Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Izgradnja počela, nema studije izvodljivosti

Kamen teneljac za nacionalni stadion položen je 1. maja iako nije izvesno da je završena studija izvodljivosti za taj projekat.   Ministarstvo finansija je 26. februara 2024. raspisalo javnu nabavku izrade studije, nakon kontradiktornih informacija prethodnih godina o tome da li je postoji ta studija.   Mesec dana kasnije, 26. marta 2024. je objavljeno obaveštenje o zaključenom ugovoru za izradu studije izvodljivosti u vrednosti od 9,6 miliona dinara, sa rokom izvršenja 54 dana.   Vlada Srbije je, inače, budžetom za 2024. godinu, predvidela sedam milijardi dinara za izgradnju Nacionalnog stadiona u 2024. i šest milijardi u 2025.

Nemanja Nenadić na čelu Radne grupe za unapređenje izbornog procesa

U Skupštini Srbije održan je prvi sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa, za čijeg je predsedavajućeg izabran programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić. On je najavio da će sledeći sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa biti održan 7. maja, do kada njeni članovi mogu dostaviti svoje predloge. Sastav Radne grupe čine po dva predstavnika poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, političke stranke nacionalnih manjina koje nemaju poslaničku grupu u Narodnoj skupštini, te organizacije civilnog društva, udruženje CRTA, Centar za slobodne izbore i demokratiju i Transparentnost Srbija. Sastanku su prisustvovali poslanici Uglješa Mrdić, Uglješa Marković, Marko Milošević, Zlata Jusufović, Filip Tatalović, Ana Krstić...

Poziv Skupštini da razmotri izveštaje nezavisnih tela

Skupština Srbije objavila je na svom sajtu izveštaje nezavisnih tela nakon što je Transparentnost Srbija poslala inicijativu da ih učini dostupnima, u pretraživom obliku, i da ih razmotri na jednoj od sednica u okviru redovnog prolećnog zasedanja tokom maja 2024. Rok za podnošenje većine godišnjih izveštaja nezavisnih institucija Narodnoj skupštini istekao je krajem marta, a  gotovo mesec dana kasnije nijedan od izveštaja nije bio objavljen. Parlament je, nakon inicijative TS objavio godišnje izveštaje 18 tela. TS je istovremeno pozvala Skupštinu da obezbediti veći nivo transparentnosti i korisnosti ovih izveštaja tako što će od svih organa i regulatornih tela, koji to ne...

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Šta je sa tenderom za Tiršovu 2

Kakva je procedura nakon što ne uspe tender zato što je jedina ponuda viša od procenjene vrednosti i koji razlozi mogu da dovedu do takve situacije Svaka vredna nabavka sa samo jednom ponudom je potencijalno sporna, iz dva moguća razloga – da je naručilac postavio uslove koji su preterano ograničili konkurenciju ili da su se potencijalni konkurenti dogovorili da se međusobno ne nadmeću. Takvi dogovoru mogu da se manifestuju kroz podnošenje zajedničke ponude konzorcijuma firmi koje bi inače jedna drugoj obarale cenu, ili kroz dogovor o „prepuštanju posla“, uz uzvratnu uslugu na nekom drugom tenderu. Kada je reč o uslovima tendera za...

Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka

Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu Srbije u tehničkom mandatu da bez odlaganja osigura da rad na ispunjavanju preporuka ODIHR (Kancelarije OEBS za demokratiju i ljudska prava) bude transparentan i zasnovan na konsultacijama sa svim relevantnim akterima, što do sada nije bio slučaj. Ističemo da je potpuno ispunjenje ovih preporuka od dodatnog značaja za Srbiju, kao način osiguranja slobodnih i fer izbora koji se navode kao jedan od preduslova za implementaciju finansijskih odredbi Instrumenta za reformu...

Kupovina glasova

korupcija"Davanje i primanje mita u vezi sa glasanjem" u Srbiji je krivično delo. To krivično delo je loše definisano, na šta smo bezbroj puta ukazali Ministarstvu pravde, a 14. maja 2015. smo ponovo uputili i konkretne predloge za poboljšanje, pošto je otvorena javna rasprava o nacrtu izmena Krivičnog zakonika. Ni ovaj put, iako su u poslednjih sedam godina (od kada smo takve predloge prvi put uputili Ministarstvu) takva izmena Krivičnog zakonika nije predložena.
 
U međuvremenu, tokom svakog izbornog procesa se objavljuju mnogobrojne optužbe, uglavnom od političkih stranaka, da njihovi protivnici podmićuju birače. Građani i sami ukazuju na to ali u poverljivom razgovoru. Javni tužioci su gonili u skorije vreme jedan takav slučaj - na novosadskim lokalnim izborima. "Večernje novosti" pišu o raznim modalitetima podmićivanja i kako ih je "teško dokazati". Između ostalog, navodi se da su stranke građanima, pogotovo u vreme predizborne kampanje, nudile pakete koji sadrže ručak, lekarske preglede, školski pribor, pa čak i hranu za stoku. A za ovo "podmićivanje", piše list, niko nije kažnjen. Iako je Agencija za borbu protiv korupcije primetila neregularnosti u borbi za glasove, u toj je Novosotima rečeno da "zasad ne raspolažu dokazima na osnovu kojih bi se moglo pouzdano utvrditi da su humanitarne aktivnosti finansirane od strane političkog subjekta". Poslednja u nizu epizoda iz serijala "koliko košta glas" stigla je iz Velike Plane. Na snimku sa interneta vidi se kako osobe u majicama SNS po kućama razvoze koncentrat, navodno u zamenu za glas na izborima za MZ Veliko Orašje. Naprednjaci ovo zvanično nisu želeli da komentarišu, a samo su šturo rekli da im "sve namešta DS". Prošle godine naprednjake su optužili da su u Majdanpeku organizovali besplatne lekarske preglede i delili školski pribor. Stranke su međusobno "ratovale" oko toga ko je biračima nudio kobasice (Vrbas), naočare (Kovin), bežične telefone (Zemun), ulje, brašno, šećer (širom Vojvodine). LDP-u protivnici na teret stavljali da je u Kostolcu delila jaja i živinu. Bilo je i optužbi da su glasovi plaćani novcem, a 2012. pojavio se i snimak na kojem to navodno čine  predstavnici Romske demokratske stranke. Sistem kako najbolje "oprati ruke od žutice" patentirao je SNS, pa su delili tečni sapun. U izveštaju Agencije za borbu protiv korupcije za prvu polovinu 2014. piše da su partije "delile" besplatne lekarske preglede. U ovom periodu je zabeleženo da su SNS i SPS organizovali 84 zdravstvene kontrole: Za razliku od kampanja 2012. kad su se pregledi svodili na jednog lekara stetoskopom, vađenje krvi i merenje pritiska, tokom 2014. na nekim lokacijama organizovan je tim specijalista, pišu Novosti.

Možda je ovakve slučajeve teško dokazati, ali mora makar da se pokuša. Pošto je davanje mita biračima krivično delo, očigledno je da je reč o poslu koji je u nadležnosti javnog tužilaštva, institucije koja do sada nije pokazala inicijativu da ovakvih pojava više ne bude. Jedna mogućnost je ispitivanje slučajeva u kojima postoji sumnja (makar onih koji su bili pomenuti u medijima ili u izveštajima Agencije), a druga javni poziv svim licima koji imaju saznanja da je do podmićivanja došlo da to prijave i da budu zaštićeni.

Zanimljiv je poziv LSV za isključenje pokreta Dinara-Drina-Dunav iz vladajuće koalicije, jer su dvoje aktivista tog pokreta, koji su uz lidera Tomislava Bokana optuženi za kupovinu glasova na izborima 2012. godine, tužilaštvu podneli zahtev za sklapanje sporazuma o priznanju krivice. Naravno, odluka o isključenju iz koalicije, isključivo je politička. Međutim, ne bi morala to da bude. Bilo bi logično da odgovornost političkog subjekta za krivično delo (situacije kada je reč o organizovanom vršenju krivičnog dela, ne izolovanoj akciji pojedinca), nosi sa sobom i posledice političke prirode (npr. gubitak mandata), što trenutno nije moguće. Naravno, ovakve vrste sankcija su osetljiva stvar, zato što lako mogu biti predmet manipulacije usmerene protiv opozicionih partija.

Vesti