Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints

Građani u "nadzoru primene zakona"

Datum kreiranja: četvrtak, 28 jul 2016

vladaRSTeško je setiti se da je bilo koja zakonska novina toliko promovisana kao uvođenje obaveze (ovaj put u izmenjenom Zakonu o opštem upravnom postupku) da organi vlasti razmenjuju podatke koje imaju u svojim evidencijama kada rešavaju po zahtevima građana, a ne da građani sami prenose potvrde i izvode od jednog do drugog organa. Ovo je nesumnjivo zgodna odredba koja može da posluži kao sredstvo za promociju čitavog zakona, strategije reforme javne uprave, i naravno, samog ministarstva.

Kad je reč o samoj zakonskoj novini, promocija se čini nepotrebnom. Reč je o promenama koje su građanima na korist, i nema potrebe da ih vlast u to ubeđuje. Pored toga, razne državne institucije i javne službe su te koje imaju dužnost da nešto učine.

Najnoviji vid promocije je animirani film, koji je izradilo Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave. Kako se kaže u propratnom saopštenju "animirani film „Dobra uprava“ zamišljen je kao kratka informativna priča koja treba da informiše, ali još više motiviše ljude da se aktivno uključe u prađenje primene ovih zakonskih odredbi". Kaže se i ovo: "aktivnim praćenjem rada javne uprave od lokalnog do republičkog nivoa građani i građanke pružiće podršku javnoj upravi u unapređenju njenog rada kako bi 1. juna 2017. godine bila spremna za punu primenu Zakona o opštem upravnom postupku. Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave smatra da bez aktivnog uključivanja građana u nadzor nad primenom javnih politika i bez aktivnog komuniciranja građana i institucija veliki proces reforme državne administracije nije moguć." http://www.mduls.gov.rs/aktivnosti-saopstenja.php#a601

Ministarstvo tačno uočava da će upoznatost građana sa svojim pravima, i njihovo insistiranje da se pravila primene pomoći uspehu zakonskih novina. Međutim, problem je što, makar ovaj animirani film, ne govori o tome kako da se ova prava zaštite. Drugim rečima, umesto objašnjavanju građanima da je za njih dobro to što ne moraju da izigravaju kurira između raznih službi, treba im jasno predočiti kako Ministarstvo može da reši situaciju kada ovaj novi sistem ne funkcioniše i kome građani mogu da se obrate, ako im neka služba ipak predoči da će se stvar brže rešiti ako sami pribave dokumentaciju ili ako sistem za razmenu podataka i dalje ne funkcioniše.