Reforma javnog sektora

Datum kreiranja: petak, 30 jun 2017

fotelje JPPreporuka Transparentnosti Srbija da se, umesto prilagođavanja broja ministarstava potrebama pojedinaca i partija, ustanovi šta su potrebe države, deo je šire preporuke u vezi sa reformom javnog sektora.

To je jedna od 15 preporuka koje smo nedavno dostavili poslaničkim grupama u parlamentu i kandidatkinji za premijera Ani Brnabić.

Reforma javnog sektora trebalo bi, prema mišljenju TS,  da obuhvati i smanjenje broja članova Vlade ali i smanjenje ukupnog broja zaposlenih u javnom sektoru, koji je u velikoj meri posledica partijskog zapošljavanja, na broj koji je uporediv sa evropskim državama slične veličine ali i mogućnostima budžetskog finansiranja, pri čemu treba voditi računa o tome da ne budu ugrožene prioritetne aktivnosti javne uprave, javnih službi i javnih preduzeća.

Predložili smo i prestanak prakse povećavanja javnog sektora nepotrebnim izmeštanjem poslova državne uprave u javne agencije i organizacione oblike sa nejasnim pravnim statusom; sprovođenje analiza potreba u celoj javnoj upravi i objavljivanje nalaza; preispitivanje aktuelnih sistematizacija radnih mesta i njihovo usklađivanje sa stvarnim potrebama organa za ispunjenje zakonskih zadataka a ne sa zatečenim stanjem.

Neophodno je, smatra TS, i uvođenje jasnih i objektivnih kriterijuma za zapošljavanje i napredovanje, kao i ispitivanje stručnosti trenutno zaposlenih za poslove koje obavljaju; uvođenje mera za rešavanje sukoba interesa u javnim službama (zdravstvo, školstvo itd.), u organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja (zdravstveni i penzijski fond, NSZ) i u javnim preduzećima i kontrola sprovođenja takvih mera u organima državne uprave, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave.

Reforma treba da obuhvati i postavljanje rukovodstva javnih preduzeća i javnih službi na osnovu sprovedenih konkursa i kvaliteta predloženog programa rada; redovno razmatranje programa poslovanja javnih preduzeća i izveštaja o njihovoj realizaciji i dosledno sprovođenje zakonskih normi o odgovornosti direktora za neizvršenje programa i neobjavljivanje ovih dokumenata; jačanje organa koji vrše nadzor unutar izvršne vlasti, a naročito budžetske inspekcije