Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Studija o bezbednosti teretnog saobraćaja kroz železnićke tunele u Beogradu

Transparentnost Srbija je pre pet godina od preduzeća Infrastruktura železnice Srbije tražila studiju koja je trebalo da pokaže da li postoje rizici zbog preusmeravanja teretnog saobraćaja kroz železnićke tunele u Beogradu. U februaru 2019. dobili smo odgovor da studija „Definisanje uslova za saobraćaj vozova sa dizel vučom i saobraćaj vozova za prevoz opasnih materija kroz tunel Vračar i ostale objekte na području Beogradskog železničkog čvora“ nije završena, da se očekuje da će izrada biti okončana do kraja godine i da će nam potom, na naš zahtev „prezentirati navedeni dokument“. Po isteku navedenog roka, u martu 2020. godine, uputili smo novi zahtev, istog...

Kada će Tužilaštvo za organizovani kriminal biti nadležno za sve najviše funkcionere

Sve dok se kadrovi u javnom tužilaštvu planiraju na osnovu broja i složenosti slučajeva koja su tužilaštva imala u radu u nekom prethodnom periodu, neće biti suštinskog pomaka u borbi protiv korupcije. Njihove kapacitete treba planirati sa svešću da treba da se bave ispitivanjem znatno većeg broja slučajeva korupcije nego što su to činili. Ma koliko za ocenu učinka bilo bitno koliko predmeta je obrađeno i okončano tokom godine, za uspostavljanje vere u to da je korupcija kažnjiva daleko je bitnije da ni jedan obelodanjeni slučaj sumnji ne ostane bez odgovora  GRECO je skraćeni naziv (sa francuskog) za “Grupu zemalja protiv...

Nenadić: Iz redova vlasti u radnoj grupi za unapređenje izbornih uslova nije stigao nijedan predlog

Programski direktor Transparentnosti Srbija i predsedavajući Radne grupe za unapređenje izbornog procesa Nemanja Nenadić kaže da iz redova stranaka vladajuće koalicije nije stigao nijedan predlog u postavljenom roku, kao i da je uložen ogroman trud iz NVO i pojedinih opozicionih stranaka kako bi se predložile mere koje bi se mogle koliko-toliko primeniti i na predstojeći izborni proces. Ukazuje da se ne radi o jednokratnim merama, već o predlozima zakona koje inače treba popraviti. „Dakle, to je ono što mi znamo za zakone koje pratimo da ne valja, da treba da se popravi. I mnogi od tih predloga, recimo kada je reč...

Predstavnici vladajuće većine blokirali rad Radne grupe za unapređenje izbornih uslova

Programski direktor organizacije Transparentnost Srbija i predsednik Radne grupe za unapređenje izbornih uslova Nemanja Nenadić izjavio je da je rad te grupe blokiran i da predstavnici vladajuće većine traže dodatni rok da razmotre predloge izmena i dopuna zakona, ali da nisu naveli koliko im je tačno vremena za to potrebno.Nenadić je agenciji Beta rekao da je o predlozima koji su stigli 7. maja trebalo da se glasa u ponedeljak, ali je odloženo i ne nazire se kada će se to desiti."Iako je glasanje planirano za ponedeljak (13. maj), ono se nije dogodilo. Nekoliko članova Radne grupe reklo je da je...

Nemanja Nenadić: Minimalna mogućnost da se uslovi poboljšaju do narednih izbora

REM, mediji, pritisci na birače, birački spisak, Zakon o sprečavanju korupcije, razdvajanje javne od partijske funkcije i finansiranje političkih aktivnosti, neke su od tema koje su razmatrane na dosadašnjim sednicama Radne grupe za unapređenje izbornih uslova, izjavio je za TV N1 Nemanja Nenadić, predsedavajući Radne grupe i programski direktor organizacije Transparentnost Srbija. Radna grupa je formirana tek početkom maja i 7. maja je bio prvi sastanak, objasnio je, nakon dugih pregovora između vlasti i opozicije gde je bilo prisutno i civilno društvo. „Kada je formirana, Radna grupa je dobila zadatak da predloži zakonodavni i druge mere za ispunjavanje preporuka ODIHR-a ne samo...

Nemanja Nenadić o sastanku Radne grupa za unapređenje izbornog procesa

Radna grupa za unapređenje izbornog procesa sastala se 7. maja u parlamentu, članovi su poslali svoje predloge. Predsedavajući ove radne grupe, programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić, bio je gost Dnevnika TV Nova. On je pojasnio da je sastanak trajao bilzu četiri sata i ideja je bila da se razgovara o poslu koji se tiče cele države. „Sastanak se nije ticao samo nevladinih organizacija, vlasti i opozicije nego države u celini, zato što se radi o preporukama koje je država Srbija dobila od međunarodne organizacije čiji smo član, ODIHR je telo OEBS-a koji prati izborni proces. Ono što bi trebalo da...

Nenadić za NIN o Radnoj grupi za unapređenje izbornih uslova: Konkretne mere najkasnije do sredine maja

Na prvom sastanku Radne grupe za unapređenje izbornih uslova koju osim predstavnika vlasti i opozicije čine i predstavnici civilnog društva za predsedavajućeg koji će voditi sve naredne sastanke, izabran je Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija. Nemanja Nenadić u razgovoru za NIN kaže da je na prvom sastanku. 2. maja, dogovoreno da fokus grupe u početku bude upravo na onim preporukama koje mogu da utiču na izborni proces koji je u toku. „Najpre će biti predložene preporuke koje se tiču tekućeg izbornog procesa, to je tema kojom će se grupa najpre baviti. Princip rada je takav da članovi grupe predlažu teme, o...

Izgradnja počela, nema studije izvodljivosti

Kamen teneljac za nacionalni stadion položen je 1. maja iako nije izvesno da je završena studija izvodljivosti za taj projekat.   Ministarstvo finansija je 26. februara 2024. raspisalo javnu nabavku izrade studije, nakon kontradiktornih informacija prethodnih godina o tome da li je postoji ta studija.   Mesec dana kasnije, 26. marta 2024. je objavljeno obaveštenje o zaključenom ugovoru za izradu studije izvodljivosti u vrednosti od 9,6 miliona dinara, sa rokom izvršenja 54 dana.   Vlada Srbije je, inače, budžetom za 2024. godinu, predvidela sedam milijardi dinara za izgradnju Nacionalnog stadiona u 2024. i šest milijardi u 2025.

Međunarodni dan borbe protiv korupcije

Transparentnost Srbija (ogranak međunarodne mreže Transparency International) podseća da se 9. decembra obeležava Međunarodni dan borbe protiv korupcije. Generalna skupština UN je 9. decembra 2003. godine otvorila za potpisivanje Konvenciju UN protiv korupcije (UNCAC), najpotpuniji globalni dokument te vrste. Iako je predstavnica naše zemlje konvenciju istog dana potpisala, ona je u Srbiji ratifikovana tek 2005. Međutim, neke norme nisu ni do danas sprovedene u delo

I pored velikog napretka koji je Srbija ostvarila u proteklih 12 godina na zakonodavnom planu, posao nije završen ni u toj oblasti. Tako, Srbija još uvek nema zakon o lobiranju, koji bi uredio uticaje na proces donošenja odluka državnih organa. Takođe, kasni se sa promenama postojećih zakona, iako je i u strateškim aktima Srbije i u izveštajima EU (i drugih domaćih i međunarodnih organizacija) utvrđeno da su te promene neophodne. Na žalost, ni tokom 2015. nisu poboljšani Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije, Zakon o finansiranju političkih aktivnosti, Zakon o slobodnom pristupu informacijama niti Krivični zakonik. Pomenimo takođe, da su po shvatanju Transparentnosti, neke od promena u Zakonu o javnim nabavkama bile pozitivne, ali da nisu otklonjeni svi uočeni problemi. Zakon o zaštiti uzbunjivača pojavio se pre godinu dana. Međutim, još uvek nema dovoljno primera primene iz kojih bi se videlo koliki su njegovi  efekti, odnosno, u kojoj su meri loša zakonska rešenja na koja je Transparentnost – Srbija ukazivala, stvorila probleme u praksi. Tokom 2015. usvojeni su propisi koji mogu poboljšati poslovno okruženje i smanjiti korupciju u vezi sa kontrolom privrednih subjekata, ali postoje i kontroverze oko legalizacije objekata.

Primena propisa je po oceni Transparentnosti bitno slabija od zakonskih rešenja. Primera radi, navodimo: U vezi sa sistemom zapošljavanja i napredovanja u javnom sektoru, što je jedna od oblasti o kojima govori pomenuta konvencija UN,i pored izričitih zakonskih pravila, nije sprovedena profesionalizacija rukovođenja javnim preduzećima. Takođe, i pored toga što su rokovi iz Zakona o državnim službenicima za raspisivanje konkursa istekli u aprilu, i dalje je veliki broj pomoćnika ministara u „v.d. stanju“! Uticaji na donošenje odluka u izvršnoj i zakonodavnoj vlasti su i dalje najčešće skriveni, a zainteresovani građani često nemaju mogućnost da utiču na zakonodavnim proces, usled neorganizovanja javnih rasprava ili ignorisanja prispelih predloga. Po oceni naše organizacije, poseban problem predstavlja direktno pregovaranje predstavnika Vlade sa poslovnim partnerima, umesto javnog nadmetanja. Zbog toga, građani ostaju uskraćeni za saznanje o tome da li je odabrano optimalno rešenje sa gledišta javnog interesa. U nekim slučajevima čak ni nakon obavezujućih rešenja Poverenika za informacije od javnog značaja informacije o obavezama koje je preuzela Srbija nisu postale poznate.

Brojne tvrdnje u vezi sa izvorima finansiranja izborne kampanje, zloupotrebom javnih resursa i kupovinom glasova iz 2012. i 2014. nisu dobile sudski epilog. Nažalost, pravni okvir u toj oblasti još uvek nije poboljšan, što smatramo izrazito lošim jer nas sledeće godine očekuju makar pokrajinski i lokalni, a možda i parlamentarni izbori. Naročito bi trebalo obratiti pažnju na predstavljanje javnih funkcionera u doba kampanje, oglašavanje države i partija u medijima i krivično gonjenje organizovane „kupovine glasova“.

Važno je imati u vidu da Konvencija UN protiv korupcije poziva države članice da u svoj pravni sistem uvedu krivično delo nezakonito bogaćenje, odnosno "znatno uvećanje imovine javnog funkcionera/službenika koje on ne može razumno objasniti s obzirom na njegova zakonita primanja". Transparentnost - Srbija već gotovo deceniju poziva da se ovo krivično delo uvede u Krivični zakonik, ali to nije učinjneno ni u aktuelnom nacrtu izmena i dopuna ovog akta. Namera da se to učini  uvrštena je u Strategiju za borbu protiv korupcije. Rokovi su u međuvremenu protekli (još 2014), a i sama namera je u međuvremenu relativizovana. Transparentnost – Srbija zato smatra da bi ministarstva pravde i finansija, odnosno čitava Vlada trebalo da se izjasne u pogledu svojih daljih namera po ovom pitanju: da li će biti uvedeno ovo krivično delo i ako ne, zbog čega; da li će biti donet mnogo puta najavljivani Zakon o ispitivanju porekla imovine i po čemu će taj zakon biti različit od ovlašćenja Poreske uprave za vršenje unakrsne provere imovine i prihoda, koja postoje već 12 godina; na koji način će rešavanju ovih problema doprineti najavljene promene u strukturi represivnog aparata države za borbu protiv organizovanog i finansijskog kriminala.

Transparentnost – Srbija smatra da postoje velike neiskorišćene šanse za unapređenje borbe protiv korupcije, jer želju za reformama u ovoj oblasti iskazuju građani, civilno društvo, mediji i međunarodne institucije, a ovo pitanje je važno i u kontekstu evropskih integracija za koje se Srbija opredelila. Da bi te reforme bile promišljenije, a njihovo sprovođenje uspešnije, u 2016. godini će nam biti potrebno više saradnje među institucijama, kao i vlasti sa građanima, više rešenosti svih aktera da rade na poslovima iz svoje nadležnosti (tužioci koji neće čekati signal da pokrenu istragu, parlamentarci koji će vršiti nadzor nad izvršnom vlašću itd.) i više spremnosti, pre svega kod izvršne vlasti, za prihvatanje konkstruktivnih i obrazloženih kritika i predloga.

Transparentnost – Srbija

Beograd, 8. decembar 2015.

Vesti