Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Izgradnja počela, nema studije izvodljivosti

Kamen teneljac za nacionalni stadion položen je 1. maja iako nije izvesno da je završena studija izvodljivosti za taj projekat.   Ministarstvo finansija je 26. februara 2024. raspisalo javnu nabavku izrade studije, nakon kontradiktornih informacija prethodnih godina o tome da li je postoji ta studija.   Mesec dana kasnije, 26. marta 2024. je objavljeno obaveštenje o zaključenom ugovoru za izradu studije izvodljivosti u vrednosti od 9,6 miliona dinara, sa rokom izvršenja 54 dana.   Vlada Srbije je, inače, budžetom za 2024. godinu, predvidela sedam milijardi dinara za izgradnju Nacionalnog stadiona u 2024. i šest milijardi u 2025.

Nemanja Nenadić na čelu Radne grupe za unapređenje izbornog procesa

U Skupštini Srbije održan je prvi sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa, za čijeg je predsedavajućeg izabran programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić. On je najavio da će sledeći sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa biti održan 7. maja, do kada njeni članovi mogu dostaviti svoje predloge. Sastav Radne grupe čine po dva predstavnika poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, političke stranke nacionalnih manjina koje nemaju poslaničku grupu u Narodnoj skupštini, te organizacije civilnog društva, udruženje CRTA, Centar za slobodne izbore i demokratiju i Transparentnost Srbija. Sastanku su prisustvovali poslanici Uglješa Mrdić, Uglješa Marković, Marko Milošević, Zlata Jusufović, Filip Tatalović, Ana Krstić...

Poziv Skupštini da razmotri izveštaje nezavisnih tela

Skupština Srbije objavila je na svom sajtu izveštaje nezavisnih tela nakon što je Transparentnost Srbija poslala inicijativu da ih učini dostupnima, u pretraživom obliku, i da ih razmotri na jednoj od sednica u okviru redovnog prolećnog zasedanja tokom maja 2024. Rok za podnošenje većine godišnjih izveštaja nezavisnih institucija Narodnoj skupštini istekao je krajem marta, a  gotovo mesec dana kasnije nijedan od izveštaja nije bio objavljen. Parlament je, nakon inicijative TS objavio godišnje izveštaje 18 tela. TS je istovremeno pozvala Skupštinu da obezbediti veći nivo transparentnosti i korisnosti ovih izveštaja tako što će od svih organa i regulatornih tela, koji to ne...

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Šta je sa tenderom za Tiršovu 2

Kakva je procedura nakon što ne uspe tender zato što je jedina ponuda viša od procenjene vrednosti i koji razlozi mogu da dovedu do takve situacije Svaka vredna nabavka sa samo jednom ponudom je potencijalno sporna, iz dva moguća razloga – da je naručilac postavio uslove koji su preterano ograničili konkurenciju ili da su se potencijalni konkurenti dogovorili da se međusobno ne nadmeću. Takvi dogovoru mogu da se manifestuju kroz podnošenje zajedničke ponude konzorcijuma firmi koje bi inače jedna drugoj obarale cenu, ili kroz dogovor o „prepuštanju posla“, uz uzvratnu uslugu na nekom drugom tenderu. Kada je reč o uslovima tendera za...

Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka

Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu Srbije u tehničkom mandatu da bez odlaganja osigura da rad na ispunjavanju preporuka ODIHR (Kancelarije OEBS za demokratiju i ljudska prava) bude transparentan i zasnovan na konsultacijama sa svim relevantnim akterima, što do sada nije bio slučaj. Ističemo da je potpuno ispunjenje ovih preporuka od dodatnog značaja za Srbiju, kao način osiguranja slobodnih i fer izbora koji se navode kao jedan od preduslova za implementaciju finansijskih odredbi Instrumenta za reformu...

Priznanje za Transparentnost Srbija

Transparentnost Srbija s ponosom objavljuje da je naša organizacija ovogodišnji dobitnik priznanja za poseban doprinos afirmisanju prava na pristup informacijama. Nagrada je uručena na ceremoniji koju je, povodom Međunarodnog dana prava javnosti da zna, organizovao Poverenik za informacije od javnog značaja.

Kada se pogleda na više od 13 godina unazad, od kada je ustanovljen dan prava javnosti da zna, ima razloga da budemo ponosni na ono što smo uspeli da uradimo, i svi mi zajedno i mi kao organizacija Transparentnost – Srbija, deo globalne mreže Transparency International. Kada smo počeli da se bavimo ovom temom, nije bilo ni zakonskog prava građana, ni poverenika koji to pravo štiti, ni svesti u organima vlasti da i na ovaj način treba da polažu račune narodu. 

Iz današnje perspektive, kada vidimo koliko problema ima da se pravo na pristup informacijama ostvari u praksi, izgleda gotovo neverovatno da je grupa entuzijasta, iz nekoliko nevladinih organizacija, verovala da će biti moguće da se ovakav zakon usvoji. Međutim, to se i dogodilo. Da li su narodni poslanici 2004. bili iskreni reformatori, da li su bili ubeđeni da je reč o međunarodnom standardu koji će se usvojiti samo pro forme, a posle raditi po starom, mi sada ne znamo. Ali znamo da smo tada dobili važno oruđe protiv korupcije. To sredstvo smo do sada bar 10 hiljada puta koristili da bismo empirijski utvrdili koliko se antikorupcijski propisi primenjuju. 

Pristup informacijama nam omogućava da analize i predloge koje dajemo zasnujemo na činjenicama, a ne na utiscima ili golim tvrdnjama. Pristup informacijama je toliko važan upravo zbog proverljivosti. Bez prava na pristup informacijama bismo živeli u društvu u kojem se vlastima veruje na reč, ili se ne veruje uopšte. Međutim, da bismo zaista živeli u društvu u kojem komunikacija između vlasti i građana neće biti puka propaganda, nije dovoljno samo da postoji pravo na pristup informacijama, mora da postoji i neko ko će da postavlja prava pitanja i da traži dokumente

Koliko je zakon važan vidi se po žestini otpora na koje nailazi, bilo da organi vlasti ne dostavljaju dokumenta, ili da probaju da zaobiđu obavezu kroz sporne odredbe drugih propisa. Tako, i ovih dana, ne mnogo manje nego pre desetak godina, dolazimo u situaciju da moramo da se žalimo Povereniku ili pišemo tužbe Upravnom sudu zbog nedostavljanja informacija; jedno ministarstvo nam je nedavno neosnovano uskratilo ugovor koji govori o raspolaganju javnom imovinom u vrednosti od blizu 100 miliona evra i oglušilo se o nekoliko obavezujućih naloga Poverenika; planovi za reforme u oblasti pristupa informacijama, poput antikroupcijske strategije, Akcionog plana za poglavlje 23 pregovora sa EU i „inicijative za otvorenu upravu“, nisu sveobuhvatni; donošenje svakog novog zakona razlog je za oprez, kako u njih ne bi bila ugrađena neka prepreka javnosti rada; mnoštvo postojećih baza podataka nije povezano ili objavljeno na pristupačan način. 

Sve to nam govori da smo danas i dalje daleko od proaktivnog poimanja slobodnog pristupa informacijama. "Negovanje" tradicije zatvorenosti preliva se na skor ili plasman Srbije u brojnim rangiranjima i ocenjivanjima. Tako smo ovih dana predstavili nalaze velikog međunarodnog istraživanja Indeks otvorenosti budžeta, koje pokazuje da Srbija ima tek 47% mogućih poena. Ovako slabe rezultate uzrokovali su nedovoljna mogućnost da građani utiču na budžet, slab nadzor parlamenta ali i činjenica da neki standardni budžetski dokumenti nisu ni bili sačinjeni u posmatranoj godini! 

Transparentnost Srbija se zalaže za pravo na pristup informacijama i brani ga koliko može u zemlji i u svetu. To ne činimo samo zbog odbrane principa vladavine prava i ljudskih prava. To radimo i zato što bi se bez efikasnog pristupa informacijama bilo nemoguće raditi praćenje javnih nabavki, dodele državne pomoći, javno-privatna partnerstva, proces donošenja odluka u državnim organima ... 

U tim naporima srećom nismo bili sami. Za sve ove godine, i pored mnogo situacija u kojima nisu ostvareni ciljevi za koje smo se zalagali ili je za to bilo potrebno nerazumno dugo vreme, ipak je bilo uspeha. U nekim slučajevima smo uspevali da izdejstvujemo objavljivanje ugovora i izveštaja, u drugima sprečili da se unese štetna odredba u zakon ili, još češće da se pravo na pristup poboljša uvođenjem obaveze da se dokumenti objave na internetu. 

To ne bi bilo moguće da nije bilo medija koji su pratili naše aktivnosti, prenosili naše nalaze i ponekada ih koristili da postave nezgodna pitanja političarima ili traže od njih da preduzmu akciju. Ne bi bilo moguće ni bez poverenika koji ne samo da je rešavao po žalbama, već je sve vreme aktivno promovisao pravo na pristup informacijama. Najzad, sigurno je da bismo uradili mnogo manje da nije bilo saradnje sa brojnim drugim nevladinim organizacijama, građanima i međunarodnim organizacijama, pa i sa nekim državnim organima koji su želeli da poboljšaju svoj rad. Zbog toga se svima i ovom prilikom zahvaljujemo.

Vesti