Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints

Ko će sve moći da bude vlasnik oružja i kakve su nam javne rasprave potrebne

Datum kreiranja: nedelja, 02 oktobar 2016

pistolj

Jedan korisnik našeg Antikorupcijskog savetovališta Transparantnosti - Srbija ukazao nam je na moguće problematične odredbe usled izmene PRAVILNIKA O UTVRĐIVANJU ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI FIZIČKIH LICA ZA DRŽANJE I NOŠENJE ORUŽJA ("Sl. glasnik RS", br. 25/2016), koje su 1. oktobra stupile na snagu. Navedenim izmenama, brisana je odredba prema kojom se smatraju kontraindikacijom za držanje i nošenje oružja sledeća psihološka stanja: „(1) intelektualna insuficijentnost (IQ ispod 80), (2) izraženi poremećaji ličnosti i ponašanja (sklonost neprilagođenom ponašanju, socijalna i emotivna nezrelost i nestabilnost, diskontrola afekta i impulsa, diskontrola agresivnog impulsa u auto i hetero pravcu, anksioznost, snižena tolerancija na frustracije), (3) izraziti ispadi u kognitivnom funkcionisanju (pamćenje, pažnja, koncentracija), (4) psihomotorni i psihosenzorni poremećaji (oslabljena vizuelno-motorna koordinacija, psihomotorna i senzomotorna usporenost);“

S obzirom na slučajeve nasilja u kojima su učestvovali i ljudi koji imaju dozvole za držanje vatrenog oružja i najave odgovora države na takve pojave, bilo kakvo omogućavanje da širi krug lica dobije dozvole deluje u najmanju ruku iznenađujuće. Zbog toga se nadamo da nije došlo do propusta, već da rešenje postoji u nekom drugom propisu, ali da nismo uspeli da ga pronađemo. Budući da je i ove izmene pravilnika iz septembra i originalni pravilnik iz marta doneo ministar zdravlja, od tog ministarstva smo zastražili dodatne informacije – na osnovu kojih analiza i iz kojih razloga su izbačene provere ovih prisholoških stanja. Međutim, sama činjenica da smo o ovako važnom pitanju koje sigurno zanima veliki broj građana, nakon pretrage baze sajtova relevantnih institucija i baze propisa morali da zatražimo dodatne podatke, govori da nešto nije u redu sa sistemom javnih rasprava i obrazlaganja propisa.

U Srbiji su javne rasprave obavezne u donošenju zakona. Članom 41. Poslovnika Vlade je propisano da je ministarstvo koje priprema zakona dužno da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi objavi na svojoj intenet stranici i na portalu e-uprave, najkasnije u roku od 15 dana od dana okončanja javne rasprave. Javne rasprave nisu obavezne u pripremi uredbi, pravilnika i drugih podzakonskih akata. Za Zakon o oružju i municiji, je održana javna rasprava, još u januaru i februaru 2014. godine. Međutim, ni na portalu e-uprava (https://goo.gl/QzHckc) ni na sajtu MUP-a nismo pronašli izveštaj sa te javne rasprave, tako da je za sada nepoznato da li je pitanje ovih provera sposobnosti bilo predmet diskusije. O tome se ne govori ni u obrazloženju predloga Zakona, nakon održane javne rasprave, http://www.srbija.gov.rs/extfile/sr/228782/pz_oruzje_municija076_cyr.zip.

S obzirom na to da je ovaj Pravilnik (za čije donošenje je zadužen Ministar zdravlja, za razliku od ostalih podzakonskih propisa koji su iz nadležnosti MUP-a) donet nakon Zakona o oružju i municiji, i da se menja svega šest meseci potom, moglo bi se zaključiti da su razlozi za promene u vezi sa nekim uočenim problemima u praksi. Međutim, o tim problemima nismo uspeli da pronađemo informacije na sajtu Ministarstva. Naprotiv, na tom sajtu su podaci o podzakonskim aktima poslednji put ažurirani još 29.1.2016, tako da se na njoj ne može pronaći čak ni tekst ovog važnog propisa, a kamoli obrazloženje za njegove izmene http://www.zdravlje.gov.rs/showpage.php?id=140   Nadamo se da će ovaj primer rečito pokazati zbog čega je potrebno detaljnije urediti sprovođenje javnih rasprava u Srbiji i objavljivanje podataka o njima.