Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints

Postizborne (pre)poruke

Datum kreiranja: sreda, 07 septembar 2016

oebs izvestajPosmatračka misija OEBS/ODIHR u svom konačnom izveštaju (http://goo.gl/R8CRKu) o izborima u Srbji ukazala je na neke od problema na koje već godinama ukazuje i naša organizacija.

"Politika" u tekstu na tu temu izdvaja pitanje ovlašćenja Republičke izborne komisije. Posmatrači su, među prioritetne preporuke izdvojili da bi "u skladu sa najboljom praksom, RIK trebao da ima ovlašćenja kojima bi po službenoj dužnosti mogao da koriguje ili preinači odluke koje su doneli birački odbori/niže izborne komisije, poništi izbore ukoliko nepravilnosti utiču na ishod i naloži ponavljanje glasanja kako glasačima na onima mestima na kojima su se nepravilnosti dogodile ne bi bilo uskraćeno njihovo pravo".

Upravo je rešavanje položaja RIK-a, koji nije ni nezavisno telo ni radno telo parlamenta, glavna preporuka Transparentnosti Srbija u analizi (http://goo.gl/9Gwo0a) Sistema društvenog integriteta iz 2015. godine  (kao što je bila i u izveštaju za 2011. godinu http://goo.gl/I5CMDp). Preporučili smo da Vlada predloži a Skupština usvoji zakon kojim bi se osnovala profesionalna i nezavisna Državna izborna komisija, a da u međuvremenu skupština odvoji posebnu budžetsku liniju za finansiranje RIK-a, radi veće transparentnosti trošenja sredstava i efikasnije kontrole, da RIK podnosi izveštaje o radu i parlament razmatra ove izveštaje, da RIK redovno ažurira informacije na svom sajtu, uključujući Informator o radu te da RIK uvede praksu da materijal i dnevni red sednica budu dostupni članovima RIK-a i novinarima pre sednica.

Posmatrači su pažnju posvetili i izveštavanju medija, kao i korišćenju državnih funkcija i državnih resursa u kampanji. To je ono čime smo se i mi bavili u okviru monitoringa kampanje za ove izbore (ali i izbore 2014. i 2012. godine).

U izveštaju misije OEBS/ODIHR navodi se da bi trebalo razmotriti usvajanje propisa za regulisanje izborne kampanje, uključujući propise za sprečavanje zloupotrebe javnih sredstava i službenog položaja, kako bi se učesnicima izbora obezbedile jednake mogućnosti i zagarantovalo odvajanje državnih i stranačkih interesa. Usklađenost sa zakonom bi trebalo da prati kompetentno i nezavisno telo dok bi kršenja trebalo sankcionisati kaznama prema principu proporcionalnosti s efektom odvraćanja od ponavljanja sankcionisane radnje.

Ta oblast, kao i način na koji mediji pokrivaju aktivnosti funkcionera, su predmet našeg izveštaja o "funkcionerskoj kampanji" (http://goo.gl/uXuicH)

Konačno, posmatrači su ponovo pozvali da se razmotre ranije preporuke OEBS/ODIHR i Venecijanske komisije, uključujući uvođenje limita na potrošnju, obaveze podnošenja privremenih finansijskih izveštaja kao i pravovremenog objavljivanja finansijskih izveštaja i zaključaka ABPK-a, sa ciljem postizanja veće transparentnosti u finansiranju izborne kampanje.

I ove preporuke su u velikoj meri na tragu predloga koje je TS mnogo puta davala i tokom usvajanja Zakona o finansiranju političkih aktivnosti i tokom njegove primene (na primer: http://goo.gl/iNE7SQ ). Budući da su naši predstavnici i tokom ovih izbora imali sastanke sa posmatračkima ODIHR i Saveta Evrope, drago nam je da je to imalo većeg efekta nego u ranijim prilikama, kada je fokus posmatranja ovih međunarodnih organizacija bio na tehničkom delu izbornog procesa.