Skrivanje ugovora o poslovanju države

Transparentnost – Srbija

organizuje konferenciju za štampu u sredu, 10. juna 2015. sa početkom u 10.00 časova, u prostorijama TS, Palmotićeva 27, II sprat, Beograd

 

Dnevni red:

10.00 – 10.05   Uvod - Prof. dr Vladimir Goati, predsednik organizacije Transparentnost Srbija

10.05 – 10.15   Skrivanje ugovora o poslovanju države i druge prepreke za pristup informacijama - Nemanja Nenadić, programski direktor TS

10.15 – 10.20   Početak primene Zakona o zaštiti uzbunjivača i šta još treba uraditi –Bojana Medenica, izvršni direktor TS

10.20 – 10.40    Pitanja i odgovori

Za dodatne informacije možete se obratiti gđi Mariji Radović na telefon 011/ 303 38 27 ili putem email-a Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.  

 

O temama konferencije:

Skrivanje ugovora o poslovanju države i druge prepreke za pristup informacijama

Iako Srbija ima solidan pravni okvir za pristup informacijama već duže od deset godina, i dalje su brojni slučajevi u kojima se on neosnovano uskraćuje. O tome rečito govori i ovogodišnji izveštaj Poverenika, u kojem su nabrojani slučajevi kada organi vlasti nisu postupili po konačnim rešenjima ovog nezavisnog državnog organa. Narodna skupština je prošle godine povodom izveštaja Poverenika usvojila zaključke koji je trebalo da reše ove probleme, ali nije pratila njihovo (ne)sprovođenje, niti je pozvala na odgovornost Vladu. Nedostavljanje „osetljivih dokumenata" se često odnosi na ugovore o poslovanju naše države. To je bio čest slučaj i u prethodnim decenijama, ali se praksa nije značajno popravila. Tako je, na primer, samo deo dokumenata o osnivanju Air Serbia postao dostupan i to gotovo godinu dana nakon potpisivanja ugovora. Najnoviji slučaj, o kojem ćemo više govoriti odnosi se na ugovor o upravljanju Železarom Smederevo. Naime, 21. marta 2015. Vlada Srbije je objavila da je zaključen ugovor između Republike Srbije, Železare, HPK Menagement d.o.o. Beograd i HPK Engineering B.V. Amsterdam, Holandija pri čemu su najavljeno da će odlični poslovni rezultati biti postignuti u začuđujuće kratkom roku. Ugovor nismo dobili ni po zahtevu za pristup informacijama. Iako ovo nije prvi slučaj te vrste, naročito zabrinjava osnov za uskraćivanje na koji se Ministarstvo pozvalo - rešenje Komisije za zaštitu konkurencije! O ovoj novoj opasnosti za ostvarivanje prava na pristup informacijama i jedinstvo pravnog poretka više na konferenciji za štampu. Takođe ćemo govoriti o neispunjenim zadacima na polju evropskih integracija u vezi sa pristupom informacijama - na koje probleme nam je EU ukazala i na šta ne nudi odgovor aktuelni nacrt Akcionog plana za poglavlje 23 (u vezi sa pristupom informacijama).

Početak primene Zakona o zaštiti uzbunjivača i šta još treba uraditi

Dugo očekivani i jedan od najvažnijih antikorupcijskih propisa, Zakon o zaštiti uzbunjivača počeo je da se primenjuje 5. juna 2015. godine. To je jedan od poslednjih antikorupcijskih zakona koji Srbija do sada uopšte nije imala. Međutim, pravni okvir za zaštitu uzbunjivača još uvek nije potpun – nisu propisana ni krivična dela, ni prekršaji za neka od najtežih kršenja prava uzbunjivača, nisu izmenjeni ili dopunjeni drugi zakoni koji su značajni za zaštitu uzbunjivača (npr. Zakon o tajnosti podataka). Na konferenciji ćemo ukazati na potencijalno problematična pitanja u primeni ovog zakona. Takođe, ćemo vas upoznati sa osnovnim statističkim podacima o radu Antikorupcijskog savetovališta Transparentnosti Srbija.