Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints

Izbori u Mionici, Negotinu i Sečnju – ministri udarnički u kampanji, nepravilnosti u finansiranju

Kampanja za novembarske izbore u tri opštine najbolji je pokazatelj da ne postoji namera da se ostvari ključna preporuka ODIHR iz juna 2024. – razdvajanje partijskog od državnog i sprečavanje zloupotrebe javnih resursa. Pored lokalnih funkcionera, u kampanji učestvuju i republički funkcioneri, koji su ove tri opštine tokom poslednjih pet nedelja obilazili čak 27 puta češće nego u prethodnom neizbornom periodu, prikazujući to kao svoje „redovne aktivnosti“.

Aktivnosti ove vrste su učestale od sredine oktobra, a broj ministarskih poseta je višestruko uvećan u odnosu na period van kampanje. U 198 sedmica pre izborne kampanje u ova tri mesta su zabeležene ukupno 23 posete ministara. U poslednjih pet nedelja tokom izborne kampanje bilo je 16 takvih poseta, što znači da su bile 27,5 puta učestalije nego u neizbornom periodu.

Ovaj podatak nesumnjivo pokazuje da ne može biti govora o „redovnom radu“ institucija i funkcionera izvršne vlasti, već da je reč o svesnom korišćenju javnih resursa za obezbeđivanje dodatne promocije izbornim listama vladajuće koalicije. Tome u prilog govori i činjenica da se uz ministre, u ovim promotivnim događajima redovno učestvuju i aktuelni predsednici opština Negotin i Mionica, koji su ujedno i kandidati na lokalnim izborima.

U funkcionerskoj kampanji je prednjačila ministarka privrede Adrijana Mesarović, ali ni drugi ministri nisu zaostajali. U Negotinu je ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić svečano otvorio novi objekat Vatrogasno-spasilačkog odeljenja. U Sečnju je ministarka građevine, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević tokom kampanje najavila izgradnju novih puteva i rešavanje imovinsko-pravnih odnosa, što je predstavljeno kao nova investicija za opštinu, uprkos tome što se radi o nadležnostima ministarstva koje bi trebalo da budu realizovane nezavisno od izbornog procesa. U Mionici su radove obilazili ministarka Sara Pavkov i ministar Darko Glišić. 

Ključna preporuka ODIHR posle lokalnih izbora iz 2024. bila je da se „preduzmu mere kojima bi se obezbedila odvojenost države i stranke, kao i nepristrasnost javne uprave tokom kampanje“. Da bi se ta preporuka realizovala potrebno je propisati znatno stroža pravila o aktivnostima javnih funkcionera i institucija tokom kampanje, za šta je TS već dala niz konkretnih predloga. Međutim, u kampanji nisu uvek poštovana ni postojeća zakonska ograničenja i zabrane. Primer za to je objava na zvaničnoj internet prezentaciji opštine Negotin u kojoj se otvoreno favorizovala politika Srpske napredne stranke, zbog čega je TS podnela prijavu Agenciji za sprečavanje korupcije.

Pored toga, kao i u brojnim ranijim prilikama, a nasuprot preporukama ODIHR, lista i promotivni materijali vladajuće koalicije sadrže ime i lik predsednika Republike. On je, uz to, učestvovao i na jednom od javnih skupova u selu Jaša Tomić, u Opštini Sečanj, pri čemu je od strane okupljenih dočekan kao predsednik Republike, a i mediji su ga tako označili u izveštajima sa događaja. S druge strane, Zakon o sprečavanju korupcije nalaže javnim funkcionerima obavezu da na nedvosmislen način ukažu sagovornicima i javnosti kada istupaju u tom svojstvu, a kada iznose stavove svoje partije.

Agencija još  nije objavila ni jednu odluku po podnetim prijavama niti informaciju da je u nekom slučaju mogućeg kršenja zakona postupala po službenoj dužnosti.

Iako politički značaj ovih izbora prevazilazi granice tri opštine, u pitanju su lokalni izbori za čije se finansiranje opredeljuju sredstva samo u budžetima opština. To znači da će lokalne grupe građana biti u neravnopravnom položaju u odnosu na liste iza kojih stoje parlamentarne stranke, koje u ovu kampanju mogu da ulože i novac dobijen za finansiranje redovnog rada iz republičkog budžeta, a naročito u odnosu na vladajuće stranke koje glavnu promociju obezbeđuju kroz aktivnosti javnih funkcionera, državnih i lokalnih institucija.

U opštini Mionica je proglašeno šest izbornih lista, za čije finansiranje iz javnih izvora je opredeljeno ukupno 328.000 RSD, što znači da će svaka od njih pre izbora dobiti samo po 21.867 RSD, dok se ostatak raspodeljuje na osnovu uspeha na izborima. U Negotinu su proglašene četiri liste. Ukupan iznos budžetskih sredstava za njihove kampanje iznosi 802.605,30 RSD, a pre izbora će svaka od lista dobiti 80.260,53 RSD. Iako su u pitanju redovni izbori, Mionica nije pravilno planirala budžetska sredstva za ovu namenu, ali je to ispravljeno nakon dopisa TS, dok Negotin u svom budžetu nije ni objavio koliko će novca biti izdvojeno (u odgovoru koji je dobila TS se navodi da će biti isplaćena sredstva u skladu sa Zakonom).

U Sečnju se održavaju vanredni izbori, tako da će sredstva za finansiranje morati da se izdvoje iz budžetske rezerve. Iznos nije objavljen, a prema računici TS bi trebalo da bude izdvojeno ukupno 278.867 RSD, odnosno 22.293 RSD pre izbora za svaku od proglašenih pet izbornih lista.

Jedna od glavnih odlika kampanje na prethodnim izolovanim lokalnim izborima (Zaječar i Kosjerić), bilo je i značajno angažovanje javnih resursa (republičkih i lokalnih), za potrebe jače promocije kandidata vladajuće koalicije. Prikupljanje podataka o tome je još uvek u toku, i oni će biti naknadno saopšteni.

Tim za praćenje izborne kampanje Transparentnost Srbija pratio je aktivnosti političkih subjekata, organa vlasti i funkcionera u tri opštine u kojima će lokalni izbori biti održani  30. novembra 2025 (Mionica, Negotin i Sečanj). Na osnovu do sada prikupljenih informacija ukazujemo na nekoliko ključnih nalaza koji se odnose na finansiranje izbornih lista, transparentnost podataka i aktivnosti javnih funkcionera tokom kampanje.

Redovni izbori za Negotin i Mionicu su raspisani 1. oktobra, dok su za Sečanj raspisani vanredni izbori tri nedelje kasnije, odnosno 24. oktobra. Dokumenti koji bi potvrdili da je postojao pravni osnov za raspisivanje izbora u Sečnju (ostavka predsednika opštine i nemogućnost da se izabere novi u roku od 30 dana) nisu objavljeni. Pored toga, na zvaničnom sajtu su i dalje predsednik, opštinsko veće i skupština opštine predstavljaju kao da rade u tom kapacitetu, iako im je mandat prestao pre više od mesec dana odlukom Vlade Srbije i imenovanjem Privremenog organa.