Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Ko je organizovao i platio miting

Programski direktor Transparentnost Srbija Nemanja Nenadić ocenio je da je subotnji miting koštao više miliona evra, ali da je važnije pitanje ko je to platio."U ovom trenutku ima previše nepoznanica da bi se moglo tačno reči koliko je tačno koštao miting održan prošle subote ispred Skupštine Srbije i u okolnim ulicama. Još nije objavljena čak ni osnovna informacija ko je zvanično bio organizator skupa. Predsednik Republike je na njega pozivao u ime, kako je rekao, Pokreta za narod i državu. Udruženje pod takvim nazivom je registrovano 28. marta ove godine, ali je ostala dilema da li je to uopšte najavljivan...

Šta sve nije uređeno pred izbore u Zaječaru i Kosjeriću

Nema novih ograničenja funkcionerske kampanje, mera zaštite od zloupotrebe javnih resursa, niti pravičnijih pravila o finansiranju kampanje za izbore u Zaječaru i Kosjeriću. Raspisivanjem izbora za odbornike u Zaječaru i Kosjeriću,[1] po zakonu je počela izborna kampanja u ta dva mesta. Dok je potpuno nepoznato ko će na ovim izborima uopšte učestvovati, već sada se zna koja sve bitna pitanja u vezi sa izbornom kampanjom nisu uređena, a morala su biti, da bi izborna trka bila ravnopravnija od dosadašnjih. Nasuprot preporukama koje je dao ODIHR, ni u ovoj izbornoj kampanji neće biti zabranjeno da lokalni funkcioneri baš u naredna dva meseca organizuju...

Preplitanje stranačkog i državnog i odsustvo kontrole

Nasuprot glavnoj preporuci iz junskog izveštaja ODIHR „da preduzme mere kojima bi se obezbedila odvojenost države i stranke, kao i nepristrasnost javne uprave tokom kampanje“[1], Srbija se u međuvremenu dodatno odaljila od ostvarivanja tih ciljeva. Takav scenario nije sprečila ni činjenica da se Vlada Srbije u okviru Reformske agende obavezala da će do kraja ove godine usvojiti ključne zakonske mere da bi se ispunile sve ključne preporuke Venecijanske komisije i ODIHR, u kom slučaju bi stekla pravo na 27,175,246.75 evra pomoći iz Plana Razvoja EU.  Nisu usvojeni propisi koji bi obuhvatili sve vidove zloupotrebe javnih resursa i jasnije razdvojili partijsko –...

Želje građana i volja vlasti

Kada sledeći put budete čuli nekoga na vlasti da se poziva na dobijeno poverenje naroda da bi opravdao poteze sumnjive zakonitosti i isplativosti, setite se ovog prikaza podataka iz istraživanja javnog mnenja u vezi sa nekim od ključnih pitanja za borbu protiv korupcije. Sve i kada bi bilo istina da su građani dali vladaocu puno poverenje da vodi državu onako kako on u tom trenutku proceni da je najbolje na poštenim izborima i slobodnom voljom (što je, za solidno veliki broj glasača, upitno), nema baš nikakvog osnova da se zaključi da su se saglasili čak ni sa ključnim potezima koje je...

Korupcija posle 25 godina prvi put isplivala na prvo mesto problema društva u Srbiji

Organizacija Transaparentnost Srbija  sprovela je u martu istraživanje stavova i iskustva građana o korupciji, a rezultati se značajno razlikuju u odnou na prethodne godine. "Korupcija je isplivala prvi put u poslednjih 25 godina, kako se rade istraživanja o korupciji, na prvo mesto liste problema u društvu", rekao je Nemanja Nenadić za TV N1. „Korupcija je uvek bila visoko – na drugom, trećem, četvrtom, nekada je i na peto mesto padala. Sada je na 1. mestu i to ubedljivo“, rekao je Nenadić u emisiji Dan uživo na N1. Dve trećine ispitanika označilo je korupciju kao prvi problem, a prvi sledeći problem dobio je upola...

Korupcija kao glavni problem društva i prioriteti za njeno suzbijanje

Korupcija je ubedljivo naveći problem prema oceni građana (22%), što se dogodilo prvi put za 25 godina kako se rade slična istraživanja – pokazalo je istraživanje koje je danas predstavila Transparentnost Srbija. Ujedno, čak 41% građana smatra da je ona prisutna u „veoma velikoj meri“, što predstavlja više nego duplo povećanje u odnosu na istraživanje iz 2021. godine, a gde je bilo postavljeno istovetno pitanje.   Građani takođe većinski smatraju da se nivo korupcije povećao u poslednjih godina (52%), naspram svega 14% onih koji smatraju da se smanjio. Očekivanja građana za budućnost su, međutim, pretežno optimistična – 38% smatra da će...

Epizoda: „Narodni pokret“

Pošto je reciklirana ideja o „Narodnom pokretu za državu“ konačno dobila neke pravne obrise, korisno je da razmotrimo šta bi to moglo da bude i da se podsetimo sličnog pokušaja iz 2023, o kojem sam i tada pisao na ovom mestu. Čemu sve to? Kada je politička suština u pitanju, prostor za dileme je relativno uzak. „Narodni pokret“ ili kako god se organizacija bude zvanično zvala, biće ili drugi naziv za SNS (sa dosadašnjim satelitskim strankama), telo koje vladajućoj stranci i njenom stvarnom predvodniku treba da pruži neki vid podrške, ili će, na primer, na neki način biti u vezi sa pokušajem promene imidža u inostranstvu...

Nenadić: Uključivanje Evropskog tužilaštva i Laure Koveši povećava šanse da istraga bude detaljna

Programski direktor Transparentnosti Srbija (TS) Nemanja Nenadić izjavio je da ga je pozitivno iznenadilo uključivanje Evropskog javnog tužilaštva i glavne tužiteljke Laure Koveši u istragu o mogućoj zloupotrebi fondova EU u vezi sa rekonstrukcijom Železničke stanice u Novom Sadu. Nenadić je za televiziju Insajder ocenio da to povećava šanse da istraga bude sprovedena detaljno i dosledno. „Nedavno je u Hrvatskoj pokrenuta istraga zbog malverzacija u zdravstvenom sistemu, pri čemu je uhapšen i ministar zdravlja. Neki izvori navode da se ta istraga ne bi dogodila ili ne bi bila tako detaljna da se nije umešala Evropska unija“, naveo je Nenadić. Glavna evropska tužiteljka Laura...

Nadzorni odbor za izbore pet meseci bez pritužbi, ali i bez adrese na koju bi se one slale

odgovor skupštinaSkupština je delimično odgovorila na zahtev i inicijativu TS u vezi sa Nadzornim odborom za izbore. 

Ovo telo je formirano u decembru 2019, kako bi pratilo nepravilnosti u postupanju političkih stranaka, kandidata i drugih učesnika u izbornom postupku, kontrolisalo da li mediji obezbeđuju ravnopravne uslova za predstavljanje podnosilaca izbornih lista, predlagalo mere za poštovanje jednakosti kandidata u izlaganju njihovih programa, obraćalo se javnosti radi zaštite moralnog integriteta ličnosti kandidata i upozoravalo na postupke političkih stranaka, organa uprave, kandidata i medija kojima se ometa izborna kampanja i ugrožava jednakost prava svih kandidata.

Formiranje NO je bila zakonska obaveza, kao i jedna od obaveza preuzetih tokom dijaloga o uslovima izbora u Skupštini.Odgovor potvrđuje da u prva dva meseca ovaj Nadzorni odbor nije imao nikakvih aktivnosti. Na sednici pred raspisivanje izbora, samo je izabran predsednik ovog tela (to je Svetislav Goncić). Sednice uopšte nisu održavane ni u prvih 11 dana izborne kampanje, tokom celog trajanja vanrednog stanja, i dve nedelje pošto je kampanja i zvanično nastavljena. Sednica je održana 20.maja, ali zapisnik sa te sednice nismo dobili, iako je tražen zahtevom.

Za sve to vreme, nije nigde bila obljavljena čak ni adresa na koju bi lica koja imaju pritužbe mogla da se obrate ovom novoformiranom telu. Otuda ne čudi to što Skupština navodi da se za svih pet meseci postojanja Nadzornom odboru nije obratio baš niko.  

U odgovoru Skupštine se navodi da су „svi navedeni koraci“ iz inijcijative koju je uputila Transparentnost „već planirani i njihova realizacija je u toku“. Podsećamo da smo inicirali da se na skupštinskom sajtu postave detaljne informacije od značaja za rad Nadzornog odbora i komunikaciju sa građanima. Između ostalog, to bi značilo objavljivanje sledećeg:

  1. Banera na naslovnoj stranici koji bi upućivao na informacije o sastavu Nadzornog odbora, njegovim nadležnostima, radu i načinu obraćanja Nadzornom odboru
  2. Informacije o zakazanim i održanim sednicama Nadzornog odbora (dnevni red, zapisnik)
  3. Informacije o raspoloživim kanalima i načinu komunikacije između zainteresovanih građana i pravnih lica, učesnika izbora, institucija, medija i drugih sa Nadzornim odborom
  4. Informacije o načinu postupanja Nadzornog odbora sa primljenim predstavkama koje se odnose na pitanja iz nadležnosti ovog tela (npr. očekivani rokovi za postupanje, čuvanje podataka o podnosiocu predstavke, način obaveštavanja podnosilaca i celokupne javnosti o postupanju po predstavkama)
  5. Informacije o drugim vidovima vršenja nadzora (npr.na koji način će Nadzorni odbor, osim po predstavkama, pratiti predizborne aktivnosti, kontrolisati postupanje sredstava javnog obaveštavanja u vezi sa obezbeđivanjem ravnopravnih uslova za predstavljanje podnosilaca izbornih lista i kandidata)
  6. Drugih dokumenata nastalih u radu Nadzornog odbora – inicijative medijima, učesnicima izbora i državnim organima, obraćanja javnosti, utvrđene nepravilnosti i drugo
  7. Linkovi koji vode ka drugim institucijama koje su nadležne za postupanje po pitanjima od značaja za rad Nadzornog odbora (Agencija za borbu protiv korupcije, Regulatorno telo za elektronske medije, Republička izborna komisija i drugi).

Iz odgovora Skupštine za sada je poznata mejl adresa, Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli. kao i to da će četvoro zaposlenih u skupštinskoj službi pružati stručnu pomoć ovom telu.

Vesti