak 96 odsto tendera…
Jedan od glavnih problema javnih nabavki u Srbiji godinama unazad su transparentnost i fer kriterijumi, zbog kojih je broj ponuđača po tenderu na znatno nižem nivou nego u zemljama EU. Najniža…
Srbija nastavlja pad na svetskoj listi Indeksa percepcije korupcije Transparency…
U Srbiji nema političke volje da se smanji korupcija, vlast zaobilazi zakone o javnim nabavkama, donosi posebne zakone za milionske projekte koji su joj važni, ne donosi strategiju, a sve…
Reagovanje na saopštenje Agencije za sprečavanje korupcije od 12. januara…
Agencija za sprečavanje korupcije je izdala saopštenje pod naslovom „NEUTEMELJENE TVRDNJE DIREKTORA „TRANSPARENTNOST SRBIJA“ u kome se ne citira ni jedna izjava predstavnika TS koja bi za Agenciju sporna. Štaviše…
Raspodela novca iz budžeta parlamentarnim strankama
Izborne liste koje su prešle cenzus na decembarskim izborima svakog meseca će dobijati iz republičkog budžeta nešto više od 1,3 miliona evra – pokazuje proračun organizacije Transparentnost Srbija. Raspodela ovog…
Transparentnost Srbija u 2023. godini
Protekla godina nije Srbiji donela napredak u borbi protiv korupcije, niti promenu u odnosu prema najvažnijim antikorupcijskim mehanizmima. Brižno se negovala netransparentnost, raspiali su se javni resursikoristili su se oprobani…
Neradni dani tokom praznika
Obaveštavamo vas da zbog predstojećih praznika kancelarija TS neće raditi od 31. decembra do 7. januara. Prvi radni dan u 2023. godini biće ponedeljak, 8. januar.
TS poziva MUP i VJT da objave dodatne …
Informacije koje su javnosti predstavili Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, kao i Više javno tužilaštvo u Beogradu, povodom tvrdnji o nezakonitosti u biračkom spisku i kupovini…
Upozorenje na pokazatelje ozbiljnih povreda u vezi sa izborima
Državni organi u Srbiji bi, bez dodatnog odlaganja, trebalo da utvrde da li je vladajuća partija zloupotrebila javne institucije i resurse i da li je organizovala kupovinu glasova u cilju…
U izbornoj kampanji nejasna granica između države i stranke –…
Posmatračka misija ODIHR-a je već u preliminarom izveštaju istakla ne samo nedostatke zakonskih rešenja već i brojna ozbiljna kršenja zakona tokom kampanje i izbornog dana, među kojima su i problemi…
Monitoring izborne kampanje - drugi presek
Transparentnost Srbija predstavila je nalaze iz monitoringa izborne kampanje. Reč je o drugom preseku. Analizirani su troškovi izborne kampanje, preliminarni izveštaji, funkcionerska kampanja, pojavljivanje političkih aktera na naslovnim stranicama štampe…
Konferencija za novinare - Monitoring izborne kampanje 2023
Organizacija Transparentnost Srbija vas poziva da prisustvujete konferenciji za medije "Monitoring izborne kampanje 2023" Konferencija će biti održana u četvrtak, 14. decembra 2023. godine, sa početkom u 12 časova, u Medija centru (Terazije 4…
Neispunjene obaveze i prioriteti za borbu protiv korupcije
Međunarodni dan borbe protiv korupcije, 9. decembar, dobar je povod da se Skupština i Vlada koji će biti formirani posle predstojećih izbora, pozovu da konačno usvoje jedan od najefikasnijih mehanizama…
Prvi nalazi o finansiranju kampanje 2023.
Srbija je ušla u novi izborni proces, a da nije rešen ni jedan od problema u oblasti finansiranja kampanje i sprečavanja zloupotrebe javnih resursa. Štaviše, nije bilo ni pokušaja da…
Monitoring izborne kampanje 2023 – funkcionerska kampanja, prijave zbog kršenja…
Organizacija Transparentnost – Srbija vas poziva da prisustvujete konferenciji za medije Monitoring izborne kampanje 2023 – funkcionerska kampanja, prijave zbog kršenja zakona, finansiranje kampanje – prvi presek Konferencija će biti održana u ponedeljak, 4. decembra…
Izveštaj Koalicije prEUgovor: Srbija devet godina tapka u mestu
Srbija već devet godina tapka u mestu kada je u pitanju članstvo u Evropskoj uniji, a u najvažnijim oblastima koje se tiču vladavine prava konstantno izostaje suštinski napredak, izjavila je…
Predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o stanju vladavine prava u Srbiji
Koalicija prEUgovor Vas poziva na predstavljanje prEUgovor Alarm izveštaja o stanju vladavine prava u Srbiji Vreme: sreda, 22. novembar 2023, 11:00-12:30 Mesto: Hotel Metropol Palace, Bulevar kralja Aleksandra 69, Beograd Koalicija prEUgovor predstavlja…
Izveštaj Evropske komisije – blagonaklon zaključak o napretku i brojni…
Ocena Evropske komisije[1] o „ograničenom napretku“ Srbije u borbi protiv korupcije je previše blagonaklona. S druge strane, izveštaj EK je značajan, jer ukazuje na neke od najvažnijih nerešenih problema, uključujući…
Rad privremenih organa tokom izborne kampanje mora da bude transparentan
Transparentnost Srbija ukazala je predsednicima i članovima privremenih organa u 65 gradova i opština da imaju obavezu da obezbede javnost svog rada, omogućavanjem novinarima da prisustvuju sednicama i objavljivanjem obrazloženja…
Uvod u lokalne izbore počeo prekršajima
Informacije o tome da su čelnici oko 70 gradova i opština podneli ostavke, usled čega im je prestao mandat, ne mogu se pronaći na sajtu Agencije za sprečavanje korupcije. To…
Amandman na Zakon o elektronskim medijima ne rešava problem „funkcionerske…
Odredba danas izglasanog Zakona o elektronskim medijima, ni sa amandmanom koji je usvojen na skupštinskom Odboru za informisanje, navodno radi ispunjenja preporuke ODIHR, ne rešava probleme koji se odnose na…
Amandmanom sprečiti da se nabavke za EXPO 2027 sprovode bez…
Transparentnost Srbija uputila je poslaničkim grupama u Skupštini Srbije predlog amandmana kojim bi se otklonio jedan od velikih korupcijskih rizika iz Posebnog zakona o EXPO 2027, time što bi se …
Novi Pazar, Sombor i Veliko Gradište su najtransparentnije lokalne samouprave…
Novi Pazar, Sombor i Veliko Gradište su najtransparentnije lokalne samouprave u ovoj godini prema Indeksu lokalne transparentnosti (LTI) čije je rezultate danas objavila Transparentnost Srbija, uz podršku Američke agencije za…
Projekat EXPO 2027 bez javnih nabavki
Radovi za izgradnju izložbenog prostora za EXPO 2027, objekata za smeštaj učesnika i posetilaca, Nacionalnog stadiona i prateće infrastrukture, čija vrednost bi mogla da iznosi milijardu evra, biće ugovoreni bez…
Predstavljanje Indeksa transparentnosti lokalne samouprave LTI 2023
Transparentnost Srbija i Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) predstaviće rezultate istraživanja Indeksa transparentnosti lokalne samouprave za 2023. godinu. Indeks meri i omogućava uvid u kretanje trendova transparentnosti svih 145…
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5