Kratka i skupa kampanja, ostaju sistemski problemi

U kampanji za izbore održane 16. marta, na TV oglašavanje i bilborde u Beogradu, potrošeno je gotovo isto koliko i 2012. godine, u dužoj kampanji, kada su, pored beogradskih i republičkih izbora, održani i izbori za predsednika i za odbornike skupština gradskih opština. Ubedljivo najviše je koštalo TV oglašavanje Srpske napredne stranke (blizu 4 miliona evra ili 41% ukupnog TV oglašavanja), a kampanje vredne oko milion evra ili više vodili su i SPS, URS, LDP i NDS,  pokazuju monitoring i analiza koje je sprovela Transparentnost Srbija (ogranak Transparency International).

Monitoring je ukazao i da su javni funkcioneri i na ovim izborima u velikoj meri koristili svoje funkcije u kampanji, kako bi obezbedili dodatno pojavljivanje u informativnim emisijama, van segmenata posvećenih promociji učesnika na izborima. Zabeleženi su nastupi u ime javne funkcije, uz istovremeno promovisanje stranke, redovno kombinovanje državnih i partijskih aktivnosti u toku iste posete, kao i izuzetno veliki broj promotivnih aktivnosti – poseta fabrikama i ustanovama, predstavljanje planova ulaganja, potpisivanja memoranduma. Takvih aktivnosti bilo je 9,5 puta više nego u istom periodu 2013. (neizborne) godine.

Identifikovani troškovi izborne kampanje višestruko nadmašuju sumu koja je deljena iz budžeta pre izbora (oko 8,9 miliona dinara po listi iz republičkog budžeta) i na koju su učesnici na izborima sa sigurnošću mogli da računaju, kao i sumu koju su učesnici na izborima imali na raspolaganju iz poznatih privatnih izvora (objavljene veće donacije na sajtovima). Zato se i nakon ovih izbora može očekivati da računi budu podmireni iz budžetskih dotacija na koje učesnici nisu mogli da računaju pre izbora, a za koje nisu imali pokriće u vreme nastanka troškova, iz kredita ili da plaćanje bude odloženo.

I ovi izbori protekli su u okruženju koje je pogodovalo nepravilnostima, zloupotrebama i korupciji, jer je propuštena prilika da se reše problemi koji su uočeni 2012. godine. Pre raspisivanja izbora ukazali smo na najurgentnije stvari koje se moraju uraditi kako bismo dobili iole bolju situaciju, što je uključivalo i detaljno ispitivanje tačnosti i potpunosti izveštaja o finansiranju kampanje, pokretanje prekršajnih postupaka, ispitivanje, od strane javnog tužilaštva, svih sumnji na kupovinu glasova i zloupotrebu javnih resursa, uređivanje pitanja medijskog predstavljanja kroz detaljnija obavezujuća uputstva RRA, formiranje Nadzornog odbora u Narodnoj skupštini u skladu sa Zakonom o izboru narodnih poslanika, proveru održivosti obećanja koja se daju u kampanji od strane Fiskalnog saveta i drugo, ali gotovo ništa od toga nije učinjeno

 

Materijal:

 

Transparentnost – Srbija

Beograd, 21. mart 2014.