Mediji i javnost rada lokalnih samouprava

dimitrovgrad okrugli stoOkrugli sto „Javno informisanje na bugarskom jeziku“, održan 5. juna 2019. godine, u Edukativno-obrazovnom centru sportske hale u Dimitrovgradu. Ovaj skup su organizovali Portal Far iz Dimitrovgrada u saradnji sa Misijom OEBS i ambasadom Bugarske. Na skupu su pored brojnih predstavnika medija i medijskih udruženja govorili i predstavnici opštine Dimitrovgrad.

Predstavnik Transparentnosti, Nemanja Nenadić, govorio je na temu „Obaveze lokalnih samoprava, pozivanje medije na sednice veća, dostupnost dokumenata“. On je upoznao učesnike okruglog stola sa nalazima istraživanja „Transparentnosti“, koja su pokazala da se sredstva oglašavanja javnih preduzeća koriste za kupovinu medijskog uticaja, kao i to da nisu dostupni podaci o postupanju inspekcijskih organa, usled čega ostaju sumnje da se one vrše selektivno, radi pritiska na medije i njihove oglašivače.

Prisustvo predstavnika Bugarske on je iskoristio da ukaže na jedan pozitivan primer iz te zemlje. Naime, u Bugarskoj su transkripti sa sednica Vlade dostupni celokupnoj javnosti. To bi trebalo da bude uzor državnim organima i organima lokalne samouprave u Srbiji. Trenutno se u Srbiji transkripti sa sednica Vlade tretiraju bez razlike kao „službena tajna stroge poverljivosti“, a na lokalnom niovu nisu dostupni podaci o pitanjima o kojima se raspravlja na sednicama gradskih i opštinskih veća i skupština.

U pogledu dostupnosti informacija, u Srbiji postoje i pozitivni i negativni trendovi. Pozitivni uključuju nove zakonske obaveze koje su propisane u zakonima, kao što je obaveza davanja dokumenata u mašinski čitljivom obliku, koja je propisana Zakonom o elektronskoj upravi, obavzea organizovanja javnih rasprava u pripremi budžeta ili obaveza objavljivanja dokumenata o pojedinim postupcima, poput javnih nabavki ili konkursa za medije i civilno društvo. S druge strane, kao što je konstatovala i Evropska komisija u najnovijem izveštaju, nema napretka u oblasti slobode informisanja. Izveštaj nije bio dovoljno kritičan u pogledu problema u oblasti pristupa informacijama, jer nije istaknut najvažniji problem – to što Vlada ne obezbeđuje izvršenje konačnih rešenja Poverenika za informacije. Takođe, pretnju ostvarivanju pristupa informacijama predstavljaju i planirana rešenja u aktuelnom nacrtu izmena Zakona, prema kojima bi deo preduzeća u vlasništvu države bio izuzet iz mogućnosti da se od njih traže informacije.

U nacrtu Medijske strategije pitanje pristupa informacijama se tretira kao problem, i predviđa se uvođenje mera za odgovornost funkcionera organa vlasti i mere za izvršenje rešenja. Važan doprinos poboljšanju situacije može imati i primena Lokalnog antikorupcijskog plana, u vezi sa sprovođenjem konkursa, javnih rasprava i objavljivanjem dokumenata. Međutim, ta primena u velikoj meri zavisi od uspostavljanja nezavisnog mehanizma – tela za praćenje primene LAP, u čijem sastavu neće biti predstavnici lokalne samouprave, što u velikom broju gradova i opština nije učinjeno.

Nenadić je predstavio i pojedine nalaze iz istraživanja o transparentnosti lokalne vlasti. Ukazao je da su u opštini Dimitrovgrad najveći problemi to što nisu objavljeni ažurni podaci o budžetu i njegovom izvršenju, to što informator o radu ne sadrži informacije predviđene Zakonom i Uputstvom Poverenika, da nema dovoljno podataka o sednicama skupštine opštine, dok su podaci o odlukama koje donosi opštinsko veće stari pet godina. Upravo zato je najveća šansa za poboljšanje transparentnosti u ovoj opštini pre svega vezana za objavljivanje detaljnih podataka o budžetu i njegovom izvršenju, i to u mašinski čitljivom obliku, koji omogućava dalje korišćenje i nadzor od strane medija i zainteresovanih građana.