Kako su sklapani poslovi za usluge obezbeđenja vakcinalnih punktova

Datum kreiranja: sreda, 08 jun 2022

vakcinalni punktovi jnDodeljivanje poslova obezbeđenja punktova za vakcinaciju protiv kovida 19 u Beogradu pratilo je nekoliko nelogičnopsti u prethodnih godinu dana, piše list "Danas"..

Svaki od ovih poslova dobila je ista firma – Atlas security, a sklapanju ugovora u svim situacijama prethodio je pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva, pokazuju podaci sa portala javnih nabavki. Ovo je inače procedura za koju stručnjaci kažu da je treba što ređe sprovoditi jer ograničava konkurentnost ali i ostavlja prostor za netransparentno postupanje.

U poslednjoj prilici Atlas security je dobio posao obezbeđenja punktova za vakcinaciju na Beogradskom sajmu u martu, ugovor vrednosti od dva i po miliona dinara je sklopljen početkom aprila da bi samo dve nedelje kasnije ovaj punkt bio zatvoren za vakcinaciju građana.

Da li to znači da je ova firma dobila preko dva miliona dinara za dve nedelje posla, ili je na neki drugi način nastavljeno njeno angažovanje, pitanje je na koje Danas nije dobio odgovor od Gradskog sekretarijata za poslove odbrane, vanrednih situacija, koji je sprovodio ove nabavke.

Nije nam odgovoreno ni na pitanje zašto je uopšte pokretan postupak za izbor obezbeđenja za punktove na Sajmu u martu kada su oni već u aprilu zatvoreni, kao ni zašto je svaki od ovih postupaka sproveden kao pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva.

Miloš Đorđević iz Transparentnosti Srbija kaže da „činjenica da je punkt za vakcinaciju zatvoren samo dve nedelje nakon što je zaključen ugovor ukazuje na lošu koordinaciju i planiranje između organa grada, ali i na pitanje svrsishodnosti trošenja novca građana“.

– Moguće je da je nakon zatvaranja punkta obezbeđenje služilo za čuvanje magacina ukoliko je on postojao ili su usluge korišćenje za neku drugu lokaciju. Pošto je ugovor bio zaključen do utroška sredstava, ne znamo ni koliko je novca utrošeno. Ovakve stvari možemo samo da nagađamo jer nam u slučaju ove vrste postupka na Portalu javnih nabavki nije dostupna nikakva dokumentacija osim odluke o dodeli ugovora, što su problemi na koje Transparentnost Srbija ukazuje od stupanja na snagu važećeg Zakona – navodi Đorđević.

Gradski sekretarijat je prvi put sproveo postupak za uslugu obezbeđenja za punktove za vakcinaciju u aprilu 2021. godine.

Tada je kao model izabran pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva, koji zakon dozvoljava u nekoliko posebnih situacija. Jedna od njih je i hitnost odnosno kada određeno dobro ili uslugu treba što pre obezbediti, na šta se Gradski sekretarijat pozvao.

U vreme kada je vakcinacija počinjala, takva vrsta hitnosti može delovati logično. Ono što je međutim nelogično jeste da se na istu hitnost Sekretarijat poziva prilikom svake naredne nabavke usluge obezbeđenja. Takvih nabavki bilo je još pet.

-Ukoliko pretpostavimo da je za prvu od šest uzastopnih nabavki usluga fizičko-tehničkog obezbeđenja koje je Sekretarijat sproveo zaista i postojao razlog da se primeni ovakav postupak, uslovljen izuzetnom hitnošću prouzrokovanom događajima koje naručilac nije mogao da predvidi, ne bi se isto moglo reći i za ostale nabavke u nizu. Naručilac je, uzimajući u ozbir koliko dana je prošlo od prve do druge nabavke, imao sasvim dovoljno vremena da isplanira i sprovede otvoreni postupak koji garantuje veću transparentnost, kao i konkurenciju. Zaključivanje okvirnog sporazuma bi, zbog mogućnosti koje pruža, takođe bilo prigodno u ovom slučaju – navodi Đorđević.

Sekretarijat je sklapao ugovore za poslove obezbeđenja punktova za vakcinaciju na Sajmu i u šoping centrima u prethodnih godinu dana. Prema podacima koji su dostupni na portalu javnih nabavki ukupna vrednost ovih ugovora je oko 30 miliona dinara.

Netransparentnost nikad veća

Miloš Đorđević objašnjava da je korišćenje pregovaračkog postupka bez objavljivanja javnog poziva „postalo u neku ruku ustaljena praksa kada se radi o nabavkama koje su povezane sa pandemijom COVID-19“. „Naručioci koriste mogućnosti koje im Zakon o javnim nabavkama pruža i pozivaju se na odredbe koje im daju maltene potpunu diskreciju prilikom sprovođenja ove vrste postupka u kom su konkurencija i transparentnost svedeni na minimum. Naručioci nisu u obavezi da objavljuju konkursnu dokumentaciju, a u ovim konkretnim postupcima naručilac nije bio obavezan ni da Kancelariji za javne nabavke podnese obrazloženje i dokumentaciju u vezi sa opravdanošću primene ovih postupaka“, kaže Đorđević.