Naslovna
O nama
Aktivnosti
TS i mediji
Publikacije
Dokumenti
Bilten
Kontakt
Linkovi
 








 
Naslovna    arhiva    e-mail srpski | english

Mediji o korupciji u Srbiji




Datum : 23.3.2009
Novina : Blic - Srbija
Strana : 2
Autor : G. ZDRAVIĆ
Tema : Dostupnost informacija
Najava : NE
Žanr : Izveštaj
Ocena : Negativna



RODBINI POSAO BEZ KONKURSA

Opozicija optužila vlast Aleksandrovca

ALEKSANDROVAC - Opozicija u Aleksandrovcu osudila je zapošljavanje Ratke Pršić,
supruge Momira Pršića, člana G17 plus, u opštinsku službu za rad sa mesnim
zajednicama, koja je posao dobila na osnovu „koalicionog sporazuma“.

Lideri opozicionih stranaka u Aleksandrovcu DS, SPS i GG „Za bogatu Župu“
ističu da je zapošljavanje Pršićeve samo deo koalicionog paketa između
vladajuće koalicije DSS, PUPS i G17 plus.
- Supruga Momira Pršića, istaknutog člana Opštinskog odbora G17, bez konkursa
je, sa srednjom ekonomskom školom, zaposlena na radno mesto pomoćnika
koordinatora mesnih zajednica. Osim toga, opštinska uprava je raspisala i javni
konkurs za saradnika kancelarije za mlade i preduzetništvo, gde će po
koalicionom sporazumu biti udomljen Goran Stanković, potpredsednik OO G17 plus
- navode Ratko Jovanović, Mirko Milovankić i Radomir Šljivić, šefovi
odborničkih grupa DS, SPS i GG „Za bogatu Župu“. Oni ističu, da suprotno Zakonu
o dostupnosti informacija od javnog značaja, čelnici te opštine skrivaju od
odbornika, građana i novinara stvarne podatke o platama, kafanskim i računima
za mobilne telefone.
Zoran Nedić, pomoćnik predsednika opštine i predsednik OO G17 plus, nije želeo
da komentariše zapošljavanje Pršićeve, te odluke SO o imenovanju članova te
stranke u upravne odbore javnih preduzeća i ustanova.
Nemam komentar na sve to. Pored toga, ja sam na radnom mestu u ispostavi
Nacionalne službe za zapošljavanje i nemam odobrenje direktora filijale da u
radno vreme razgovaram sa novinarima - kaže Nedić.

Antrfile :

============================



Datum : 23.3.2009
Novina : Danas
Strana : 1
Autor : LIDIJA VALTNER
Tema : Aktivnosti i komentari
Najava : NE
Žanr : Izveštaj



MINISTARSTVO SPOLJNIH POSLOVA NAJSPORIJE KA BELOM ŠENGENU

Na uporno insistiranje, Danas dobio od MUP-a Vladin Akcioni plan za viznu
liberalizaciju

Uslovi za izdavanje novih pasoša stvoreni u svega četiri od 66
diplomatsko-konzularnih predstavništava Srbije

Beograd - Državni organi Srbije uglavnom su prekoračili rokove zadate Vladinim
Akcionim planom za viznu liberalizaciju sa EU, ali 90 odsto posla ili je
završeno ili će uskoro biti završeno, čime će se stvoriti uslovi da beli šengen
za građane Srbije do kraja ove godine postane realnost.
Dnevni list Danas je, posle obavezujućeg rešenja poverenika za informacije od
javnog značaja Rodoljuba Šabića, iz Ministarstva unutrašnjih poslova dobio
dokument pod nazivom Informacija o stanju i planiranim aktivnostima Republike
Srbije do aprila 2009. usmerenih ka liberalizaciji viznog režima EU, koji je
posle usvajanja na sednici Vlade, u decembru prošle godine, tretiran kao tajna.
Ministarstvo spoljnih poslova (MSP) je u ovom trenutku najdalje od realizacije
obaveza koje je Akcionim planom preuzelo na sebe. Vlada je zadužila MSP da do
aprila 2009. „sprovede pripreme i stvori neophodne uslove za sprovođenje
postupka akvizicije podataka i prijema zahteva za izdavanje putnih isprava
Republike Srbije u diplomatsko-konzularnim predstavništvima Srbije u
inostranstvu“. Kako Danas saznaje u Vladi Srbije, ovo je do danas urađeno u
svega četiri od ukupno 66 diplomatsko-konzularnih predstavništava. Ukoliko MSP
nastavi da radi ovim tempom, biće mu izuzetno teško da ispoštuje rok zadat
Akcionim planom, rekli su Danasovi izvori.

Nastavak sa 1. strane
Saradnik Isak fonda Milan Pajević za Danas kaže da bi MSP mogao da ispoštuje
ovaj rok ukoliko ozbiljno prione na posao.
- S obzirim na to da se do sada nije tako radilo, nisam siguran da će rokovi
biti ispoštovani. Usvajanje zakona, strategija i akcionih planova je lakši deo
posla, dok je njihova primena mnogo teža i važnija. Te zakone i strategije
treba primenjivati tako da ekspertske misije koje šalje EU budu zadovoljne.
Uslovi koji treba da budu ispunjeni da bi se Srbija našla na beloj šengenskoj
listi poznati su već godinama, a ne samo godinu dana, otkako smo dobili mapu
puta. Samo efikasan i ozbiljan angažman može nas dovesti do belog šengena -
objašnjava Pajević.
Prema njegovim rečima, s obzirom na to kako je radila Narodna skupština Srbije
i dobar deo administracije, vidi se da se godinama nije radilo punim
kapacitetom.
Predsednik Evropskog pokreta u Srbiji Živorad Kovačević nije želeo da se upušta
u prognoze da li MSP može do aprila da ispuni svoj deo posla vezan za beli
šengen.
- Rad naših organa je bio nedopustivo spor, sada je očigledno ubrzan. Verujem
da će Srbija uspeti da se nađe na beloj šengenskoj listi, jer je to jedina
stvar koju Brisel sada može da uradi za nas. Oko te odluke nije potreban
konsenzus i to bi bio njihov simboličan gest podrške - navodi Kovačevic za
Danas.
Kako je Danasu rečeno iz izvora bliskih Vladi i Evropskoj komisiji, sve i da su
ministarstva na vreme ispunila svoje obaveze, Srbija ne bi bila stavljena na
belu šengensku listu u prvoj polovini ove godine. Kako nam je objašnjeno,
Evropska komisija ima svoj tempo rada i drži se plana koji je napravljen
prilikom prvih sastanaka predstavnika Srbije i EK u vezi sa viznom
liberalizacijom.

Antrfile :

============================



Datum : 23.3.2009
Novina : Press
Strana : 6
Autor : NEMANJA NENADIĆ
Tema : Aktivnosti i komentari, Nemanja Nenadić
Najava : NE
Žanr : Demanti
Ocena : Neutralna



REAGOVANJE

U tekstu od 21. marta „Čeda jači od Srbije - Ko štiti ovog čoveka“ objavljene
su, pored mojih izjava, i neke koje su mi pripisane. Netačno mi je pripisana
izjava da „postoji osnovana sumnja da je prekršen zakon“ (o sprečavanju sukoba
interesa i poreski propisi). Rekao sam da ne znam, niti mogu da znam da li su
ti zakoni prekršeni, budući da su podaci u posedu Odbora i Poreske uprave
tajni. Netačno je i da Tužilaštvo treba da reaguje ako „se prijavljeni podaci
ne slažu sa onim što je izneo u novinama“. Tužilaštvo bi moglo da reaguje npr.
ako bi Poreska uprava utvrdila da je došlo do poreske utaje.

Antrfile :

============================




Datum : 23.3.2009
Novina : Press
Strana : 15
Autor : Ž. R. D.
Tema : Slučajevi korupcije i borbe protiv korupcije
Najava : NE
Žanr : Vest
Ocena : Neutralna



OSUĐENO 9 POLICAJACA

NEGOTIN - Krivično veće Okružnog suda u Negotinu osudilo je devetoricu
pripadnika pogranične policije graničnog prelaza Đerdap kod Kladova na više od
11 godina zatvora zbog primanja mita i zloupotrebe službenog položaja.
Policajac Dragan P. (34) osuđen je na 18 meseci zatvora, a na po dva meseca
manje, njegove kolege Đorđe G. (31), Milan R. (33), Dejan Ž. (34), Ljubiša B.
(37), Slavoljub B. (42), Nikola G. (45) i Dušan G. (32). Na zatvorsku kaznu od
deset meseci osuđen je Anđelka P. (43), zamenik komandira.

Antrfile :

============================




Datum : 23.3.2009
Novina : Blic
Strana : 4
Autor : NN
Tema : Slučajevi korupcije i borbe protiv korupcije, Sukob javnog i privatnog
interesa
Najava : NE
Žanr : Komentar
Ocena : Neutralna



REDUKCIJA ILI KORUPCIJA

gost komentator

DR SLOBODAN BELJANSKI, PREDSEDNIK REPUBLIČKOG ODBORA ZA REŠAVANJE O SUKOBU
INTERESA

Glomazan i neefikasan birokratski aparat naprosto priziva osporavanja. Pogotovo
u maloj i siromašnoj državi, još više u vremenu krize. Zbog toga je, posle
vesti da će biti bitno redukovan, sa rezignacijom primljeno brzo premijerovo
uveravanje da se to ne odnosi na Vladu i najviši sekretarski, pomoćnički i
savetnički kadar. Država bi, ponovo, radije da štedi na trošak građana.
Jedan od uzroka gotovo je svima poznat: višak administracije održava se na
koalicionom balansu. I ne samo na tome. Mnogi ustupci učinjeni su interno:
onima koji su potajnim donacijama ili partijskim radom ponešto zaslužili, ili
ih je samo trebalo održati na okupu.
Nije teško zaključiti da agens korupcije leži u samom nastanku uprave ponikle
iz uzvratnog pogodovanja. Ujedno, podrazumeva se da je takva uprava u pretežnom
delu nastala bez neutralnog vrednovanja, tj. sa bitnom prevagom odanosti nad
sposobnošću.
A na ravnoteži hendikepa najlakše se stvara imunitet na neodgovornost i bruku.
Otuda, uprkos pravnom znanju, istrajna odbrana sukoba interesa, ili poricanje
jasne veze između osude visokih honorata države za ratne zločine i naših
izgleda u sporu pred Međunarodnim sudom pravde. Otuda, bez ikakvih posledica,
ministar policije obećava svaku pravnu i materijalnu pomoć policajcima
osumnjičenim za teška ratna zlodela, a ministar kulture, u jednoj paloj
kulturi, od nacionalnog teatra i filharmonije očekuje da se snađu na tržištu!
Otuda, najzad, u politici i dalje prednost imaginarnog nad realnim, povijanje
pred pritiscima klera, ili nemo trpljenje kobi sve gorih posledica sve goreg
obrazovanja.
Nikakva novost nije da birokratija stvara utisak o ekspertskoj nadmoći
izbegavanjem kritike i čuvanjem svojih namera u tajnosti.
Ostaje nam da se nadamo da će njen bolji deo, u kome još ima dobrih ideja i
sposobnih aktera, odoleti onima koji osornošću, tajnama i obmanama prikrivaju
svoje političke dugove ili profesionalnu inferiornost.

Antrfile :

============================




Datum : 23.3.2009
Novina : Blic
Strana : 16
Autor : S. J.
Tema : Slučajevi korupcije i borbe protiv korupcije
Najava : NE
Žanr : Izveštaj
Ocena : Neutralna



OSUĐENI POLICAJCI ZBOG PRIMANJA MITA

Presuda u Negotinu

NEGOTIN - U Okružnom sudu u Negotinu zbog primanja mita osuđeno je devet
pripadnika Pogranične policije u Kladovu. Zameniku komandira Pogranične
policije Anđelku Petroviću (42) izrečena je kazna od 10 meseci zatvora, a
policajcu Draganu Prvuloviću 18 meseci.

Na po 16 meseci zatvora osuđeni su policajci Đorđe Grekulović (30), Milan Radić
(32), Dejan Živadinović (33), Ljubiša Boboković, Slavoljub Boraković (41),
Nikola Grujčić (34) i Dušan Grekulović (31).
Zbog nedostatka dokaza sud je oslobodio optužbe šefa carinske ispostave Andriju
Jokovića (48), vođu smene Zorana Nikolića (38), carinika Radovana Vulića (33) i
privatnog preduzetnika Dragog Popovića (42). Svi optuženi bili su uhapšeni
decembra 2007. godine u velikoj akciji MUP, a optužnica ih je teretila da su u
dužem periodu na graničnom prelazu Đerdap propuštali švercere koji su u Srbiju
iz Rumunije ilegalno unosili velike količine cigareta.

Antrfile :

============================




Datum : 23.3.2009
Novina : Borba
Strana : 12
Autor : ANKICA NENOVA BOROVČANIN
Tema : Aktivnosti i komentari, Nemanja Nenadić, Transparentnost Srbija
Najava : NE
Žanr : Rubrika – tema
Ocena : Neutralna



NEFORMALNO LOBIRANJE OMOGUĆAVA KORUPCIJU

Svaki pokušaj uticaja na zakonodavnu vlast mora biti javan, da se zna kojim
sredstvima mogu da se koriste oni koji pokušavaju da utiču na donošenje odluka,
jer u suprotnom ostaje sumnja da se kroz uticaj ove vrste privatni interesi
ugrađuju u zakone

Srbiji je potrebno da donese zakon o lobiranju kako bi se videlo ko sve
pokušava da utiče na odluke vlasti i kojim sredstvima se služi da bi ostvario
taj cilj, ocenjuju za „Borbu“ Nemanja Nenadić, programski direktor
„Transparentnost Srbija“ i Miljenko Dereta, izvršni direktor „Građanskih
inicijativa“. U javnosti se od početka godine u nekoliko navrata provlačila
priča o lobiranju i lobistima koji na razne načine utiču ili pokušavaju da
utiču na zakonodavnu i izvršnu vlast, a s tim u vezi sve češće se ukazuje i na
potrebu donošenja propisa koji bi regulisali tu oblast. Priča je najpre
pokrenuta u vezi s antimonopolskim medijskim zakonom i navodnim lobiranjem
Željka Mitrovića, koji je najavljivao da će lično poslanicima dostaviti svoju
verziju tog zakona. Potom je pitanje lobiranja u Srbiji postavljeno povodom
amandmana na propis o akcizama na cigarete, kada je javnosti s raznih strana
sugerisano da je bilo nedopustivog lobiranja.
Predstavnici Transparentnost Srbija su, povodom događanja koja su prethodila
raspravi o Predlogu zakona o zabrani diskriminacije, ponovo ukazali na potrebu
donošenja zakona o lobiranju kako bi se uredio uticaj na zakonodavni proces u
Srbiji koji je sada netransparentan. Nemanja Nenadić objašnjava da je obavezom
iz Nacionalne strategije za borbu protiv korupcije, usvojene 2005, koja je
trebalo da bude realizovana u celini prošle godine, bilo predviđeno da se
donese i zakon koji bi regulisao lobiranje, ali to se nije dogodilo. On kaže da
za sada nema naznaka iz vlasti da se takav zakon priprema i ukazuje da je
„očigledno da niko na tome do danas nije radio, što jasno govori da za to nema
spremnosti, a možda ni znanja u organima vlasti“. „Srbiji je svakako neophodan
zakon o lobiranju zato što se, kroz neformalne forme uticaja, ostvaruju velike
materijalne dobiti za nekoga. Nemam iluzija da bi donošenje propisa ukinulo
korupciju i bitno promenilo neke mehanizme odlučivanja kod nas. Ali to je jedan
od neophodnih koraka koji može, bar malo, da uvede oprez u ponašanju države da
se ne vlada tako bahato. Taj zakon je jedna vrsta kontrole“, kaže Miljenko
Dereta.
Kada zakonski nije uređeno, lobiranje postaje moguć izvor velikih korupcija,
navodi on i dodaje da ako je uređeno, onda predstavlja aktivnost na koju se
plaća porez, kao što je slučaj u SAD. „Zakon mora pre svega da sadrži pravila
ko sve može da se bavi lobiranjem, kada, na koji način i gde se te aktivnosti
mogu odvijati, kao i da previdi rigorozne kazne ako se za izglasavanje illčega
plaća poslanicima", smatra Dereta. On podseća da je pitanje lobiranja nešto što
i Evroftpka unija tek sada uređuje, dok je u anglosaksonskim zemljama, posebno
SAD, to učinjeno mnogo ranije. Nenadić kaže da lobiranje može biti sasvim
legitimna stvar zato što postoje.razni interesi i stavovi koje trlbapredstaviti
donosiocima pdluka u Vladi i Skupštini Srbije. Ali, svaki takav pokušaj uticaja
mora biti javan, da se zna kojim sredstvima mogu da se koriste oni koji
pokušavaju da utiču na donošenje odluka. On ukazuje da, ukoliko ti pokušaji
nisu javni onda ostaje sumnja, često utemeljena, da se kroz uticaj ove vrste
privatni interesi ugrađuju u zakone i druge odluke koje donose državni organi.
Na pitanje „Borbe" da li je svako lobiranje neizostavno i korupcija, Nenadić
kaže da neki oblici mogu to da budu, pogotovo ako se plaća ili se nudi nešto
zauzvrat pojedinim funkcionerima ili njihovim partijama kako bi se neka odredba
ugradila ili izbacila iz zakona, doneo određeni propis. „U takvim situacijama
iobiranje prerasta u korupciju. Upravo s tog stanovišta neophodno je doneti
zakon o lobiranju", ističe Nenadić. Naši sagovornici kažu da je teško precizno
reći kako danas teče proces lobiranja u Srbiji. „Najveći deo uticaja na
donosioce odluka se odvija neformalno i zavisi od ličnih poznanstava i veza i
od toga koliko neko želi da utiče na odluke vlasti da li je reć o građaninu,
firmi ili udruženju. Organi vlasti nisu u obavezi da saopšte ko ih je sve
kontaktirao u vezi neke odluke, tako da imamo nezadovoljavajuće stanje koje je
potencijalna pretnja i samoj demokratiji", tvrdi Nenadić. I Dereta se slaže da
neformalnog lobiranja ima mnogo zato što se ne poštuju mandati pojedinih
institucija i postoji uticaj pojedinca, partije. „Ne morate sada da odete u
Skupštinu. Dovoljno je da posetite partiju, tamo razgovarate s nekim i da
njegovi ljudi za vas odrade određeni posao", ukazuje Dereta.

Antrfile : Zabranjeno davanje novca neposrednim donosiocima odluka

Regulativa obično propisuje ko može profesionalno da se bavi lobiranjem.
Neretko se traži donošenje određenih kodeksa ponašanja. Među najvažnijim
graničenjima za bavljenje ovim poslom je to da osoba koja je do nedavno radila
u državnim organima ne može pred tim organima da sepojavi kao lobista, kaže
Nenadić.
Zanimljivo je i pravilo u SAD da se za lobiranje ne mogu koristiti federalni
fondovi, što znači da kompanije ne mogu da upotrebe državne dotacije ili
subvencije u te svrhe. Sredstva moraju biti iz drugih izvora. Takođe, onima
koji odlućuju, novac se ne može davati neposredno. To je strogo zabranjeno,
kaže Nenadić.>

============================



Ovaj sajt je vlasništvo organizacije Transparentnost - Srbija. Informacije sa ovog sajta se mogu koristiti u komercijalne svrhe samo uz odobrenje vlasnika sajta, a u druge svrhe samo uz primereno navođenje izvora informacije.
© Copyright Transparency Serbia