Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints

Intenzivna funkcionerska kampanja odnela primat nad predstavljanjem izbornih lista

Monitoring Transparentnosti Srbija pokazuje da je intenzivna funkcionerska kampanja pred junske parlamentarne izbore zasenila predstavljanje lista učesnika izbora. Iako su u pitanju izbori za narodne poslanike, medijski je dominantna bila promocija Aleksandra Vučića kroz plaćeno oglašavanje, gostovanje u TV emisijama, njegovo umereno prisustvo u promotivnim događajima koji su, međutim, medijski izuzetno dobro plasirani,  te ogroman broj promotivnih aktivnosti drugih zvaničnika koji ne propuštaju priliku da pomenu Aleksandra Vučića. Pri tome se istovremeno promovišu i lokalni zvaničnici.

Predsednik, premijerka, dvoje potpredsednika Vlade (Mihajlović i Dačić) i trojica ministara (Vulin, Šarčević i Đorđević) imali su tokom 50 dana kampanje (zaključno sa 17. junom) ukupno 173 promotivna događaja, što je oko 50% više nego tokom istog perioda u 2019. godini. Pri tome treba pomenuti da je u tom periodu u 2019. godini broj  promotivnih događaja bio izuzetno visok zbog promotivne turneje predsednika Srbije "Budućnost Srbije" u čemu su učestvovali i drugi javni funkcioneri.

Tokom cele izborne kampanje, ne računajući aktivnosti u periodu "prekida" tokom vanrednog stanja, Ana Brnabić i Aleksandar Vulin su imali po 34 promotivne aktivnosti, Mladen Šarčević i Zoran Đorđević po 25, Zorana Mihajlović 22, Ivica Dačić 17 i Aleksandar Vučić 17.

Promotivne aktivnosti, međutim, nisu prestajale ni tokom vanrednog stanja, kada ih je Vulin imao dodatnih 52, Đorđević 29, a Vučić 11.

Na naslovnim stranicama štampe (11 nacionalnih i regionalnih dnevnih listova) Aleksandar Vučić je bio dominantan. Pojavio se od 6. marta do danas (računajući i period vanrednog stanja) 324 puta, od toga 275 u pozitivnom kontekstu, 20 u neutralnom i 29 u negativnom. Glavna tema, u pozitivnom kontekstu, bio je 113 puta.

Drugi zvaničnici SNS i  partija sa listačiji je nosilac Aleksandar Vučić imali su 99 pojavljivanja na naslovnim stranama, od toga 92 u pozitivnom kontekstu. U negativnom kontekstu Vučić i SNS su se našli samo na naslovnim stranicama lista "Danas" (u prethodnom izbornom ciklusu kritički odnos pokazivao je i dnevni list "Vesti").

Drugi po broju pojavljivanja je Dragan Đilas sa ukupno 102, od čega 90 u negativnom kontekstu, od toga 37 puta kao glavna tema. Vuk Jeremić i Boško Obradović, mogu da se pohvale sa ukupno 54 naslovnice, od toga 41 u negativnom kontekstu.

Ivica Dačić i drugi zvaničnici sa koalicione liste SPS-JS našli su se na 49 naslovnih stranica, od toga sa 28 pozitivnih, pet neutralnih i 16 negativnih pojavljivanja.

SNS oglasna kampanja potpuno je personifikovana u Vučiću. Iako je Vučić predsednik Srbije, 21. juna se ne održavaju predsednički izbori i Vučić, naravno, nije na listi SNS, u jednom spotu se poručuje  - "Glasajte za čoveka koji radi a našu decu – Aleksandar Vučić za našu decu".

Učešće predsednika Srbije u funkcionerskoj kampanji je intenzivirano u poslednjim danima pre izborne tišine. Ukupan broj promotivnih događaja je niži od drugih funkcionera, ali su one znatno vidiljvijije u medijima.

S druge strane, svi preostali funkcioneri - predsednica vlade, potpredsednici, ministri, lokalni zvaničnici, čelnici JP, u svojim nastupima za sve postignuto, započeto, za ideje i inicijative najčešće zahvaljuju Aleksandru Vučiću, zatvarajući tako kontekst postavljen kroz izborno oglašavanje.

Istovremeno se kroz funkcionersku kampanju najviših zvaničnika obavlja i kampanja za lokalne izbore, jer u društvu sa državnim zvaničnicima (članovi vlade, direktori republičkih javnih preduzeća) u promotivnim aktivnostima nastupaju i predsednici opština i gradonačelnici

Slično je i sa JP - ilustrativan je niz promotivnih aktivnosti vd direktora EPS-a sa predsednicima opština u poslednjih desetak dana kampanje.

U predizbornim blokovimaTV stanice ne vrše predstavljanje programa izbornih lista, već ih puštaju da se same predstavljaju preko snimljenog materijala koje im liste dostavljaju. Uočljivo je da u tim blokovima gotovo da nije bilo predstavljanja SNS, ili su predstavljane aktivnosti lokalnih odbora.

Za tim praktično nije ni bilo potrebe jer u centralnim dnevnicima na TV stanicama sa nacionalnom frekvencijom značajan deo zauzimaju prilozi o aktivnostima Aleksandra Vučića, koji je centralna figura SNS-a u kampanji na svim izbornim nivoima, i vesti o aktivnostima ministara. Pored priloga o njegovim promotivnim aktivnostima, Vučić se pojavljuje i u prilozima o drugim temama - kroz izjave date tokom promotivnih aktivnosti o drugim aktuelnim temama.

O dominaciji funkcionerske kampanje u odnosu na "ravnopravno predstavljanje svih učesnika" u posebnim izbornim blokovima, svedoči i sledeći primer. U jednom posmatranom danu, na početku kampanje, u centralnim informativnim emisijama pet TV stanica (RTS, Prva, Pink, N1 i Studio B), Aleksandar Vučić je bio prisutan 2580 sekundi, u ukupno 11 priloga, Šarčević 180, Ana Brnabić 105, Ivica Dačić 57. Svi ostali funkcioneri su bili zastupljeni sa 1169 sekundi, pri čemu je uglavnom reč o vremenu koje su dobili gradski i opštinski funkcioneri u dnevniku Studija B. S druge strane, izborni blokovi su ukupno u svih 5 dnevnika trajali svega 1253 sekunde.

Ekstremni slučaj je TV Pink u čijim   centralnim informativnim emisijama Vučić dominira u prvom delu dnevnika, potom se SNS ne pojavljuje u izbornom bloku, ali zatim često sledi specijalni prilog u kome je dati integralni snimak Vučićevog govora na promotivnom događaju tog dana, da bi potom pnoovo usledile vesti u kojima figurišu i drugi državni zvaničnici.

Napominjemo da su ovde predstavljeni podaci aktuelnog preseka stanja, za republičke funkcionere koji su bili najistaknutiji tokom kampanje. Kompletni nalazi monitoringa kampanje 30 funkcionera (i na republičkom i na lokalnom nivou) koje smo pratili, zajedno sa konketnim primerima funkcionerske kampanje i primerima kršenja zakona, podacima o prijavama koje je podnosila Transparentnost Srbija, analizom postupanja pojedinih organa, analizom naslovnih stranica i centralnih informativnih emisija pet TV stanica biti predstavljena u sedmici posle izbora.