Izbori u Americi i Srbiji – koliko je potrošeno iz kojih izvora i šta se o tome zna

Datum kreiranja: ponedeljak, 09 novembar 2020

open secretsNa upravo održanim američkim predsedničkim izborima, za kampanju Bajdena je, prema procenama, utrođeno 790 miliona dolara, da osvojio je preko 75 miliona glasova. To znači da je ulog u predsedničku kampanju bio veći od 10 dolara po dobijenom glasu. Međutim, još polovinu tog iznosa su za kampanju u korist Bajdena potrošile razne druge grupe koje su ga podržavale.  

Trampova kampanja, od 565 miliona dolara, donela mu je 70 miliona glasova, što znači da je ulog bio 8 dolara po glasu. I Trampova kampanja je bila za oko 50% skuplja kada se dodaju troškovi za kampanju grupa koje su ga podržavale. 

Poređenja radi, na nedavno održanim izborima u Srbiji, prema računici Transparentosti, „ulog po glasu“ je bio značajno manji, ako bi se gledalo ono što je prijavljeno. Kada se gledaju sve liste zajedno, prosečan trošak po dobijenom glasu je bio nešto manji od 400 dinara, to jest 4 dolara, a kada je reč o pobedničkoj SNS još i manji – 351 dinar. Ova razlika je očekivana, kada se imaju u vidu američke i srpske cene oglašavanja i drugih usluga koje su potrebne za kampanju.

Razlike između srpskih i američkih izbora su drastične kada je reč o strukturi prihoda. Dok u Americi dominiraju mali i veliki donatori koji ulažu novac u kandidate bilo radi uticaja na kreiranje politike ili iz ubeđenja, u Srbiji je gotovo jedini izvor prihoda za kampanje državni budžet.  

Druga drastična razlika odnosi se na transparentnost informacija - dok se u Americi o izvorima prihoda i troškovima kampanje podaci znaju tokom kampanje, u Srbiji prve informacije dolaze do javnosti tek oko mesec i po dana posle dana glasanja. Naime, rok za predaju finansijskih izveštaja je 30 dana, međutim on se pomera u slučaju ponavljanja izbora na nekom biračkom mestu, a zatim se čeka neko vreme i dok Agencija za sprečavanje korupcije verifikuje primljene izveštaje i objavi ih na svom sajtu. Jedna od stvari koje bi nesumnjivo trebalo menjati u Srbiji jeste uvođenje pravila prema kojem bi podaci o prihodima i rashodima kampanje postali javni i dok ona traje, i kako bi birači kojima je to bitno mogli da i ove informacije uzmu u obzir kada se odlučuju među strankama i kandidatima.