Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Izgradnja počela, nema studije izvodljivosti

Kamen teneljac za nacionalni stadion položen je 1. maja iako nije izvesno da je završena studija izvodljivosti za taj projekat.   Ministarstvo finansija je 26. februara 2024. raspisalo javnu nabavku izrade studije, nakon kontradiktornih informacija prethodnih godina o tome da li je postoji ta studija.   Mesec dana kasnije, 26. marta 2024. je objavljeno obaveštenje o zaključenom ugovoru za izradu studije izvodljivosti u vrednosti od 9,6 miliona dinara, sa rokom izvršenja 54 dana.   Vlada Srbije je, inače, budžetom za 2024. godinu, predvidela sedam milijardi dinara za izgradnju Nacionalnog stadiona u 2024. i šest milijardi u 2025.

Nemanja Nenadić na čelu Radne grupe za unapređenje izbornog procesa

U Skupštini Srbije održan je prvi sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa, za čijeg je predsedavajućeg izabran programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić. On je najavio da će sledeći sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa biti održan 7. maja, do kada njeni članovi mogu dostaviti svoje predloge. Sastav Radne grupe čine po dva predstavnika poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, političke stranke nacionalnih manjina koje nemaju poslaničku grupu u Narodnoj skupštini, te organizacije civilnog društva, udruženje CRTA, Centar za slobodne izbore i demokratiju i Transparentnost Srbija. Sastanku su prisustvovali poslanici Uglješa Mrdić, Uglješa Marković, Marko Milošević, Zlata Jusufović, Filip Tatalović, Ana Krstić...

Poziv Skupštini da razmotri izveštaje nezavisnih tela

Skupština Srbije objavila je na svom sajtu izveštaje nezavisnih tela nakon što je Transparentnost Srbija poslala inicijativu da ih učini dostupnima, u pretraživom obliku, i da ih razmotri na jednoj od sednica u okviru redovnog prolećnog zasedanja tokom maja 2024. Rok za podnošenje većine godišnjih izveštaja nezavisnih institucija Narodnoj skupštini istekao je krajem marta, a  gotovo mesec dana kasnije nijedan od izveštaja nije bio objavljen. Parlament je, nakon inicijative TS objavio godišnje izveštaje 18 tela. TS je istovremeno pozvala Skupštinu da obezbediti veći nivo transparentnosti i korisnosti ovih izveštaja tako što će od svih organa i regulatornih tela, koji to ne...

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Šta je sa tenderom za Tiršovu 2

Kakva je procedura nakon što ne uspe tender zato što je jedina ponuda viša od procenjene vrednosti i koji razlozi mogu da dovedu do takve situacije Svaka vredna nabavka sa samo jednom ponudom je potencijalno sporna, iz dva moguća razloga – da je naručilac postavio uslove koji su preterano ograničili konkurenciju ili da su se potencijalni konkurenti dogovorili da se međusobno ne nadmeću. Takvi dogovoru mogu da se manifestuju kroz podnošenje zajedničke ponude konzorcijuma firmi koje bi inače jedna drugoj obarale cenu, ili kroz dogovor o „prepuštanju posla“, uz uzvratnu uslugu na nekom drugom tenderu. Kada je reč o uslovima tendera za...

Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka

Saopštenje Nacionalnog konventa o EU: Inkluzivan konsultativni proces i široki politički konsenzus preduslovi za pravilno ispunjenje ODIHR preporuka, ali i dalju evropsku perspektivu Srbije Nacionalni konvent o Evropskoj uniji poziva Vladu Srbije u tehničkom mandatu da bez odlaganja osigura da rad na ispunjavanju preporuka ODIHR (Kancelarije OEBS za demokratiju i ljudska prava) bude transparentan i zasnovan na konsultacijama sa svim relevantnim akterima, što do sada nije bio slučaj. Ističemo da je potpuno ispunjenje ovih preporuka od dodatnog značaja za Srbiju, kao način osiguranja slobodnih i fer izbora koji se navode kao jedan od preduslova za implementaciju finansijskih odredbi Instrumenta za reformu...

Sumnje u zloupotrebe ostale neispitane

Transparentnost Srbija (deo mreže Transparency International) sa žaljenjem konstatuje da će  sledeće nedelje po svoj prilici nastupiti zakonska zastarelost uslučaju sumnje na korupciju u kome čak ni navodi iz sudske presude nisu bili dovoljan osnov tužilaštvu za pokretanje krivičnog postupka.

Tužilaštvo je gotovo deset godina odbijalo da postupi po krivičnim prijavama građevinskog inspektora Zorana Jovanovića koji je izneo sumnju na zloupotrebu ovlašćenja i nenamensko trošenje sredstava grada Novog Sada (najmanje 2 miliona dinara). Jovanović je ostao bez posla zato što je odbio da potpiše zaključke o troškovima kojima bi opravdao već neosnovano izvršenu isplatu iz budžeta Grada. 

Inspektor je, naime, vodio tri slučaja uklanjanja bespravno podignutih objekata. U jednom slučaju je bilo angažovano preduzeće radi „prinudnog izvršenja”. Iako je prinudno rušenje zaista izvedeno samo u jednom slučaju, troškovi su isplaćeni za sva tri. Čak i tom prilikom, troškovi su bili uvećani preko stvarne vrednosti. Novac je isplaćen bez donetog zaključka o troškovima, a inspektor Jovanović nije podlegao pritiscima pretpostavljenih da zaključke o (nepostojećim) troškovima naknadno donese. Predmeti su mu oduzeti, a kao odmazda, protiv njega je pokrenut disciplinski postupak koji se završio otpuštanjem sa posla 2005. godine.

Usledio je radni spor pred sudom, koji je i dalje u toku. U jednoj od presuda, novosadski Apelacioni sud je (novembra 2013), potvrdio da nije bilo «prinudnog izvršenja» u dva predmeta dok u trećem troškovi nisu ispravno obračunati. To je praktično bila optužba protiv Jovanovićevih bivših šefova - da su izvršili isplatu sredstava za nešto čega nije bilo, te da su time oštetili budžet Grada Novog Sada.

Međutim, ni ovakvo utvrđeno činjenično stanje u jednom sudskom predmetu nije bilo dovoljno za Osnovno javno tužilaštvo u Novom Sadu da ponovo razmotri ranije odbačene krivične prijave koje je gospodin Zoran Jovanović podneo još 2006. godine. Te krivične prijave Jovanović je potkrepio presudom i zapisnikom budžetske inspekcije iz oktobra 2013. kojim su konstatovani brojni propusti u vezi sa pomenutim postupcima. Krivične prijave su podnete protiv načelnice, zamenika načelnice i glavnog građevinskog inspektora iz Odeljenja za građevinsku inpekciju pri Gradskoj upravi za inspekcijske poslove grada Novog Sada, lica odgovornog za izvođenje radova iz Javno-komunalnog preduzeća za održavanje stambenih i poslovnih prostora ,,Stan’’ iz Novog Sada i odgovornog lica koje je predstavljalo nadzorni organ, JP ,,Zavod za izgradnju grada Novi Sad’’. 

Transparentnost Srbija je  pratila ovaj slučaj od kad se Zoran Jovanović obratio našem pravnom savetovalištu (ALAC) 2007. godine, a početkom 2015. je pozvala Više tužilaštvo u Novom Sadu da reaguje. Ovo tužilaštvo je u aprilu izvestilo našu organizaciju da je navode  pritužbe ocenilo osnovanim i da je naložilo da se utvrdi da li postoji osnov za krivično gonjenje. Dva meseca kasnije, g. Jovanović je dobio od Osnovnog tužilaštva dopis da su nakon izvršenih provera utvrdili da nema osnova za pokretanje postupka!

Transparentnost je sada zatražila od Osnovnog tužilaštva obrazloženo rešenje o odbacivanju krivične prijave, kako bi se videlo na osnovu čega su zaključili da nema krivične odgovornosti. Od Višeg tužilaštva u Novom Sadu smo zatražili informaciju o rezultatima provera koje su naložili, u vezi sa postupanjem Osnovnog tužilaštva. Konačno, od Republičkog javnog tužilaštva, Odeljenja za borbu protiv korupcije, tražili smo informacije o proverama u vezi sa postupanjem Osnovnog i Višeg tužilaštva u Novom Sadu. Ti podaci će možda pomoći da se utvrdi koja institucija je ,,zatajila’’ u ovom slučaju, ali ne i da se ozbiljne sumnje u zloupotrebe ispitaju, niti da se nadoknadi eventualno počinjena šteta. 

Građevinski inspektor g. Jovanović je bio dovoljno hrabar da pored borbe za svoja prava pokuša da uradi nešto i za interes svoga grada, ali za to nije nagrađen onako kako se moglo očekivati- da će ozbiljna sumnja u postojanje krivične odgovornosti gradskih funkcionera i službenika biti ispitana pred sudom. Ostaje da se nadamo da će ovaj slučaj makar poslužiti za primer i da ni jedan budući ,,uzbunjivač’’ neće biti na sličan način obeshrabren u svom građanskom i demokratskom aktivizmu.

Transparentnost – Srbija, 1. oktobra 2015 

Dodatni detalji o ovom slučaju, na stranici Inicijative i analize, u dokumentu "Slucaj gradjevinskog inspektora iz novog sada decembar 2014.doc"

Vesti