Prestanak zabrana, ograničenja i obaveza za nekoliko hiljada javnih funkcionera „na mala vrata“

Datum kreiranja: utorak, 09 februar 2021

Transparentnost Srbija upozorava da se na dnevnom redu sednice Narodne skupštine nalazi predlog autentičnog tumačenja, koji bi, ukoliko bude bio usvojen, značajno suzio obim primene Zakon o sprečavanju korupcije. Naime, na osnovu ovog „tumačenja“ ni jedna zabrana, obaveza ili ograničenje iz ovog zakona više ne bi važila za nekoliko hiljada javnih funkcionera, među kojima su i nosioci nekih od ključnih državnih funkcija.

Imajući u vidu da za ovaj predlog nije dato obrazloženje i na ogromne štetne posledice koje će doneti, pozivamo Narodnu skupštinu da ovaj predlog ne prihvati.

Između ostalog, funkcionerima se više ne bi smatrale sudije i zamenici javnih tužilaca koje su na tu funkciju izabrali Visoki savet sudstva i Državno veće tužilaca, generalni sekretar i druga lica koja imenuje predsednik Republike, kao ni direktori škola koje imenuje ministar prosvete.

Nepromišljenost i apsurdnost ovog predloga se najbolje vidi na primeru Ustavnog suda, gde bi status javnih funkcionera zadržalo pet sudija koje je izabrala Skupština, a više se ne bi smatrali javnim funkcionerima pet sudija koje je imenovao predsednik Republike i pet koji su imenovani na opštoj sednici Vrhovnog kasacionog suda.

Predlog autentičnog tumačenja člana 2. stav 1. tačke 3. Zakona o sprečavanju korupcije ("Sl. glasnik RS", br. 35/2019 i 88/2019) je podneo Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo, 28.1.2021, kasnije zatraživši da se o tome raspravlja po hitnom postupku.

Transparentnost Srbija je već 29.1.2021. predsednici ovog skupštinskog odbora, Jeleni Žarić – Kovačević podnela inicijativu za objavljivanje razloga zbog kojih je podnet predlog. Naime, ne postoji javno dostupan podatak o razlozima zbog kojih je predloženo navedeno autentično tumačenje, odnosno o tome kod koje kategorije lica je postojala dilema u vezi sa time da li su “javni funkcioneri” ili nisu. U „obrazloženju“ poslanika Aleksandra Martinovića, navodi se samo da je razlog za podnošenje Predloga ''da bi se izbegle nedoumice do kojih bi moglo doći u primeni navedene odredbe prilikom određivanja na koga se odnosi pojam ''javni funkcioner'', a sednica na kojoj je utvrđen predlog (po dve tačke dnevnog reda) trajala je ukupno 4 minuta i 52 sekunde, pri čemu predlagač uopšte nije uzeo reč, pa je ostalo nepoznato i na osnovu čega su drugi članovi Odbora podržali takav predlog. U izveštajima Agencije za sprečavanje korupcije, koja primenjuje ovaj zakon, ne postoji ni jedna informacija koja ukazuje na nedoumice u tumačenju oko toga ko je ste a ko nije funkcioner.

Na opasnosti od usvajanja autentičnog tumačenja smo 1.2.2021. upozorili predsednika Narodne skupštine, uz poziv da ovaj akt ne uvrsti na dnevni red Skupštine, a 3.2.2021. smo o tome obavestili ministarstva pravde i prosvete, kao i Generalni sekretarijat predsednika Republike, kako bi i ovi organi ukazali poslanicima na štetnost predloženih rešenja iz ugla rada tih institucija. Transparetnost Srbija poziva još jednom sve poslanike koji se zalažu za usvajanje nove definicije „javnog funkcionera“, da u smislu odredaba članova 6. i 20. stav 1. nedavno usvojenog Kodeksa ponašanja narodnih poslanika, objave dokumente i činjenice na osnovu kojih su zasnovali svoju odluku.