Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Poziv Skupštini da razmotri izveštaje nezavisnih tela

Skupština Srbije objavila je na svom sajtu izveštaje nezavisnih tela nakon što je Transparentnost Srbija poslala inicijativu da ih učini dostupnima, u pretraživom obliku, i da ih razmotri na jednoj od sednica u okviru redovnog prolećnog zasedanja tokom maja 2024. Rok za podnošenje većine godišnjih izveštaja nezavisnih institucija Narodnoj skupštini istekao je krajem marta, a  gotovo mesec dana kasnije nijedan od izveštaja nije bio objavljen. Parlament je, nakon inicijative TS objavio godišnje izveštaje 18 tela. TS je istovremeno pozvala Skupštinu da obezbediti veći nivo transparentnosti i korisnosti ovih izveštaja tako što će od svih organa i regulatornih tela, koji to ne...

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Šta je sa tenderom za Tiršovu 2

Kakva je procedura nakon što ne uspe tender zato što je jedina ponuda viša od procenjene vrednosti i koji razlozi mogu da dovedu do takve situacije Svaka vredna nabavka sa samo jednom ponudom je potencijalno sporna, iz dva moguća razloga – da je naručilac postavio uslove koji su preterano ograničili konkurenciju ili da su se potencijalni konkurenti dogovorili da se međusobno ne nadmeću. Takvi dogovoru mogu da se manifestuju kroz podnošenje zajedničke ponude konzorcijuma firmi koje bi inače jedna drugoj obarale cenu, ili kroz dogovor o „prepuštanju posla“, uz uzvratnu uslugu na nekom drugom tenderu. Kada je reč o uslovima tendera za...

Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka

Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu Srbije u tehničkom mandatu da bez odlaganja osigura da rad na ispunjavanju preporuka ODIHR (Kancelarije OEBS za demokratiju i ljudska prava) bude transparentan i zasnovan na konsultacijama sa svim relevantnim akterima, što do sada nije bio slučaj. Ističemo da je potpuno ispunjenje ovih preporuka od dodatnog značaja za Srbiju, kao način osiguranja slobodnih i fer izbora koji se navode kao jedan od preduslova za implementaciju finansijskih odredbi Instrumenta za reformu...

MUP da objavi podatke o migraciji birača koje je dostavio premijerki

Tvrdnja premijerke u tehničkom mandatu prema kojoj „svako može da proveri“ koliko je bilo slučajeva promene prebivališta građana, ne samo da ne odgovara činjeničnom stanju, već je direktno suprotna zvaničnom odgovoru koji je Transparentnost Srbija dobila od Ministarstva unutrašnjih poslova. U intervjuu na TV Prva, povodom objavljenog priloga N1 o mogućem organizovanom fiktivnom preseljenju stanovnika Male Krsne u beogradsku opštinu Voždovac, predsednica Vlade, Ana Brnabić, rekla je da je ona proverila i utvrdila koliko je osoba iz Male Krsne registrovano za glasanje u Beogradu, i da to svako može da proveri. „Ja sam proverila odmah i svako može da proveri, nije nešto...

Sprečavanje korupcije u izvršnoj vlasti – korisne preporuke GRECO još nisu ostvarene

Kada bi Srbija primenila preporuke koje je marta 2022. dobila od GRECO (Grupa zemalja za borbu protiv korupcije), tela koje je uspostavio Savet Evrope, to bi bitno unapredilo mehanizme za suzbijanje korupcije u postupanju izvršne vlasti. Međutim, do sada je učinjeno veoma malo, iako je prvi postavljeni rok za realizaciju istekao još 30. septembra 2023, pokazuje analiza koju je danas objavila Transparentnost Srbija. Predmet ove analize bilo je četrnaest preporuka koje se odnose na suzbijanje korupcije u okviru izvršne vlasti (predsednik Republike, Vlada i ministri), dok se preostalih deset preporuka odnosi na policiju. Na osnovu ovih preporuka Srbija je trebalo da...

’’Duple’’ funkcije nisu ustavno pravo

Saopštenje za javnost:

 

 

’’Duple’’ funkcije nisu ustavno pravo

Transparentnost – Srbija izražava čuđenje zbog odluke Ustavnog suda da privremeno obustavi „izvršenje pojedinačnog akta ili radnje koja je preduzeta na osnovu odredaba člana 82 Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije“. Smatramo da ocena Ustavnog suda prema kojoj se zbog napred citirane odredbe zakona „osnovano postavlja pitanje jednakosti pravnog položaja svih lica na javnim funkcijama“ nije dovoljno uverljiv za suspenziju njene primene.

 

Naime, norma Zakona o AZBPK koju su osporila tri poslanika vojvođanske skupštine nalagala je zatečenim „duplim“ funkcionerima da između 1. januara i 1. aprila 2010 svoju situaciju razreše tako što će se po svom izboru odreći svih funkcija osim jedne i o tome obavestiti Antikorupcijsku agenciju. S druge strane, za funkcionere kojima je mandat počeo nakon 1. januara važi režim u kojem je vršenje više funkcija istovremeno dopušteno samo uz prethodno odobrenje Agencije. Očigledno je da primenom člana 82 zakona na kojem insistira Agencija, ne bi bila uspostavljena nikakva vrsta nejednakosti između dve pomenute vrste funkcionera. Do toga ne bi došlo jer su i pomenuti vojvođanski poslanici i svi drugi koji se nalaze u sličnoj situaciji mogli podneti ostavke na funkcije gradonačelnika a zatim zatražiti odobrenje od Agencije da se kandiduju za ta mesta.

 

Krajnje je neuobičajeno da se kao neravnopravni smatraju oni funkcioneri koji su, makar u toku prva tri meseca ove godine, legalno imali više prava od svojih kolega, a koji bi, da su ispunili svoju zakonsku obavezu iz člana 82 Zakona o Agenciji, sada sa njima bili jednaki. Još je neobičnije što se i dupli funkcioneri pri osporavanju i Ustavni sud u odluci o obustavi izvršenja pozivaju na član 21 Ustava koji garantuje jednakost pred zakonom i zabranu diskriminacije, budući da je upravo primenom člana 82 Zakona o Agenciji ta ravnopravnost među funkcionerima trebalo da bude uspostavljena.

 

Transparentnost – Srbija

 

Beograd, 21. maj 2010.

 

 

 

Ustavni sud je na 20. Redovnoj sednici odlučio o 65 predmeta, u predmetima VIIIU - 102/10 i  VIIIIU - 160/10 je odložio razmatranje, a u predmetu Už- 616/08 nije doneo odluku

 

I U predmetima ocene ustavnosti zakona, Ustavni sud je :

- obustavio izvršenje pojedinačnog akta ili radnje koja je preduzeta na osnovu odredaba člana 82 Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije ("Službeni glasnik RS", broj 97/08) koje propisuju da je funkcioner koji obavlja više javnih funkcija na dan početka primene ovog zakona, dužan da se u roku od 90 dana od dana početka primene ovog zakona  izjasni koju će javnu funkciju vršiti i dalje, i da izjašnjenje dostavlja Agenciji, jer je ocenio da se, u kontekstu sa odredabama člana 28 istog zakona koje uređuju zabranu, odnosno uslove dopuštenosti istovremenog vršenja  javnih funkcija ,  osnovano postavlja pitanje jednakosti pravnog položaja svih lica na javnim funkcijama, a time i pitanje saglasnosti osporenih odredaba Zakona sa odredbama člana 21 Ustava koje garantuju jednakost svih pred Ustavom i zakonom i zabranjuju  diskriminaciju po bilo kom osnovu, a  da bi,  izvršavanjem osporene odredbe Zakona,  mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice. Sud je dostavio Narodnoj skupštini na odgovor u smislu člana 33 Zakona o Ustavnom sudu, predlog za ocenu ustavnosti odredaba člana 82 Zakona o agenciji za borbu protiv korupcije. (predmet IUz-849/10)

Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije

Član 28 (samo stavovi 1 i 2)

Funkcioner može da vrši samo jednu javnu funkciju, osim ako je zakonom i drugim propisom obavezan da vrši više javnih funkcija.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, funkcioner može da vrši drugu javnu funkciju, na osnovu saglasnosti Agencije.

Član 82

Funkcioner koji obavlja više javnih funkcija na dan početka primene ovog zakona, dužan je da se u roku od 90 dana od dana početka primene ovog zakona izjasni koju će javnu funkciju vršiti i dalje.

Izjašnjenje iz stava 1. ovog člana funkcioner dostavlja Agenciji.

Član 83

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 2010. godine.

Vesti