Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints

Hiljade istovetnih priloga predsedničke kampanje i konkretne sumnje iz Grocke

Datum kreiranja: ponedeljak, 05 jun 2017

dinariKoliko god zvanični izveštaji o finansiranju partija i izbornih kampanja izazivali sumnju, retko kada se nađu konkretniji podaci, uz koje bi bilo veoma teško nesavesnom javnom tužiocu da pronađe izgovor za nepokretanje istrage.  Jedan takav slučaj jesu objave na lokalnom internet portalu „Žig info“, u kojima se iznose optužbe za nezakonito finansiranje vladajuće SNS u Grockoj. Fenomen velikog broja istovetnih donacija SNS-u potiče još od izbora 2012. godine. Prilozi pojedinaca su uvek ispod granice kada Zakon nalaže objavljivanje priloga u roku od osam dana od prijema (tokom kampanje ili neposredno potom), pa za njih javnost sazna tek posle objavljivanja finansijskog izveštaja. Agencija za borbu protiv korupcije je sprovela delimičnu kontrolu ovih podataka, utvrdivši da među donatorima postoji i značajan broj primalaca socijalne pomoći. Izgleda da niko potom nije pokrenuo krivični postupak, bilo zbog lažiranja finansijskog izveštaja, bilo zbog lažiranja podataka na osnovu kojih se isplaćuje pomoć siromašnima.

Izveštaj o finansiranju predsedničke kampanje 2017. sadržao je toliko imena donatora (oko 7000) da nije ni mogao da se podigne na aplikaciju koju koristi Agencija, a skoro svi su bili odmereni na 40 hiljada dinara, iznos koji je manji od granice objavljivanja tokom kampanje (prosečna zarada u Republici u prethodnoj godini).

Inače, Zakon o finansiranju političkih aktivnosti dopušta da se za kampanju prikupljaju prilozi od građana Srbije, ali samo ako oni uplaćuju svoj novac, sa svog tekućeg računa i ako je prilog u granicama od 20 prosečnih plata u Republici. Inače, osim kandidata vladajućih stranaka, prihode od priloga fizičkih lica je u značajnoj meri prikazao jedino Vuk Jeremić, odnosno grupa građana koja ga je kandidovala.

Portal Žig Info je sredinom marta 2017. pisao o sistemu uplate donacija u Grockoj. Prema tim napisima, uredništvo ovog sajta je „dobilo informaciju da će uskoro krenuti isplata novca, koji će“građani“ uplaćivati na račun OO SNS-a Grocka. U toku tih dana, radnici pretežno javnih preduzeća i članovi SNS-a dobijaju poziv da se jave kod sekretarice OO SNS-a u Grockoj. Kada dođu na adresu, dobijaju novac u iznosu od 40.000 dinara koji moraju da uplate na račun SNS-a. Nakon dobijanja novca, idu do banaka kod kojih SNS ima račun i uplaćuju tu sumu, pod svojim imenom i prezimenom, kao donaciju. Potvrdu iz banke da su uplatili, vraćaju nazad. Novinari Žig Infa su se nalazili u bankama kada je krenula „navala“ ljudi koji su došli da uplate donaciju. Obično su plaćali novčanicama od 5 000. Sloj ljudi koji dolazi i uplaćuje po više desetina hiljada na račun SNS-a je pod znakom pitanja, jer se ne može steći utisak da su u mogućnosti da tu sumu novca doniraju bilo kome. Mnogi od njih su se pobunili kada na donirani iznos moraju da plate i proviziju na „donirani“ novac“.

Na ovom portalu se dalje navodi da nemaju podataka o poreklu novca koji je deljen lažnim donatorima na taj način. Nakon objavljivanja finansijskih izveštaja, kao potvrdu svojim sumnjama, oni navode de je među donatorima pronađeno 78 Gročana, među kojima su u većini slučajeva „imena radnika Javnih preduzeća u Grockoj ili pak funkcionera (predsednika Skupštine, zamenice predsednika opštine, Kancelarija za mlade…)“.

Ukoliko su navodi istiniti, Zakon bi bio prekršen u delu u kojem se odnosi na poreklo novca. Inače, više puta smo pisali o posledicama nelogičnog sistema finansiranja stranaka i kampanja iz budžeta. Između ostalog, taj sistem trenutno omogućava najvećim parlamentarnim stranakama (trenutno samo jedna) da izbornu kampanju finansiranju tri puta iz javnih izvora. Prvo, kao i svi učesnici izbora, oni imaju prava na budžetska sredstva po tom osnovu. Drugo, izmene Zakona s kraja 2014. su im omogućile da koriste i „višak“ sredstava koje dobiju za finansiranje redovnog rada i SNS je to obilato iskoristila u kampanji za parlamentarne izbore 2016. Treći put se javna sredstva koriste za kampanju naknadno, kada iz prihoda za redovan rad otplaćuju kredite i neizmirene račune iz ranijih kampanja.