Beogradski izbori – pogled iz ugla civilnog društva

Transparentnost Srbija, CeSID i BIRODI predstavili su nalaze o prioritetima građana i stranaka u kampanji za lokalne izbore u Beogradu, funkcionerskoj kampanji i monitoringu medija. 

kzn ts cesid birodi mc2Funkcionerska kampanja gradskih čelnika, stranačko angažoovanje predsednika Srbije, čije ime je nosilac izborne liste njegove partije i dominacije te liste u medijama prevenstveno i zahvaljujući akivnostima Aleksandra Vučića, glavna je odlika kampanje za odbornike, rekao je saradnik organizacije Transparentost Srbija Zlatko Minić. ;

On je naveo da je u kampanji uočeno kršenje više propisa kao i velik broj aktivnosti javnih funkcionera, koje nisu nezakonite, ali predstavljaju iskorišćavanje javne funkcije kako bi se omogućila dodatna promocija partije, odnosno stranačke liste.

Minić je rekao da je Vučić imao manje promotovnih akivnosti u tri nedelje kampanje kada je radjeno istraživanje nego u vanizbornom periodu, ali da taj period karakteriše velik broj njegovih drugih aktivnosti, naročito sastanaka sa zvaničnicima, a što prevazilazi višestruko broj takvih aktivnosti koje je imao prethodni predsednik Srbije Tomislav Nikolić.

Kako je naveo, karakteristično je i to da je Vučić bio aktivan i kao stranački funkcioner, što prethodni predsednik gotovo da uopšte nije činio u predizbornim kampanjama.

Značajan rast promotivnih aktivnosti imali su ministri Aleksandar Vulin i Mladen Šarčević, ali su "glavne zvezde" funkionerske kampanje ipak aktuelni gradonačelnik Beograda Siniša Mali i gradski menadžer Goran Vesić, rekao je Minić.

Što se tiče aktivnosti u Arandjelovcu, Boru i Sevojnu, gde se 4. marta takodje održavaju izbori kao i u Beogradu, Minić je rekao da su u prvih 26 dana februara Sevojno i Bor posetili premijerka i još pet ministara, a Arandjelovac dvoje ministara. Minić je ukazao i da je tokom cele prethodne godine Arandjelovac imao priliku da ugosti jednog ministra, dok je Sevojno poslednji put neki ministar posetio 22. januara 2016.

Tokom kampanje kao karakteristične zloupotrebe i specifičnosti kampanje naveo je promociju stranke u školama, nedozvoljene medijske promocije, pružanje usluga građanima od strane partija umesto nadležnih, stranačku kampanju u javnim preduzećima, kombinovanje stranačke i ministarske aktivnosti i mešanje stranačkih i javnih funkcija u medijima.

Direktor Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) Zoran Gavrilović rekao je da je u medjima u centralnim informativnim emisijama uglavnom pozitivno zastupljena vlast, "neželjenja" opozicija je dominantno negativno predstavljena, dok je "poželjna" opozicija imala dominantno pozitivno predstavljanje.

On je rekao da je u centralnim informativnim emisijama u periodu od 2. do 25. februara najzastupljeniji Aleksandar Vučić koji je za 23 dana kampanje u tim emisijama bio prisutan 14 sati - 53.343 sekunde .kao predsednik, dok je lista Aleksandar Vučić dobila još 14661 sekundu. Dragan Đilas dobio je 13590 sekundi, a Vosjial Šešelj 6.379. 

Đilas je, međutim, čak 77,5 odsto vremena pominjan u negativnom kontekstu, dok je Vučić u negativnom kontekstu spominjan 2,3 odsto vremena. 

Istraživanje koje je sproveo Cesid pokazalo je da gradjani Beograda kao ključne probleme koje žele da im buduća vlast u gradu reši vidi lošu zdravstvenu zaštitu, komunalne probleme, nezaposlenost, loš gradski saobraćaj i visoke troškove života.

Izvršni direktor Cesida Bojan Klačar je na konferenciji za novinare u Medija centru predstavljajući istraživanje uradjeno od 12 do 22. februara rekao da ti podaci govore da poverenje gradjana više ide na ruku vlasti, jer čak 13 odsto ispitanih smatra da te problem može da reši predsednik države Aleksandar Vučić, njih sedam odsto smatra da može da reši republička vlast, a 24 odsto smatra da može da ih reši gradska vlast predvodjenja SNS.Da probleme mogu da reše nove gradske vlasti smatra 12 odsto, dok 24 odsto navodi da bi mogao da ih reši "neko drugi" - opštinske vlasti, neke nove snage ili sami građani. 

Što se tiče izbornih uslova 13 odsto ispitanih misli da su uslovi ravnopravni za sve, a 22 odsto uglavnom ravnopravni za sve.Da su uslovi neravnopravi zbog početne prednosti vlasti smatra 23 odsto, a neravnopravni zbog apsolutne prevlasti i dominacije vlaadjuće stranke smatra ih 29 odsto ispitanika.

Istraživanje je sprovedene i medju predstavnicima stranaka, a odazvale su se samo opozicione koje su kao glavni nedostatak kampanje naveli zatvorenost medijskog prostora, zloupotrebu javnih resursa, prinude, ucenjivanje i pretnje.

Klačara je rekao da u kampanji dominira borbeni narativ, da se koriste izrazi oslobadjanje, odbrana i borba, a da su brojni predlozi stranaka u kampanji uglavnom populistički i demagoški.

U prilogu možete da pogledate najvažnije nalaze organizacija Transparentnost Srbija, CESID i Birodi.