Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints

Nova propuštena prilika?

Datum kreiranja: četvrtak, 11 februar 2016

paragraf1Predlog zakona o javnim preduzećima stigao je u parlament. S nestrpljenjem smo čekali da vidimo da li će Ministarstvo privrede i Vlada Srbije prihvatiti neke od sugestija koje smo izneli na sastanku na kome se raspravljalo o nacrtu zakona (organizovanom umesto javne rasprave)  i koje smo potom dostavili i u pisanom obliku. Već tada smo ukazali da je predstavljeni nacrt bolji od aktuelnog zakona, ali da sadrži brojne nedostatke, od kojih neki podrivaju samu suštinu i cilj zakona. Sada sa žaljenjem možemo da konstatujemo da su prihvaćene uglavnom primedbe tehničke prirode, ali da su suštinski nedostaci ostali u predlogu zakona.

Odbačeni su (bez obrazloženja) naši predlozi da se zakonom propišu dodatne obaveze  koje bi povećale transparentnost rada javnih preduzeća, ali i drugih organa i tela u vezi sa primenom zakona.  Predlagali smo da se obavezno objavljuju "informacije" koje Ministarstvo privrede priprema za Vladu na osnovu tromesečnih izveštaja o ispunjavanju godišnjih planova rada JP , kao i analize o ispunjavanju planova pokrajinskih i lokalnih JP, koje Autonomna Pokrajina Vojvodina  i jedinice lokalne samouprave jednom godišnje dostavljaju Ministarstvu.

Predlagali smo da se, pored obaveze JP da objavljuju određene podatke, propiše i obaveza Ministarstva privrede/Vlade, odnosno tela na drugim nivoima vlasti, da objave zbirne podatke za sva javna preduzeća (ili linkove koji vode ka njihovim sajtovima), podatke o razmatranju izveštaja o radu, podatke o sprovođenju konkursa, podatke koji dokazuju ispunjenost uslova za članstvo u NO itd.  

Predlagali smo da se propiše da sva JP moraju da objavljuju informatore o radu, s obzirom an to da trenutno, samo neka (i to samo republička) JP imaju tu obavezu. Nijedan od tih predloga nije se našao u tekstu zakona koji je utvrdila vlada, koja tvrdi da se zalaže za što veću transparentnost.

Predlagali smo: da se zabrani da članovi Komisije koja vrši izbor direktora JP budu funkcioneri političkih stranaka;   da se ako uslov zaimenovanje članova nadzornih odbora i direktora doda da nisu bili kažnjeni za prekršaj, odnosno da im nije izrečena mera zbog kršenja Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije (norme o prijavljivanju imovine, poklona, postupanju u slučaju sukoba interesa i slično) i da kršenje tih odredbi bude osnov za razrešenje; da se ne ostavi mogućnost da nezavisni član NO bude osoba koja je "član organa političke stranke“ kojoj taj status "miruje".  Ništa od toga nije prihvaćeno.

Ukazali smo da je u prelaznim odredbama ostavljen predugačak rok (godinu dana) za vanredno "vršenje dužnosti direktora", te da je ostavljen amogućnost da se nakon isteka tog roka imenuje drugo lice za "vršioca dužnosti" (i tako u nedogled), čime se obesmišljava koncept profesionalizacije i sprovođenja javnih konkursa za izbor direktora. Ostao je taj rok i ta mogućnost.

Predložili smo da se skrate rokovi za usklađivanje osnivačkih akata JP i za usklađivanje opštih akata JP, kao i rok za razrešenje nestručnih članova NO i imenovanje novih. Nisu skraćeni.

Nije skraćen ni izuzetno dugačak rok (godinu dana) za sprovođenje konkursa za izbor direktora na osnovu novog zakona, a što je najgore niej uopšte propisan rok za okončanje konkursa koji su raspisani pre 2,5 godine i još nisu okončani!

Ako treba da ukažemo i na nešto pozitivno, to je činjenica da je prihvaćena primedba da se propiše rok u kome Vlada  treba da donese nova merila i kritеrijume za izbor direktora. Propisan je rok od 90 dana.

Izdvojili smo ovde samo neke od naših primedbi koje nisu prihvaćene, a za koje verujemo da bi doprinele da dobijemo bolji zakon, da bi doprinele profesionalizaciji i većoj transparentnosti.  Sve primedbe možete preuzeti sa našeg sajta (http://goo.gl/cJR7OY), a mi ćemo ih uputiti i poslanicima u nadi da će pokazati razumevanje i da će amandmanima ispraviti bar neke od uočenih nedostaka.