Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Izveštaj o izbornoj kampanji 2018 Beograd
  • Index percepcije korupcije CPI 2017
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI 2017
  • Politički uticaj na javna preduzeća i medije
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Začarani krug oglašavanja javnog sektora

Pod lupom

Prev Next

Niški aerodrom

Manjak transparentnosti u vezi sa koncesijom za beogradski aerodrom se kao virus raširio i geografski i tematski. Vlada ni nakon što je postupak izbora ponuđača završen nije dostavila organizaciji Transparentnost – Srbija koncesioni akt i studiju o izvodljivosti, odnosno delove tih dokumenata koji bi ukazivali na to da je koncesija bolji izbor od drugih oblika razvijanja beogradskog aerodroma. Ukoliko je neki opravdani razlog za skrivanje ovih dokumenata mogao postojati za vreme nadmetanja, svakako ga nema nakon odluke o izboru ponuđača sa kojim će biti zaključen ugovor. Ni sam (budući) ugovor još uvek nije dostupan. S druge strane, predstavnici Vlade daju...

Stara nabavka, isti izvođač

Insajder donosi neobičnu vest o nabavci radova na autoputu ka Makedoniji. Za tu deonicu je prethodno poništen ugovor, zato što izvođači radova nisu poštovali rokove. Insjader najavljuje da bi se mogla dogoditi „apsurdna situacija, da isti posao dobiju Srbijaautoput i MBA Ratko Mitrović niskogradnja, firme kojima je prethodno isti posao oduzet“. U pitanju je inače završetak deonice od oko 9 kilometara na deonici Srpka kuća - Levosoje, petlje Bujanovac 1 i regulacija Južne Morave sa pritokama. Ovaj konzorcijum je već jednom dobio posao, vredan oko četiri milijarde dinara, na istoj ovoj deonici. Sadašnji tender je raspisan tri meseca posle raskida...

Bez podataka o stranaka i verskim zajednicama

Nacrt Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja isključuje iz primene političke stranke i verske zajednice, što bi se možda moglo opravdati određenim specifičnostima rada ovih organizacija. Međutim, način na koji je to učinjeno nije u potpunosti opravdan. Naime, stavlja se u prvi plan da se „kontrola finansiranja“ političkih stranaka i verskih zajednica „vrši po posebnom zakonu“. Ovo, za početak, nije istina kada je reč o verskim zajednicama, jer takvog zakona nema (nejasno je da li se ovim najavljuje njegovo donošenje). Kada je pak reč o političkim strankama, onda treba napomenuti da osim njih kao primaoci finansijskih sredstava mogu biti...

Novi posao za Keep light

Firma Keep Light je, po svemu sudeći, omiljeni poslovni partner gradskog preduzeća Javno osvetljenje Beograd. Baš u vreme kada je u Beogradu skinuta njihova novogodišnja rasveta, Keep Light je angažovan za održavanje javnog osvetljenja, odnosno za antikorozivnu zaštitu i farbanje bandera jer, kako navode u gradskom javnom preduzeću, oni to sami ne mogu, piše Insajder. Na tenderu koji je raspisao EPS, posao održavanja javnog osvetljenja dobila je grupa ponuđača predvođena JKP Javno osvetljenje Beograd. Kako je za Insajder rečeno u ovom preduzeću, oni su doneli odluku da u toj javnoj nabavci učestvuju zajedno sa firmama Keep Light, MEP Inženjering i Nimax...

Nacrt izmena Zakona o SPI - razočaranje

Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, na snazi u Srbiji od 2004. pokazao se kao najvažnije sredstvo za postizanje odgovornije vlasti, otkrivanje nepravilnosti u njihovom radu, praćenje sprovođenja zakona u svim drugim oblastim i rad novinara – istraživača. Ovaj zakon je po relevantnim međunarodnim istraživanjima i dalje važi kao jedan od najboljih. I pored toga, odavno je prepoznata potreba da se pojedine norme poboljšaju ili preciziraju, pa je još 2012. bio formulisan predlog izmena i dopuna, koji je sledeće godine Vlada povukla iz procedure. Još ranije, 2007. u Skupštinu je stigao predlog nevladinih organizacija podržan od strane 35.870...

Nema sistemske borbe protiv korupcije

Monitoring sprovođenja 13 preporuka iz Akcionog plana za poglavlje 23 EU integracija i 75 aktivnosti, koji je Transparentnost Srbija sprovodila tokom 2017. i 2018. pokazuje da ni evropske integracije nisu bile dovoljan zamajac za ostvarivanje sistemskog pristupa u borbi protiv korupcije. Prema našim nalazima, na ovom uzorku je samo 9% aktivnosti realizovano u potpunosti a još 38% delimično do kraja 2017. godine. Praćenje sprovođenja nacionalnih antikorupcijskih dokumenata, donetih na talasu antikorupcijske kampanje koja je figurirala kao najviši politički prioritet tokom 2013, davalo je u 2014. i 2015. slične ili još lošije rezultate. To pokazuje da iskazano političko opredeljenje za borbu protiv...

Obračun sa Južnim vestima?

Dve poreske inspekcije već šest meseci "češljaju" dokumentaciju i poslovanje Južnih vesti, a s obzirom da nisu našle nepravilnosti u radu, inspektori su krenuli da kucaju na vrata njihovih oglašivača, "prijateljski" ih upozoravajući sa kim imaju posla. Kako je za Danas rekao glavni i odgovorni urednik Južnih vesti, nadležni nisu reagovali na skandalozno ponašanje inspekcije, a po njihovim nezvaničnim saznanjima, lokalne vlasti su upravo te koje šalju neprestane inspekcije, ali i odobravaju nekorektno ponašanje inspektora. - Normalno je da dobro uređena država kontroliše radite li ispravno ili ne, ali kad vam loše uređena partijska država, a Srbija to nesporno jeste, pošalje...

Revizori i tužioci i kupovina medijskog prostora

Državna revizorska institucija (DRI) utvrdila je u 2017. godini nepravilnosti u trošenju javnih sredstava u iznosu od 743 milijarde dinara i podnela 512 prijava, među kojima 52 krivične prijave protiv 54 odgovorna lica, saopštio predsednik Saveta DRI, Radoslav Sretenović na predstavljanju godišnjeg izveštaja o radu. Najveći deo nepravilnosti odnosi se na pripremne radnje za sastavljanje finansijskih izveštaja (514,7 milijardi), na pogrešno iskazane podatke u finansijskim izveštajima odnose se nepravilnosti u vezi sa stavkama vrednosti 123,3 milijarde, dok 105 milijardi otpada na nepravilnosti u poslovanju u vezi sa iskazanim podacima. "Osnovna poruka jeste da u Srbiji nije uspostavljen sistem finansijske kontrole i upravljanja...

Povećanje transparentnosti u radu vlasti u Novom Pazaru, Raški i Tutinu

Transparentnost Srbija sprovodi, uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji, projekat podizanja nivoa transparentnosti u šest gradova i opština u Raškom i Pčinjskom orugu. Ovaj projekat se nadovezuje na prošlogodišnje ocenjivanje i rangiranje svih gradova i opština u Srbiji na osnovu Indeksa transparentnosti lokalne samouprave(LTI 2015). U ponedeljak 17. oktobra u Novom Pazaru je organizovan sastanak sa predstavnicima lokalnih vlasti Novog Pazara, Raške i Tutina.

lti mapaPodsećamo, ocenjivanje za LTI 2015 je uključivalo pregledanje zvaničnih internet prezentacija gradova i opština, obilazak svih lokalnih samouprava, pribavljanje odgovora na osnovu zahteva za slobodan pristup informacijama i pribavljanje podataka od drugih organa. TS je nakon objavljivanja rezultata organizovala niz okruglih stolova na kojima je predstavnicima JLS ukazala na rezultate istraživanja, na mogućnosti da se transparentnost podigne na viši nivo i na aktivnosti i mere koje bi trebalo preduzeti. Takvi okrugli stolovi nisu organizovani u Raškom niti u Pčinjskom regionu, zbog čega Transparentnost Srbija, uz podršku Misije OEBS-a realizuje projekat "Povećanje transparentnosti u radu vlasti u šest gradova i opština u Raškom i Pčinjskom okrugu".

TS je, u okviru ovog projekta, ponovo detaljno analizirala ocene Novog Pazara, Raške i Tutina, dopise i odgovore dostavljene po zahtevima, napomene istraživača koji su pregledali sajtove, posetili uslužne centre, ponovo su analizirani sajtovi i na osnovu toga su načinjene analize i preporuke za unapređenje transparentnosti, što bi trebalo da rezultira većim brojem pozitivnih indikatora i boljom ocenom i plasmanom na sledećem rangiranju na osnovu Indeksa transparentnosti lokalne samouprave. Inače, u okviru prošlogodišnjeg rangiranja svih gradova i opština u Srbiji, Raška je imala indeks 57 i delila je 12. mesto, Novi Pazar je imao indeks 39 i delio je 81. mesto, a Tutin je imao indeks 35 i delio je 99. mesto.  

Nove preporuke se odnose na objavljivanje informacija o sednicama skupština i usvojenim odlukama, objavljivanje informacija i dokumenata u vezi sa budžetom i organizovanje javnih rasprava o budžetu, kontakte gradonačelnika, predsednika i odbornika sa građanima i medijima, objavljivanje na vidnom mestu u uslužnim centrima podataka o procedurama i rokovima za pružanje pojedinih usluga, podataka o podnošenju zahtev za prostup informacijama.

Preporuke, pored ostalog,  obuhvataju i uređenje informatora o radu, objavljivanje podataka o javnim nabavkama, mehanizme za prijavljivanje nepravilnosti i korupcije, povećanje transparentnosti izbora direktora javnih preduzeća i javnih ustanova, objavljivanje više podataka o radu JP i JU, organizovanje javnih rasprava, objavljivanje podataka o dodeli novca na konkursima i izveštaja o trošenju dodeljenih sredstava itd. Sve tri analize mogu se preuzeti sa sajta TS, iz rubrike “Inicijative i analize”.

O analizama i preporukama razgovarali smo na sastanku kome su prisustvovali predsednik opštine Raška Ignjat Rakitić, šefica kabineta predsednika opštine Raška Mja Vujanac, predstavnici Grada Novog Pazara Jasmina Kruševljanin i Željko Tiosavljević i predstavnici opštine Tutin Mersad Kačopor i Sadrija Goruždić. np konferencijaSastanku je prisustvovala i Svetlana Zorbić iz Misije OEBS-a. Programski direktor TS Nemanja Nenadić ukazao je da indikatori ne obuhvataju samo zakonske obaveze, već i niz drugih rešenja koja bi unapredila transparentnost. Kao najbitnije oblasti istakao je indikatore u vezi sa javnim preduzećima, gde je nepoštovanje zakona najveće, pitanja u vezi sa budžetom, od pripreme budžeta, pa do objavljivanja obrazloženja i redovnih izveštaja o izvršenju, kao i oblast uzbunjivaća i načina na koje lokalne vlasti treba da obaveste građane o tome kako da prijave korupciju i nepravilnosti.

Postoje neke situacije gde je relativno lako moguće povećati transparentnost, već postoje dokumenta koja samo treba objaviti na sajtovima ili u uslužnim centrima, a postoje i neka teža pitanja gde je potrebno reorganizovati lokalne službe, propisati nove akte. Nenadić je ukazao da smo spremni da pomognemo i savetima i oko izrade akata, ali i da iniciramo dopune Zakona o lokalnoj samouprava ili drugih propisa koji su relevantni za ovu materiju.

Saardnik TS Zlatko Minić ukazao je da, pored sadržaja sajtova, treba imati u vidu i one građane koji nemaju pristup internetu, koji se sa opštinom sreću kada dođu u uslužni centar ili u prostorije uprave te bi neke informacije koje su već sada dostupne jer su informatorima ili na sajtovima, za te građane mogle i trebalo da budu dostupne i u samim prostorijama.

Predstavnici TS pozvali su na predstavnike lokalnih vlasti da podstaknu lokalna javna preduzeća da ispunjavaju svoje obaveze propisane Zakonom javnim preduzećima, u vezi sa javnošću podataka. Preduslov za to je da sva JP imaju svoje internet sajtove što sada nije slučaj.

Pogledajte analize sa preporukama:

Vesti