Joomla 3.2 Template by Justhost Complaints
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Prijavi korupciju
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Godina skrivanja informacija i lažnih tvrdnji

Srbija obeležava još jedan Međunarodni dan prava javnosti da zna, a da problemi u ovoj oblasti nisu rešeni. Štaviše, proteklih godinu dana, pored uskraćivanja bitnih informacija po zahtevima, obeležili su brojni slučajevi u kojima su organi vlasti lažno tvrdili da ne poseduju tražene dokumente. To je, u sadejstvu sa nefunkcionisanjem demokratskih institucija i selektivnim radom istražnih organa, podiglo neodgovornost vlasti u Srbiji na viši nivo. Primena Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, i pored toga što je obavezna, u stvarnosti sve više zavisi od dobre volje organa vlasti. Vlada i Skupština Srbije, i pored jasnih upozorenja iz nekoliko godišnjih...

Zakon o legalizaciji objekata – kršenje pravila i koruptivni rizici

Najavljeno usvajanje predloga zakona kojim se na novi način uređuje legalizacija građevinskih objekata na sutrašnjoj sednici Vlade Srbije značilo bi kršenje više zakona i poslovnika vlade jer prethodno nije organizovana javna rasprava niti je sprovedena analiza rizika od korupcije. Predložena zakonska rešenja nagrađuju vršenje krivičnih dela, što građenje bez dozvole jeste, od 2009. godine, a ukoliko ih vlada sutra usvoji time će biti prekršene sve propisane procedure. Naime, prema najavi resorne ministarke, Aleksandre Sofronijević, Vlada bi već sutra trebalo da usvoji predlog zakona koji propisuje posebne uslove legalizacije građevinskih objekata, a zatim bi ga i Skupština usvojila u hitnom postupku. Time bi...

Državna preduzeća plaćaju prevoz na "antiblokaderske" skupove

Kompanija "Jumko" i Javno komunalno preduzeće "Komrad" iz Vranja platili su ukupno 120.000 dinara za prevoz svojih radnika u Vranjsku Banju u nedelju, 31. avgusta gde je održan jedan od skupova protiv blokada. Otkako je ovo saznanje, zajedno sa ugovorima objavljeno pre deset dana, reakcija i demantija nema, objavila je N1. Nezvanično, tvrdi se da su radnici odvoženi na "kontraskup" u Vranjskoj Banji, na koji ne poziva SNS, već njima bliska organizacija "Centar za društvenu stabilnost". Programski direktor TS Nemanja Nenadić za N1 kaže da bi bilo zanimljivo čuti šta je zvanično objašnjenje uprave ova dva državna preduzeća. Međutim, ono što...

Ko organizuje skupove protiv blokada

Jedna od stvari koje su veoma upadljive nakon pro-režimskih skupova proteklih nekoliko vikenda jeste to da direktor Policije koristi stalno formulaciju "okupljanja koja je *organizovao* Centar za društvenu stabilnost". Verujem da je istina da je CDS prijavio ove skupove policiji, ali se čini malo verovatnim da su ih (jedini) zaista organizovali. Naprotiv, javno su dostupna mnoga svedočenja da  iza tih skupova stoji logistika SNS i drugih vladajućih stranaka, kao i pojedinih javnih institucija. U izveštajima sa događaja provladini mediji neretko uopšte ne pominju CDS, niti stranke, već ih predstavljaju kao skupove "običnih" građana.  Pitanje (stvarnog) organizatora skupa je veoma značajno sa...

Dok Ustavni sud ćuti poslovi za EXPO se ugovaraju bez konkurencije

Ustavni sud još uvek nije razmotrio inicijativu Transparentnosti Srbije da oglasi neustavnom odredbu posebnog „EXPO zakona“ kojom je isključena primena Zakona o javnim nabavkama. Najnovija analiza Transparentnosti pokazuje da su ovaj propust Ustavnog suda, posebna EXPO preduzeća iskoristila da ugovore poslove vredne preko 330 miliona evra, uz zanemarljiv nivo konkurencije – u čak 86% slučajeva podneta je samo jedna prihvatljiva ponuda. Podsećamo da je pored toga, najveći deo javnih radova koji se vezuju za ovu manifestaciju (npr. „nacionalni stadion“) ugovoren bez ikakvog oglašavanja i nadmetanja – direktnim dogovorom sa kompanijom Power China.        Poseban zakon za EXPO (Zakon o posebnim postupcima...

Promena sedam preduzeća iz javnih u AD ili DOO otvara vrata zloupotrebi javnih resursa?

Javna preduzeća, po pravilu, prelaze u akcionarska društva (AD) ili društva sa ograničenom odgovornošću (DOO) kako bi poslovala efikasnije, smanjila gubitke, povećala odgovornost i obezbedila profesionalno, a ne partijsko upravljanje. Međutim, takav način poslovanja preduzeća bio bi verovatno moguć da se radi o nekoj drugoj zemlji, a ne Srbiji, piše Danas. Iako ovaj korak potencijalno otvara put ka privatizaciji, to ne znači da će do nje automatski doći. Ipak, istina je da prelazak u AD ili DOO eventualnu privatizaciju čini tehnički jednostavnijom. Javna preduzeća, po pravilu, prelaze u akcionarska društva (AD) ili društva sa ograničenom odgovornošću (DOO) kako bi poslovala efikasnije, smanjila...

Lex specialis uvek štetan

Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija izjavio je da je u vezi sa izložbom EXPO 2027, osim netransparentnosti "problem i to što za nabavke EXPO preduzeća nema mogućnosti pravne zaštite“.  „Stepen transparentnosti (u vezi sa lex specialisom i onim što je do sada izragađeno i što je planirano da se izgradi) je svakako manji nego kada bi se primenjivale isključivo redovne procedure iz zakona koji imamo. Tzv. lex specialis - a ovo je samo jedan od njih, je uvek štetan za pravni poredak. Prvenac, kada je reč o ovoj vlasti, bio je projekat Beograd na vodi za koji je donesen poseban zakon i to...

Ugovor za Prokop još štetniji nego što se mislilo

Nove informacije pokazuju da je nezakoniti ugovor o izgradnji zgrade beogradske železničke stanice bio još štetniji nego što je ranije izgledalo Planirana nabavka radova radi ojačanja peronskih greda na Prokopu („Beograd – centar“)[1], pokazuje da će država snositi dodatne troškove kako bi železnička stanica bila bezbedna za korišćenje. U proteklih šest godina država je, u zamenu za izgradnju stanične zgrade, ustupila privatnom partneru zemljište čija je komercijalna vrednost, prema najskromnijim procenama, bila u tom momentu 3,5 puta veća od vrednosti javnih radova[2]. Ovi dodatni troškovi su mogli da obuhvaćeni obavezama privatnog partnera da je kvalitet armature proveren ranije. Koliko će oni...

Kako ćemo da platimo „najveći miting“

pescanik nn mitingI pre nego što ovog petka trg ispred Skupštine popune voljni i nevoljni učesnici „najvećeg mitinga posle Gazimestana“, znamo da ćemo tu predstavu svi mi platiti iz budžeta. Moći ćemo okvirno da procenimo koliko. Jedino što za sada nije nimalo jasno na koji način će sve to da bude izvedeno i da li će imati makar privid legalnosti.

Da li bi SNS (i ostali) mogli da legalno finansiraju miting?

Svakome je jasno da je „narodni skup“ 26. aprila 2023. u stvarnosti miting koji organizuje Srpska napredna stranka. Pomoć najavljuju i manji koalicioni partneri iz SPS. Zakon o finansiranju političkih aktivnosti ne brani strankama da mitinguju i van kampanje, da to knjiže kao troškove „redovnog rada“, niti da plaćaju te troškove novcem koji im sleduje iz budžeta na osnovu broja dobijenih glasova na poslednjim izborima.

Prema nezvaničnim informacijama planira se angažovanje čak 2.200 autobusa, što bi u slučaju punog iskorišćenja značilo da će biti dovezeno čak 121.000 osoba. Ako je suditi po objavljenim redovnim cenama nekoliko kompanija, koje zbog velike potražnje mogu biti samo veće nego inače, zakup autobusa po jednom kilometru (sa vozačem, bez putarine i PDV-a) kreće se između 0,8 i 1,2 evra, a za ceo danu između 200 i 400 evra. Ako pretpostavimo da će prosečna kilometraža u oba pravca biti nešto manja od 300 kilometara, odnosno da će prosečna cena najma jednog autobusa po danu biti oko 300 evra, dolazimo do zaključka da će samo prevoz koštati najmanje 650 hiljada evra ili 76 miliona dinara.

Ako će, kao što se takođe tvrdi ovih dana, učesnici dobiti dnevnice, užinu i promotivne materijale, trošak vrtoglavo raste. Na primer, ukoliko stranka za ovo potroši 15 evra po osobi, na gore navedeni broj učesnika mitinga bi to bilo ukupno 1,8 miliona evra ili 213 miliona dinara. Na sve to treba dodati nekoliko desetina hiljada evra troškova za scenografiju, obezbeđenje i slično, kao i troškove vezane za nepoznati broj učesnika iz Beograda. Dakle, sve skupa najmanje 2,5 do tri miliona evra, ne računajući stranačku i medijsku infrastrukturu koja je upregnuta u organizaciju skupa.

Iako će troškovi biti enormni, za SNS bi verovatno bilo izvodljivo da miting finansira iz legalnih izvora. Na primer, u poslednjoj neizbornoj godini (2021), ova stranka je iz raznih budžeta prikupila preko milijardu dinara (od članarine ništa), a potrošila tek 60% tog novca. U 2022. godini je višak prihoda bio manji (oko 120 miliona dinara), ali zato što je dobar deo navodnih troškova „redovnog rada“ iskorišćen za kampanju. Takođe, svakog meseca, samo iz budžeta Republike, stranke sa liste SNS-a dobijaju 60 miliona dinara, a iz budžeta Vojvodine (APV), gradova i opština još oko 10 miliona.

To što bi SNS verovatno mogla da legalno plati i proknjiži sve ove troškove, još uvek ne znači da će tako i učiniti, ako je suditi po iskustvu iz 2019. Za sada ima još manje izgleda da Agencija za sprečavanje korupcije iskoristi svoja ovlašćenja, vanredno prikupi podatke i obavesti građane o tome koliko je plaćen miting. Ukoliko to ne učini, podatak o prijavljenim troškovima će se znati tek za 11 meseci.

Ko zvanično organizuje miting i zašto je to bitno?

Počev od inicijalne najave 9.5.2023. i Aleksandar Vučić i svi ostali uglavnom koriste bezlično „mi“ koje prema potrebi označava državu ili partiju. Tako video obraćanje predsednika počinje sa: „Mi smo posle teškog udarca morali da pokrenemo akciju i samo danas prikupili smo gotovo 3.000 komada naoružanja“ (gde je „mi“ država). Odmah nakon toga nastavlja: „Pokazali smo tu dobru volju i prema našim političkim protivnicima koji su na brutalan način zloupotrebili tragediju“ (gde je „mi“ stranka). Govor se završava sa: „Upravo zato mi smo se večeras dogovorili i pozivamo sve građane Srbije da 26. maja… dođu na najveći skup ikada održan u Srbiji“. Ni u završnoj rečenici se ne pominje naziv stranke, ali bi dilemu trebalo da otkloni to što je video iskaz objavljen i na njenoj zvaničnoj stranici.

S druge strane, negiranje da je reč o stranačkom mitingu moglo se čuti na konferenciji održanoj, da stvar bude apsurdnija, nakon sednice predsedništva SNS-a, od 16.5.2023: „Predsednik Vučić je istakao da 26. maja neće biti održan skup SNS-a ili SPS-a, već da su na njega pozvani svi dobri ljudi“. I u poslednjem (za sada) obraćanju, Vučić poručuje: „26. maja ćemo pokazati Srbiju koja će biti slobodna i slobodarska, koju će građani da uređuju po svojoj meri i niko je neće uređivati sa strane i spolja“.

Poslednja najava ne potiče, poput prethodno navedenih, ni iz snimljenog obraćanja koje se objavljuje na sajtu za koji čitaocu ne može biti jasno da li je stranački ili državni,1 niti sa stranačke konferencije. Ona je izrečena na mitingu u Pančevu, koji je zvanično bio „obraćanje predsednika Republike građanima“, prilikom „posete Južnobanatskom okrugu“, dakle, navodno državnička aktivnost.

Sa zakonske strane, nakon izmena od pre godinu dana, predsednik Srbije se nalazi među funkcionerima koji moraju da nedvosmisleno predoče u kom svojstvu nastupaju. I pre tih izmena predsedniku je bilo zabranjeno da državnu funkciju koristi za stranačku korist. Prvo pravilo on krši sve vreme, a zabranu ponekad. Konkretno, ako je miting 26.5.2023. stranački, predsednik Srbije nije smeo da ga promoviše za vreme svog „susreta sa građanima“.

„Nestranački“ skupovi

Sva je prilika da bi beogradski miting mogao da bude proglašen delom kampanje koja se već sprovodi pod parolom „Srbija sanja i snove ostvaruje“, a da je prvobitni plan samo modifikovan kao odgovor na građansko-opozicione masovne proteste.

Početkom marta ozvaničena je namera za formiranje „Narodnog pokreta za državu“. Samo dan kasnije, predsednik (državni organ) imao je skup označen kao „obraćanje građanima“ u Vranju. Miting je organizovan bez vidljivih stranačkih obeležja, ali je iz brojnih medijskih napisa jasno da su okupljeni bili pristalice SNS-a i da su organizovano dovezeni iz drugih gradova. Tokom mitinga Vučić je najavio formiranje Pokreta i govorio o vezi Pokreta sa strankom.2

Transparentnost Srbija se ovim povodom 14. marta obratila Agenciji za sprečavanje korupcije, ukazavši na moguće povrede zakona i činjenice koje bi Agencija trebalo da utvrdi. Jedina reakcija iz Agencije za sada bio je odgovor na novinarsko pitanje, u kojem se navodi da će podaci o troškovima stranaka za finansiranje mitinga biti vidljivi tek u godišnjem izveštaju koji se predaje 30.4.2024. i da će onda Agencija vršiti redovnu kontrolu tih izveštaja, a da se Vučić „nedvosmisleno obratio kao predsednik države“.

Zakon o sprečavanju korupcije i Zakon o finansiranju političkih aktivnosti sadrže rokove u kojima Agencija treba da ispita prijavljeno kršenje pravila, ali samo kada se prijava podnosi u toku predizborne kampanje. Međutim, ona ima zakonsku mogućnost da primenom ovlašćenja iz člana 32. Zakona o finansiranja političkih aktivnosti prikupi podatke o finansiranju mitinga, kako od političkih stranaka tako i od firmi koje su im pružile usluge ne čekajući podnošenje godišnjeg izveštaja. Prema odgovoru javne ustanove iz Vranja, u čijoj hali je održan skup, zakup nije plaćen jer „zakupa hale nije ni bilo“, već se radilo o „poseti predsednika gradu Vranju i obilasku sportske hale“. Na sličan način kao u Vranju, promocija Aleksandra Vučića i novog političkog pokreta, uz organizovan prevoz pristalica iz njegove sadašnje stranke, nastavljena je u Sremskoj Mitrovici (17. marta), Kraljevu (31. marta), Sokobanji (28. aprila) a zatim i u pomenutom Pančevu (19. maja).

Kao što je javnim funkcionerima zabranjeno da promovišu postojeće političke stranke sa službene govornice, tako bi zloupotrebom trebalo smatrati i promociju tzv. Narodnog pokreta za državu, ili kako god se na kraju bude zvala ta nad-stranka. Jedina je razlika što se mora sačekati da nastanu nedvosmisleni dokazi – na primer ako zaista nastane nova politička stranka ili ako neki od slogana aktuelne „državne“ kampanje postane deo slogana izborne liste.

Povratak u „Budućnost Srbije“

Pre više od četiri godine (februar 2019), Agencija je u sličnoj prilici zaključila da „predsednik nije prekršio zakon“. Reč je o kampanji „Budućnost Srbije“, koju je vodio tadašnji i sadašnji nosilac funkcije predsednika Republike. Navodno, prema mišljenju Agencije, obilazak Srbije je predstavljao „vršenje ustavnih ovlašćenja predsednika Republike, a ne promociju političkih stranaka korišćenjem javnih resursa“.

U sklopu te kampanje, koja je bila kombinacija zagrevanja za izbore i kontratega opozicionim skupovima („1 od 5 miliona“), a naročito onom od 13.4.2019, šest dana kasnije je održano „obraćanje građanima“, gde je govorilo nekoliko državnih funkcionera (svi su upravo tako potpisani). I tada su učesnici iz SNS-a dovezeni u Beograd u nekoliko stotina ili čak hiljadu autobusa.

Međutim, ostalo je potpuno nepoznato kako su ti troškovi plaćeni. U finansijskom izveštaju SNS-a za 2019. godinu pominje se samo jedan javni skup, ali to sigurno nije miting iz aprila ispred Skupštine, već neko okupljanje u zatvorenom prostoru.3 Trošak aprilskog mitinga očigledno nije obuhvaćen ni na nekom drugom mestu u finansijskom izveštaju. Na primer, u rubrici „troškovi prevoza“ za celu 2019. godinu se navodi svega 2,1 milion dinara. Drugim rečima, SNS te 2019. godine nije zvaničnim kanalima platila troškove prevoza na miting. Rubrika za upisivanje troškova javnih događaja ostala je prazna i u finansijskom izveštaju glavnog koalicionog partnera na pomenutom mitingu – SPS-a.

Bilo bi zanimljivo znati da li je Agencija za sprečavanje korupcije, radeći pod rukovodstvom bivšeg člana i donatora SNS-a, makar upitala organizatore najskupljeg političkog skupa u 2019. godini kako su ti troškovi plaćeni pre nego što je utvrdila da „nema povrede ovog zakona“.

Da li je onda prevoz učesnika platilo Predsedništvo ili možda Vlada Srbije? Sudeći po završnom računu budžeta za 2019, gde se kampanja „Budućnost Srbije“ uopšte ne pominje, a ukupni troškovi ovih institucija su na uobičajenom nivou, nisu ni oni. Do istog zaključka dovodi i pretraga Portala javnih nabavki, gde nijedan državni organ nije vršio iole značajan najam autobusa početkom 2019.

Da je bilo neke istrage, ko zna, možda bi predstavnici stranke tvrdili da su mitingaši sami zakupili autobuse ili da je prevoz organizovao neko treći. Tužilaštvo je za sada bilo sigurna luka u još očiglednijim slučajevima kršenja pravila o finansiranju stranaka, čak i u slučajevima kada se Agencija osmelila da podnese prijavu.

U sličnoj situaciji, takođe iz 2019. godine, primenjen je drugi trik. Predsednik Rusije, u to doba kadar da značajno utiče na rejting vlasti, bio je u zvaničnoj poseti 17.1, čiji je deo bio i obilazak Hrama Sv. Save. Ipak, organizator propratnog javnog skupa ispred Hrama, na koji su partije dovezle svoje pristalice, nije bila ni vladajuća partija ni država, već navodno udruženje „Centar za razvoj Beograda“. Da li je prevoz učesnika plaćen preko računa ovog Centra ne zna se, jer finansijskog izveštaja za 2019. godinu nema na sajtu APR-a, a za poslednje tri godine su objavljene samo izjave o neaktivnosti.

Po „kvotama“ i spiskovima

Koliko god bilo opasno da finansiranje stranačkih aktivnosti bude van legalnih tokova, nezakonitost prelazi u novi stadijum ako je sve to praćeno ucenamaobećanjem nagrade o tuđem trošku ili prinudom na licu mesta. Takvih svedočenja je isuviše da bi se mogla pripisati propagandi suprotnih političkih tabora, ili da bi se mogla zanemariti nakon predsedničkog demantija. Ipak, za sada se nijedan Ustavom osamostaljeni tužilac nije oglasio da tim povodom vodi istragu, niti je poznato da li je neko od ucenjenih podneo tužilaštvu krivičnu prijavu i tako ga naveo da izađe iz produženog zimskog sna.

Nemanja Nenadić za Peščanik

Vesti