Stranke ne objavljuju podatke o izvorima i troškovima izborne kampanje

GlasanjenovacBanermaliTransparentnost finansiranja svih učesnika u predizbornoj kampanji za izbore zakazane za 21. jun je na veoma niskom nivou, sa prosečnom ocenom 1,4, od mogućih maksimalnih pet, pokazalo je danas predstavljeno rangiranje svih učesnika na parlamentarnim izborima koje sprovodi Transparentnost Srbija.

Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić izjavio je na konferenciji za novinare da je ovako niska transparentnost posledica, pre svega, nepostojanja zakonske obaveze da svi učesnici u izbornoj kampanji objavljuju podatke o izvorima prihoda i o troškovima kampanje tokom njenog trajanja.

„Transparentnost Srbija će dati konkretne predloge za dopune Zakona o finansiranju političkih aktivnosti kako bi se svi učesnici u izborima obavezali da objavljuju ključne podatke o prihodima i rashodima u vreme trajanja izborne kampanje“, rekao je Nenadić i podetio da su ovakve zakonske izmene planirane još 2013. godine, ali da do danas to nije ispunjeno.

Srbija ima pravila o finansiranju izbornih kampanja, koja predviđaju javnost pojedinih informacija. To se postiže kroz objavljivanje izveštaja o troškovima izborne kampanje. Međutim, glavni problem je to što se ovi izveštaji podnose tek 30 dana nakonproglašenja konačnih rezultata izbora.

Istraživanje transparentnosti finansiranja izborne kampanje se sprovodi u saradnji sa Transparency International Češka po metodologiji koju ova organizacija već sedam godina redovno primenjuje na izborima u toj zemlji, a primenjivana je i na izborima u Slovačkoj. Metodologija je prilagođena zakonskom okviru, standardima i praksi u Srbiji.

Podaci su prikupljani iz upitnika poslatih svim političkim subjektima, sa njihovih sajtova i profila na društvenim mrežama, iz medija. Ocenjivano je šest oblasti: planirani rashodi kampanje, prisustvo na internetu i planirani troškovi prisustva na internetu, uplate/isplate na posebnom računu za finansiranje izborne kampanje, struktura planiranih prihoda, spisak predizbornih događaja i izborni timovi, volonteri i angažovane PR i marketinške agencije.

„Odziv na upitnik koji smo poslali bio je izuzetno mali, što smo donekle i očekivali, jer, ne samo da ovo istraživanje radimo prvi put nego su njime postavljeni i izuzetno visoki standardi“, rekao je Zlatko Minić, i dodao da će Transparentnost Srbija nastaviti sa ovom praksom u narednim izbornim ciklusima i boriti se da ona postane sastavni deo izbora.

Od 21 liste, sve su dobile su ocenu između 1 i 2, osim liste Za Kraljevinu Srbiju, koja je ocenjena sa 2,5 zahvaljujući tome što je jedina imala objavljenu listu i strukturu planiranih troškova za kampanju. Ocenu iznad 1 (jedan) uglavnom su dobile one stranke koje su imale dostupnu najavu događaja tokom izborne kampanje i to najčešće na društvenim mrežama. U nekoliko slučajeva bili su dostupni i drugi podaci, ali i tada kroz izjave zvaničnika medijima. Zbog toga samatramo da je važno da mediji postavljaju strankama ova pitanja, kako bi se stvorila atmosfera da neki od ovih stanarda postanu i zakonska obaveza.

Po rečima Ondržeja Cakla iz TI Češka, na početku ovog istraživanja u Češkoj, takođe nije bilo velikog odziva stranaka, ali mnogi standardi su postali deo zakona 2016. godine, i pokazalo se da transparentnost doprinosi i uspešnosti stranaka. „Sada idemo i dalje, postavljamo nove i još više standarde“, dodao je on, i kao primer naveo da se sada traži i objavljivanje podataka o korišćenju društvenih mreža i povezanih troškova u izbornoj kampanji.“

„Stranke uviđaju značaj transparentnosti, i dobro je biti u dijalogu sa njima, a ne u antagonističkom odnosu, jer i strankama je u interesu da se predstave biračima“, zaključio je Onder Cakl.

Istraživanje je deo projekta "OPPOFIN - OPen POlitical FINances – Open accces to information as a main vehicle for transparency of election campaigns in Serbia", u okviru programa "Transition Promotion Program" Ministarstva spoljnih poslova Češke. 

Detaljni rezultati istraživanja organizacijeTransparentnost Srbija mogu se naći na sajtu TS na adresi: https://transparentnost.org.rs/index.php/sr/projekti/189-transparentnost-finansiranja-izborne-kampanje

Snimak konferencije dostupan je na našem YT kanalu: https://www.youtube.com/watch?v=-h9WS0ejvh0