Skriveni delovi u izveštajima o finansiranju kampanje

Datum kreiranja: petak, 17 jun 2016

acasSvi troškovi izborne kampanje nastaju dok ona traje, do dana održavanja izbora, odnosno do početka izborne tišine. Međutim, građani stiču uvid u troškove kampanje i izvore finansiranja znatno kasnije. To je potpuno neopravdano. Kada se ima u vidu činjenica da se sva sredstva za kampanju moraju prikupiti na jedan račun i trošiti sa tog računa, mogla bi se obezbediti dnevna ažurnost informacija, još dok kampanja traje.

Agencija za borbu protiv korupcije objavila je na svom sajtu dobijene izveštaje o finansiranju kampanje, koji su stizali krajem maja i početkom juna. Zakonski rok od 30 dana u stvarnosti je produžen time što se, na osnovu podzakonskog akta izveštaj podnosi u dva koraka, u čemu se gubi još osam dana, kao i zbog toga što su izbori bili ponovljeni na nekim mestima, a rok se izračunava u odnosu na završetak izbornog procesa. Pored toga što Zakon (o finansiranju političkih aktivnosti) mora da se izmeni kako bi se obezbedilo da podaci postanu javni ranije, mora se menjati i praksa. Naime, format u kojem se izveštaji objavljuju na sajtu Agencije vrlo je nepraktičan za korišćenje a ne postoji mogućnost preuzimanja. Da ne govorimo o tome što ne postoji (kao ni na sajtovima većine organa koji imaju baze podataka), mogućnost ukrštanja i zbrajanja podataka iz raznih izveštaja.

Još veći problem od ovog tehničkog nedostatka jeste činjenica da u objavljenim izveštajima nisu dostupni neki podaci koji bi morali da budu javni. Još uvek se ne zna da li je u pitanju skrivanje informacija od strane podnosilaca izveštaja ili tehnički problem aplikacije za izveštavanje. Radi se o tome da su Pravilnikom donetim pre pet godina proglašeni poverljivim podaci o firmama koje su učesnicima u kampanji pružile određene usluge (npr. štampanje plakata, prevoz učesnika mitinga i slično), što je samo po sebi pogrešno rešenje. Međutim, u praksi su učinjeni tajnim i podaci koji to ne smeju biti - naziv medija na kojem je objavljen spot ili reklamni oglas! Transparentnost - Srbija će zato od Agencije zatražiti kopije ovih delova izveštaja, kako bismo, između ostalog, mogli da uporedimo nalaze našeg monitoringa oglašavanja sa onim što su učesnici na izborima prijavili.