Sportski klubovi i škole u izbornoj kampanji

Datum kreiranja: četvrtak, 25 januar 2018

vesic plejmejkerPoseta gradskog menadžera Gorana Vesića Zemunskoj gimnaziji, zajedno sa predsednikom te gradske opštine i kandidatima sa liste odbornika za izbore u skupštinu grada Beograda mogla bi da bude prvi ozbiljan test primene zakona u aktuelnoj izbornoj kampanji.

Ako je suditi po objavljenim vestima, gimnazija će dobiti donaciju od 5.000 evra za uređenje sportske sale i nabavku sportske opreme, a tu najavu je dao „funkcioner SNS i kandidat za odbornika sa liste "Aleksandar Vučić - Zato što volimo Beograd" Goran Vesić“ (tako je predstavljen u medijima). Donaciju ne daje ta stranka, nego „naši proslavljeni košarkaši Milan Gurović, Goran Grbović i Nebojša Ilić, koji su takođe kandidati na toj listi“. Vesić je dalje poručio: "Na našoj listi su i Zvezda i Partizan i reprezentacija Srbije zato što svi volimo Beograd". On je dalje najavio da će "Grad Beograd će, zajedno sa Vladom Srbije i opštinom Zemun, ove godine uraditi dosta toga“ da se zgrada škole renovira. Zemunsku gimnaziju je posetio i predsednik opštine Zemun Dejan Matić koji je rekao da ta opština izdvaja značajna sredstava za sređivanje i renoviranje sportskih sala, toaleta u školama...

Šta sve ovde može biti sporno? Pre svega, u školama je zabranjeno sprovoditi političke aktivnosti, na osnovu člana 113. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („U ustanovi je zabranjeno stranačko organizovanje i delovanje i korišćenje prostora ustanove u te svrhe.“). Iz citiranih izjava proizlazi da su slavni sportisti i gradski menadžer prilikom posete školi govorili i o tome da su kandidati sa jedne stranačke liste.

Dalje, ako je Gimnazija sama omogućila političku promociju, to predstavljalo povredu Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, budući da je zabranjeno da se finansiraju od strane javnih ustanova, što uključuje ne samo donacije, već i besplatne usluge, poput ustupanja prostorija za promociju (član 12, stav 1).

Političke subjekte ne smeju da finansiraju ni udruženja (takođe član 12, stav 1 Zakona o finansiranju političkih aktivnosti). Sportska društva u Srbiji su uglavnom organizovana upravo kao udruženja, a znatno ređe kao privredna društva. Iako u ovom slučaju „Crvena Zvezda“ i „Partizan“ nisu aktivno pomogli stranačku kampanju, moglo bi se reći da su u tu svrhu iskorišćena od strane kandidata na izborima i rečima i vizuelno (klupski dresovi). Iako bi se moglo tvrditi da je u pitanju stilska figura, izjava Gorana Vesića se može shvatiti i doslovno – da sportska društva podržavaju jednu listu na gradskim izborima, pa bi bilo umesno utvrditi da li je to zaista slučaj, pogotovo kada se uzme u obzir da ni Zvezda ni Partizan nisu demantovali ovu izjavu.

Sledeća sporna tačka je ponašanje javnih funkcionera. U ovom slučaju, naime, nije u potpunosti jasno da li predsednik gradske opštine prisustvovao ovom skupu u svojstvu javnog ili stranačkog funkcionera, s obzirom na izjavu koju je dao. Kad je reč o gradskom menadžeru Vesiću, takođe se može javiti takva dilema, mada je verovatnije da je nastupao isključivo u svojstvu stranačkog funkcionera, budući da je tako predstavljen u vestima.

Najzad, može se postaviti i pitanje da li je najavljena donacija za školu ima veze sa strankom, bez obzira na to što je daju pojedinci, ali i to da li je u pitanju samo donacija školi ili političkoj stranci i da li treba da bude prijavljena kao takva. Naime, da su košarkaši darivali samostalno novac školi i to prećutali ili saopštili van konteksta izborne kampanje, to bi bila isključivo njihova donacija, nesporna sa stanovišta zakona. Ovako, dar gimnaziji, koji je najavljen uz promociju za gradske izbore, ujedno predstavlja i uslugu koju košarkaši čine svojoj izbornoj listi.

Bez obzira na to da li su vesti o ovoj poseti i izjave prisutnih verno prenete i da li je došlo do povrede zakona, očigledno ima dovoljno elemenata i razloga da se to ispita. Za to je nadležna Agencija za borbu protiv korupcije. Na osnovu člana 32, stav 3. Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, „U toku izborne kampanje politički subjekat je dužan da na zahtev i u roku koji odredi Agencija, koji ne može biti duži od tri dana, dostavi podatke koje su Agenciji potrebne za obavljanje poslova propisanih ovim zakonom.“

Ispitivanje ovih činjenica bi ujedno bilo situacija u kojoj bi se pokazalo da li postoje uslovi da Agencija izvrši nepristrasnu kontrolu poštovanja pravila o finansiranju izborne kampanje, s obzirom na prethodnu povezanost novoizabranog direktora sa vladajućom strankom. Tema kojom Odbor Agencije nije želeo da se bavi prilikom izbora direktora, tako će se postaviti pred ovim telom u vezi sa pojedinačnim radnjama koje Agencija treba da preduzme u postupku kontrole.